bazarnews

کد خبر: ۹۵۸۹۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۶
نائب رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور گفت: نزدیک به ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم خریداری‌شده همچنین مطالبات گندمکاران نیز امسال روند مناسبی داشته و تا ۱۱ مرداد کلیه مطالبات پرداخت‌شده است.
علی‌قلی ایمانی درباره وضعیت برداشت گندم و مطالبات پرداخت‌شده کشاورزان، گفت درصد کمی از مقدار گندم در مناطق سرد باقی‌مانده که کشاورزان در حال برداشت هستند و نزدیک به ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم خریداری‌شده است.

نائب رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور گفت: مطالبات گندمکاران امسال روند مناسبی داشته و تا ۱۱ مرداد کلیه مطالبات پرداخت‌شده است.

وی افزود: فاصله زمانی ایجادشده پرداخت مطالبات گندمکاران به این دلیل است که وقتی مراکز خرید گندم خرید را انجام می‌دهند وارد سامانه بازرگانی دولت می‌شود و از این سامانه نیز باید وارد سامانه بانک شود تا پول به‌حساب کشاورزان واریزشده که حدود ۸ روز این روند پرداخت طول می‌کشد.

ایمانی بیان کرد: امسال روند پرداخت بسیار خوب بوده و حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان از پول گندمکاران پرداخت‌شده است و فقط مقداری از مطالبات باقی‌مانده که به‌مرورزمان پرداخت می‌شود.

وی اظهار کرد: انتظار داریم خرید، مقدار گندمی که باقی‌مانده به ۵ میلیون تومان برسد و نسبت به سال قبل در کل خرید گندم ما حدود ۵۰ درصد اعم از بذر، خرید کارخانجات و ... کاهش داشته و میزان تولید گندم نیز حدود ۳۰ درصد کاهش پیداکرده است.

ایمانی در خصوص علت کاهش ۳۰ درصدی تولید گندم گفت: دلیل عمده کاهش تولید گندم این است که از آغاز فصل کش و قوس هایی بین قیمت خرید تضمینی گندم بوده است و دولت قیمت ۳ هزارو ۷۰۰ تومان را قصد داشت اعلام کند که طی پیگیری‌های صورت گرفته مجلس ورود پیدا کرد و شورای اقتصاد درنهایت نرخ ۴ هزار تومان را اعلام کرد و بعد بر اساس پیگیری‌های قانون جدید و مجاب کردن دولت توسط مجلس درنهایت شورای قیمت‌گذاری قیمت خرید تضمینی را به ۵ هزار تومان رساند و این پروسه مقداری طولانی شد.

وی اذعان کرد: دلیل بعدی این است که از زمان کشت گندم، با افزایش چند برابری قیمت نهاده‌ها روبه‌رو شدیم زیرا تا قبل از مهرماه با ارز ۴ هزارو ۲۰۰ تومانی نهاده وارد می‌شد و از اول مهرماه به ارز نیمایی تغییر پیدا کرد که به‌عنوان‌مثال قیمت سموم به‌طور سرسام‌آوری افزایش پیدا کرد و همچنین از ابتدای فصل با کمبود بذر روبه‌رو شدیم.

نائب رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور گفت: دلیل دیگر وجود خشکسالی است زیرا عامل بسیار مهم و تأثیرگذاری بوده به این دلیل که در شش میلیون هکتار از اراضی کشور کشت گندم انجام می‌دهیم که ۴ میلیون هکتار آن گندم دیمی و فقط ۲ میلیون هکتار آن گندم آبی است.

وی در ادامه گفت: در عملکرد کیفی گندم دیمی علاوه بر رعایت اصول فنی، بذر و مسائل دیگر مدیریت مزرعه، نزولات جوی خیلی تأثیر گذار است. امسال شرایط بسیار سخت و خشکسالی‌های بسیار شدیدی در استان‌های مختلف کشور صورت گرفته که تولید گندم را با کاهش روبرو کرده است.

ایمانی تأکید کرد: مقدار زیادی گندم در کشور تولیدشده است و علاوه بر اینکه حدود ۵ میلیون تومان را دولت مستقیم خرید کرده بخشی را کارخانه‌ها به دلیل شرایط سخت اقتصادی کشور، کرونا و تحریم توسط مشوق‌هایی که برای کشاورزان در نظر گرفته‌اند، ورود پیداکرده و خریداری کرده‌اند و این مقدار گندم‌های خریداری‌شده توسط کارخانه‌ها، در سامانه دولت ثبت‌نشده است.

نائب رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور گفت: کشاورزان که در فصل پاییز سال قبل با کمبود بذر و مسائل مختلف دیگر روبرو شده بودند مقداری زیادی را برای خود و فروش به دیگران نگهداری کردند همچنین محتکرینی نیز در کشور وجود دارند که از این بازار آشفته سوءاستفاده می‌کنند و گندم را از کشاورز خریداری کرده و احتکار می‌کنند و در زمان خاصی باقیمت گزاف عرضه کرده و به همین علت گندم مقداری پراکنده‌شده است.

وی افزود: باید صبر کنیم تا برداشت گندم به‌پایان برسد حتی دو ماه بعد هم مراکز خرید گندم دولتی باز هستند تا کشاورزان گندم‌های نگهداری شده خود را که در پیک برداشت به دلیل اینکه کرایه حمل بالا بوده نگهداری کرده‌اند تحویل دهند.

ایمانی بیان کرد: باید تا زمان جمع‌آوری تمام گندم‌ها صبر کنیم که میزان دقیق تولید و مصرف مشخص شود تا دولت برای مقدار مابه‌التفاوت گندم تصمیم بگیرند زیرا دولت برای اینکه به چالش برخورد نکند و نان مردم دچار مشکل نشود هم‌اکنون واردات گندم را آغاز کرده است و از گمرکات کشور گندم ترخیص و در استان‌های کشور توزیع می‌کند.

نائب رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور گفت: خرید گندم مقداری با مشکل روبه‌رو است زیرا امسال قیمت گندم افزایش پیداکرده و همچنین خشکسالی در کشورهای مختلف بوده و باعث کاهش تولید گندم شده است.

/میزان
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: