bazarnews

کد خبر: ۹۵۸۹۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶
24 مرداد 1350 دولت ایران متعاقب اعلام استقلال بحرین از انگلستان، استقلال این کشور را به رسمیت شناخت.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ بازخوانی رخدادهای تاریخی ۲۳ مرداد ماه، در سالهای گذشته، خالی از لطف نیست.

24 مرداد 1383

آیت الله سیستانی از مراجع برجسته نجف که برای عمل «آنژیوپلاستی» رهسپار لندن شده است اعلام کرد در اولین فرصت ممکن به عراق بازخواهد گشت.

 

24 مرداد 1377

آیت الله العظمی فاضل لنکرانی در بیانیه ای اعلام کرد «اعانت و تحمل گروه طالبان به هیچ وجه مشروع نیست و هر کس در برابر این گروه کشته شود شهید است» وی افزود: «استکبار جهانی با دو بال اسرائیل و طالبان در صدد هدم دین و از بین بردن مسلمین خصوصاً شیعیان در منطقه است.»

 

24 مرداد 1375

مهندس یعقوب اسماعیلی شهردار مراغه در یک حادثه رانندگی در جاده مراغه - تبریز جان خود را از دست داد.

 

24 مرداد 1371

دولت ایران دستور اخراج سه تن از اتباع سفارت انگلستان در تهرا ن را به اتهام انجام فعالیتهای غیر قانونی اعلام کرد. دولت انگلیس نیز به تلافی این اقدام دستور اخراج علی رجبی دبیر اول سفارت ایران در لندن را صادر کرد .

 

24 مرداد 1369

صدام حسین‌، رئیس جمهور عراق با ارسال نامه‌ای برای رئیس جمهور وقت ایران‌، پیمان الجزیره را بار دیگر پذیرفت‌.

 

24 مرداد 1369

جورج بوش رئیس جمهور آمریکا با تأکید بر اینکه عراق آغازگر جنگ با ایران بود، از موافقت عراق با تمامی شرایط ایران برای خاتمه جنگ اظهار تعجب نمود.

 

24 مرداد 1368

مهندس میرحسن موسوی از سمت نخست وزیری استعفا داد و با این استعفا نخست وزیری از نظام حکومتی ایران پس از 82 سال و 6 ماه و14 روز یعنی از12 بهمن 1285 که اولین هیئت دولت در ایران تشکیل شد، حذف گردید.

 

24 مرداد 1368

با حکم حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب، آیت الله شیخ محمد یزدی به ریاست قوه قضائیه منصوب شد.

 

24 مرداد 1367

حجت الاسلام خامنه ای رئیس جمهور اعلام کرد قرارداد 1975 الجزایر، تنها مدرک تعیین کننده خطوط مرزی ایران و عراق است.

 

24 مرداد 1367

یک تحلیلگر دانشگاه فلوریدا گفت «متخصصان استراتژیک در جهت تغییر ماهیت نیروهای نظامی عراق از حالت تدافعی به حالت تهاجمی می کوشند و نقش مهمی در بر پا نگاه داشتن ماشین جنگی عراق و تغییر شرایط پذیرش قطعنامه 598 ایفا می کنند.

 

24 مرداد 1364

انتخابات چهارمین دوره ریاست جمهوری ایران برگزار شد و در نتیجه آن آیت الله خامنه ای با بیش از 14 میلیون رأی به ریاست جمهوری رسید.

 

24 مرداد 1362

اولین مجلس خبرگان رهبری با پیام امام خمینی گشایش یافت.

 

24 مرداد 1361

به دنبال اعترافات تکان دهنده یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق، جزئیات فجیع ترین جنایت افراد این سازمان در رابطه با ربودن سه پاسدار و شکنجه آنان و سپس زنده به گور کردن آنها، فاش شد.

 

24 مرداد 1360

انورسادات رئیس جمهور مصر با اعزام هیأتی به پاریس آمادگی کشورش را برای اعطای پناهندگی به ابوالحسن بنی صدر، به اطلاع وی رساند.

 

24 مرداد 1359

ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور از یک سانحه سقوط هلیکوپتر جان سالم به در برد. هلیکوپتر حامل بنی صدر که از نوار مرزی بازمی گشت بر اثر نقص فنی در نزدیکی اسلام آباد در ارتفاع پایین سقوط کرد.

 

24 مرداد 1358

شهر پاوه مورد هجوم مسلحانه افراد حزب دمکرات کردستان قرار گرفت و به محاصره آنان درآمد. مهاجمین ارتباط تلفنی شهر را با خارج از منطقه قطع کرده و فرودگاه پاوه را به تصرف خود درآوردند.

 

24 مرداد 1357

امروز فرماندهان نظامی و امنیتی عالیرتبه کشور برای بررسی بحران جاری و احتمال برقراری حکومت نظامی در شهرهای مختلف، در دفتر ارتشبد غلامرضا ازهاری تشکیل جلسه دادند.

 

24 مرداد 1356

هفته نامه آلمانی «اشپیگل» در جدیدترین شماره خود که امروز منتشر شد نوشت: وقتی در 1974 درآمد نفتی ایران افزایش یافت شاه اعلام کرد ایران به زودی به صورت یکی از 5 قدرت بزرگ جهان درخواهد آمد. هنوز سه سال از آن ادعا نگذشته که این آرزو، به سراب تبدیل شده است.

 

24 مرداد 1352

بنیاد پهلوی برای تأسیس مرکز فرهنگی و تجاری ایران در نیویورک ساختمانی به مبلغ هشت میلیون و پانصدهزار دلار در خیابان پنجم نیویورک خریداری کرد.

 

24 مرداد 1352

عراق هلیکوپتر ایران را که چندی پیش به علت نقص فنی مجبور به فرود اجباری در خاک آن کشور شده بود به ایران پس داد.

 

24 مرداد 1350

دولت ایران متعاقب اعلام استقلال بحرین از انگلستان، استقلال این کشور را به رسمیت شناخت.

 

24 مرداد 1350

در یک آتش سوزی مهیب، 14 مغازه و حجره در مرکز بازار تهران طعمه حریق شدند.

 

24 مرداد 1339

نشست مشترک کمیته اطلاعاتی ایران و اسرائیل با هدف تعلیم مأموران ساواک و ایجاد هم‌پیمانی بیشتر میان دو سازمان تشکیل شد.

 

24 مرداد 1333

دادستان ارتش برای چند تن از شخصیتهای دولت مصدق از جمله دکتر صدیقی و دکتر شایگان به خاطر سخنرانیهایی که در 25 خرداد 1332 در میدان بهارستان به نفع مصدق و علیه شاه انجام داده بودند، تقاضای اعدام کرد.

 

24 مرداد 1332

برای براندازی حکومت مصدق جلسه‌ای باحضور سرتیپ گیلانشاه‌، سرلشکر باتمانقلیچ‌، سرهنگ فرزانگان‌، سرتیپ تقی زاده‌، سیدابوالحسن حائری زاده‌، عبدالرحمن فرامرزی و پرویز یارافشار تشکیل شد. در همین روز تعدادی از وزیران کابینه مصدق، دستگیر شدند.

 

24 مرداد 1324

عده زیادی از افسران، درجه داران و سربازان لشکر خراسان با برنامه ریزی قبلی از پادگان مشهد فرار کردند و با مقدار زیادی اسلحه و مهمات از راه بجنورد به سوی دشت گرگان عزیمت کردند. این عده در مسیر خود پادگان مراوه تپه را خلع سلاح کرده و عده ای از افراد پادگان را با خود همراه نمودند.

 

24 مرداد 1324

آیت الله سیدابوالقاسم کاشانی از اردوگاه اراک که تحت فرماندهی انگلیسیها اداره می شد آزاد گردید. مردم با شنیدن خبر آزادی او به استقبالش شتافتند.

 

24 مرداد 1320

دریفوس وزیرمختار آمریکا در گزارشی به وزارت خارجه کشورش نوشت: وزیرمختار انگلیس به من اطلاع داده که غیرمحتمل نمی داند که در صورت تهاجم انگلیس و روسیه به ایران، شاه تاج و تخت خود را از دست خواهد داد.»

 

24 مرداد 1320

روسیه و انگلیس بار دیگر با اخطار از رضاشاه خواستند که کارشناسان آلمانی را از ایران اخراج کند.

 

24 مرداد 1315

علامه میرزامحمدحسین نائینی از رهبران برجسته جنبش مشروطه در 78 سالگی درگذشت.

 

24 مرداد 1307

نماینده سیاسی انگلیس در خلیج فارس در تلگرافی به وزیر امور هند در کابینه بریتانیا خواستار حفظ پرچم شیوخ شارجه و رأس الخیمه در جزایر تنب و ابوموسی شد.

 

24 مرداد 1301

روزنامه شفق سرخ در گزارشی تحلیل گونه نوشت قتل عام نظامیان اعزامی از اصفهان به خوزستان در هفتم مردادماه جاری کار انگلیس و عوامل آن کشور بود.

 

24 مرداد 1300

نیروی اعزامی از مرکز که 2 روز پیش با هدف سرکوب کلنل محمدتقی خان پسیان از تهران به طرف مشهد به راه افتاده بودند، امروز وارد سبزوار شدند. پسیان خود از مشهد به سبزوار آمد و با کلنل گلروپ و دیگر فرماندهان این نیرو ملاقات کرد .

 

24 مرداد 1298

کشتی حامل احمدشاه قاجار و همراهانش که به وسیله یک رزمناو روسی همراهی می‌شد، بندر انزلی را به قصد باکو ترک کرد.

 

24 مرداد 1294

محمدعلی خان علاءالسلطنه از رئیس الوزرایی استعفا داد و مستوفی الممالک به رئیس الوزرایی انتخاب شد.

 

24 مرداد 1288

در میان اشیاء بازمانده که محمدعلیشاه فراموش کرده بود آنها را به هنگام فرار از کشور با خود ببرد یک صندوق مملو از طلا و پول کشف شد. خدمه محمدعلیشاه به علت عجله در فرار، متوجه این صندوق نشده بودند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: