bazarnews

کد خبر: ۹۵۹۱۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
سیمان و فولاد دو رکن اساسی در صنعت ساختمان هستند و اختلال قیمت در هر کدام موجب برهم خوردگیه این صنعت می‌شود. اکنون شرایط بازار سیمان و فولاد دچار نوسان شده و ساختمان‌ساز‌ها به نظاره نشسته‌اند و منتظر ثبات قیمت و آرامش نسبی در بازار هستند.
بتن‌سازان مصرف‌کنندگان اصلی سیمان تولیدی در کشور هستند و این در صورتی بوده که به جای تولیدکننده، دلالان از نحوه عرضه سیمان در بورس سود می‌برند و با عرضه سیمان پاکتی با قیمت ارزان‌تر نسبت به سیمان فله عملا کمر صنعت بتن آماده شکسته شده و مشکلات جدیدی برای فعالان این حوزه رقم خورده است.

مهرداد نظارت اظهار داشت: از خرداد ماه سال جاری همراه با افزایش قطعی برق، افزایش قیمت سیمان فله و موضوع ورود سیمان به بورس کالا مطرح شد. قیمت سیمان فله از ۸۰ هزار تومان آغاز و تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نیز در بازار آزاد خردی و فروش می‌شود. این موارد و ورود ناگهانی سیمان به بورس یک سردرگمی بین مصرف‌کنندگان اصلی سیمان که مهم‌ترین آن‌ها تولیدکنندگان بتن بودند، ایجاد کرد و این موضوع موجب تعطیلی بسیاری از کارخانه‌های تولیدی بتن در ماه گذشته شده که اغلب قادر به تهیه سیمان نبودند.

وی افزود: این معضل در استان‌های مختلف نیز در جریان بود و موفق به تامین سیمان مورد نیاز خود نبودند و کارخانه‌های فعال تولیدکننده بتن نیز با ۲۰ درصد ظرفیت به کار خود ادامه می‌دادند. با این شرایط پیش رو تا کنون اتفاق خاصی نیفتاده است، کارخانه‌ها یک بام و دو هوا هستند و در واقع وزارت صمت یک حرفی می‌زند و ادارات استانی نظر دیگری دارند و تواقفی بین سازمان بورس و انجمن سیمان وجود ندارد و این نوع مسائل شرایط را تولیدکننده و مصرف‌کننده دشوارتر کرده است.

مسکن با یک رکود سنگین مواجه است
رئیس کانون سراسری بتن آماده و قطعات بتنی ایران تصریح کرد: با عرضه سیمان در بورس کالا دلالان بیش از قبل جولان دادند و افرادی که قبلا در صنوف دیگری همچون سکه و موبایل کار می‌کردند اکنون وارد داستان سیمان شده‌اند. در ادامه پروژه‌های ساختمانی و ساخت و ساز همگی با یک رکود سنگینی مواجه شدند و افراد فعال در این حوزه همگی دست از کار کشیده‌اند و منتظر یک بازار باثبات هستند. طی جلسه‌ای که هفته گذشته با تمام استان‌ها برگزار شد همه به اتفاق مخالف عرضه سیمان در بورس بودند و حاضر به خرید سیمان مورد نیاز خود از بورس نیستند.

نظارت ادامه داد: روندی که اکنون بورس در پیش گرفته است بیشتر به نفع دلالان و افراد سودجو است. ما به عنوان مصرف کننده ۷۰ درصد سیمان تولیدی در کشور در سیستم بورس کالا قرار نگرفتیم و این در حالی است که دلالان کارخانه‌ها با هماهنگی کد‌های بورسی خود را دریافت کردند و وارد این تالار صنعتی شدند و به جز افزایش قیمت سیمان هیچ کار دیگری در بورس انجام نشده است. بتن‌سازان خواستار این هستند که سیمان از بورس خارج شود و صنایعی که به سیمان نیاز دارند بتوانند آن را مستقیم از کارخانه‌ها خریداری کنند و مازاد سیمان را اگر می‌خواهند صادر کنند و یا در بورس مورد معامله قرار دهند. اغلب تولیدکنندگان خواهان خروج سیمان از بورس هستند.

سیمان پاکتی، خیانت به تولیدکننده است
وی تاکید کرد: یکی از ارکان اصلی بحث ساختمان سازی سیمان است و زمانی که مصالحی همچون سیمان و فولاد دچار مشکل است به طور طبیعی صنعت ساختمان دچار رکود می‌شود. موضوع کیفیت و استاندارد بتن ازجمله مسائلی است که باید به طور جدی به آن پرداخته شود. زمانی که کارخانه‌ای سیمان را تهیه می‌کند قطعا آزمایش‌هایی را بر روی آن انجام می‌دهد، اما اکنون به دلیل گرانی و کمبود سیمان این نوع آزمایش‌ها انجام نمی‌شود و تولید بتن صورت می‌گیرد و عملا کیفیت بتن ساخته شده زیر سوال می‌رود. مسئله دومی که مهم تلقی می‌شود این است که اغلب کارخانه‌ها به سمت فروش سیمان پاکتی روی آورده‌اند و معتقد هستند که عوام بیشتر با این نوع سیمان در ارتباط هستند و در نتیجه قیمت سیمان پاکتی مطرح شد که خیانت بزرگی محسوب می‌شود و قیمت سیمان پاکتی از فله ارزان‌تر شد.

نظارت در پایان خاطرنشان کرد: سال‌های سال زحمت کشیدیم که به بفهمانیم بتن آماده کنترل شده است و استاندارد‌ها بر روی این نوع بتن تاکید دارد و مردم از بتن آماده استفاده کنند. اکنون سیمان پاکتی که با قیمت پایین در حال عرضه شدن است موجب شده مردم به بتن‌های دستی روی بیاورند و بدون هیچگونه کنترلی در محل ساختمان توسط کارگر ساخته می‌شود و تمام مسائل موجب شده که کمر صنعت بتن آماده بشکند.

/گسترش
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: