bazarnews

کد خبر: ۹۵۸۷۹
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی اظهار داشت: جلسه‌ای در اولین فرصت با سفیر کره جنوبی خواهیم داشت که موضوع پول‌های بلوکه شده نیز یکی از محور‌های جلسه خواهد بود و موارد مورد تاکید بخش خصوصی را منتقل خواهیم کرد. علاوه بر آن ما یک دستور کار برای ادامه فعالیت با کره جنوبی داریم که در حوزه انتقال دانش و تکنولوژی است، در این صورت واردات کالایی دیگر چندان موضوعیت پیدا نمی‌کند.
پویا فیروزی در مورد آخرین وضعیت تجارت ایران و کره جنوبی اظهار کرد: ما همچنان منتظر هستیم که مساله پرداخت پول‌های بلوکه شده حل شود، تا زمانی که قدم مثبت در این مورد برداشته نشود پیشبرد دیگر مسائل امکان‌پذیر نیست. در مورد مسائل مربوط به دارو و درمان به خصوص در حوزه کرونا نیز به همین شکل است. باید سیستم پرداخت و مبادلات مشخص شود تا شرکت‌هایی که مجوز مربوطه را دارند بتوانند وارد کار شوند. یعنی همه مسائل منوط به حل و فصل مبالغی است که در کره جنوبی معطل مانده است. تا زمانی که این موضوع حل نشود و مبادلات مالی جریان پیدا نکند عملا شاهد اتفاق خاصی نخواهیم بود.

وی در ادامه اضافه کرد: جلسه‌ای در اولین فرصت با سفیر کره جنوبی خواهیم داشت که موضوع پول‌های بلوکه شده نیز یکی از محورهای جلسه خواهد بود. موارد مورد تاکید بخش خصوصی را منتقل خواهیم کرد.علاوه بر آن ما یک دستور کار برای ادامه فعالیت با کره جنوبی داریم که در حوزه انتقال دانش و تکنولوژی است، در این صورت واردات کالایی دیگر چندان موضوعیت پیدا نمی‌کند. این موارد را با سفیر که نماینده کره جنوبی است مطرح خواهیم کرد.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی در پاسخ به سوالی پیرامون احتمال به نتیجه رسیدن این مذاکرات به خصوص در مورد پول‌های بلوکه شده ایران در این کشور بیان کرد: قول‌های زیادی از طرف کره جنوبی داده شده اما تا زمانی که در عمل اتفاقی رخ ندهد نمی‌توان روی آن حساب کرد. از اردیبهشت سال 97 که آمریکا از برجام خارج شده و دور جدید تحریم‌ها آغاز شد، قول‌هایی را گرفته‌ایم در عمل در حد ارقام چند ده میلیون دلاری آزاد شده اما رقم اصلی متاسفانه آزادسازی نشده است. ضمن اینکه این موضوع حساسیت‌های اجتماعی و سیاسی نیز ایجاد کرده است.

وی با اشاره به روند تراز تجاری دو کشور خاطر نشان کرد: تراز تجاری مبادلات ایران بدون احتساب نفت با کره جنوبی درسال 96 به میزان 842 میلیون دلار و در سال 97 حدود 550 میلیون دلار بود، در سال 98 این رقم به منفی 493 ، در سال 99 منفی 540 میلیون دلار و در سال 1400 تاکنون به منفی 96 میلیون دلار رسیده است.

/ایلنا
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: