bazarnews

کد خبر: ۹۵۹۸۲
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
تاریخ‌نگاری/
۱ شهریور ۱۳۷۶، مراسم تودیع دکتر علی اکبر ولایتی که از ۲۲ آذر ۱۳۶۰ به مدت ۱۶ سال تصدی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را عهده دار بوده است، برگزار شد.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ بازخوانی رخدادهای تاریخی یکم شهریورماه، در سالهای گذشته، خالی از لطف نیست.

1 شهریور 1384

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اظهار داشت با تلاشها و رایزنی های به عمل آمده با صلیب سرخ، آقای محمد انوار کرد، زندانی ایرانی در گوانتانامو آزاد و به جمهوری اسلامی ایران بازگردانده شد.

 

1 شهریور 1382

در اعتراض به بازداشت هادی سلیمانپور سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در آژانتین توسط پلیس انگلیس، کاردار انگلستان به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید ایران به وی ابلاغ شد.

 

1 شهریور 1377

اسدالله لاجوردی دادستان تهران به دست عوامل سازمان مجاهدین خلق (منافقین) ترور و به شهادت رسید.

 

1 شهریور 1376

مراسم تودیع دکتر علی اکبر ولایتی که از 22 آذر 1360 به مدت 16 سال تصدی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را عهده دار بوده است، برگزار شد.

 

1 شهریور 1371

روزنامه لس آنجلس تایمز چاپ آمریکا به نقل از خبرنگار خود که به تازگی از کردستان عراق بازگشته است از کشف یک گور دسته جمعی که در آن 54 اسیر ایرانی دفن شده بودند، خبر داد. خبرنگار این روزنامه نوشت: «اسرا را به صورت اسکلت هایی که اونیفورم نظامی به تن داشتند، مشاهده کردم.»

 

1 شهریور 1367

سازمان ملل تأیید کرد که رژیم عراق در 11 مرداد گذشته در منطقه غیرنظامی اشنویه از سلاحهای شیمیایی موسوم به گاز خردل استفاده کرده است. کاربرد این سلاح در آن روز 2680 غیرنظامی را روانه بیمارستانها کرد.

 

1 شهریور 1366

امام خمینی گفت این ننگ است برای مسلمین که حرمت کعبه شکسته شود و مسلمین ساکت باشند. شکستن کعبه مسئله ای نیست که بشود از آن گذشت. اگر ما از مسئله قدس بگذریم، اگر از صدام بگذریم، اگر از همه کسانی که به ما بدی کردند بگذریم نمی توانیم از مسئله حجاز بگذریم.

 

1 شهریور 1363

انفجار یک بمب در میدان راه آهن تهران، 17 نفر را شهید و 300 نفر را مجروح کرد. این انفجار سبب انهدام 20 مغازه و آسیب های کلی به دهها اتومبیل پارک شده در حاشیه میدان گردید.

 

1 شهریور 1361

12 نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق در جریان درگیری مسلحانه با پاسداران کمیته های انقلاب اسلامی، در چند نقطه تهران به هلاکت رسیدند.

 

1 شهریور 1360

جورج بال معاون اسبق وزارت امور خارجه آمریکا ضمن تمجید فراوان از عملکرد سازمان مجاهدین خلق از دولتمردان آمریکایی خواست حمایت خود را از این سازمان به رهبری مسعود رجوی افزایش دهند.

 

1 شهریور 1359

دکتر حسن عارفی رئیس دانشگاه تهران از آغاز رسیدگی به پرونده یکصد نفر از اعضای هیات علمی و کارکنان این دانشگاه که در شبکه فراماسونری عضویت داشته اند، خبر داد.

 

1 شهریور 1358

عزالدین حسینی از رهبران روحانی حزب دمکرات کردستان ایران برضد جمهوری اسلامی اعلام جنگ داد.

 

1 شهریور 1358

سرهنگ دوم محمد قراشاهی فرمانده تیپ سقز در رویارویی با عناصر ضدانقلاب به شهادت رسید.

 

1 شهریور 1357

کاباره ها، مشروب فروشی ها، سینماها و مراکز دولتی در اکثر شهرهای کشور آماج حملات مردم معترض قرار دارد. شهر آبادان نیز همچنان در سوگ قربانیان حادثه سینما رکس نیمه تعطیل است.

 

1 شهریور 1357

فضلا و مدرسین حوزه علمیه قم امروز با انتشار اعلامیه ای راجع به فاجعه سینما رکس آبادان تصریح کردند «این حادثه با توطئه و به دست خبیث ترین مأموران رژیم ایران با طرح ریزی کارشناسان آمریکایی و اسرائیلی انجام گرفت.»

 

1 شهریور 1357

جمشید آموزگار نخست وزیر امروز استعفای خود را به شاه ارائه کرد و توانست موافقت شاه را با این استعفا جلب نماید.

 

1 شهریور 1356

سفارت ایران در لاهه به اشغال یک گروه از دانشجویان معترض ایرانی درآمد. دانشجویان گفتند اسنادی را به دست آورده‌اند که سفارتخانه‌های ایران در خدمت ساواک هستند.

 

1 شهریور 1355

مجله نیوزویک نوشت : خریدهای تسلیحاتی ایران در فاصله سالهای ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۶ به تنهایی برای بوجود اوردن ارتشی ، دو برابر ارتش انگلستان کفایت می کند.

 

1 شهریور 1354

مقامات ارتش اعلام کردند نیروهای ایران در ظفار موفق شدند دو منطقه استراتژیک را از دست شورشیان خارج نموده، در اختیار دولت عمان قرار دهد.

 

1 شهریور 1351

دومین مرحله تمرین نظامی پیمان سنتو با حضور نیروهایی از ایران‌، امریکا، انگلیس و ترکیه در غرب کشور آغاز شد.

 

1 شهریور 1350

در یک زدوخورد مرزی میان ایران و عراق تعدادی کشته و مجروح شدند.

 

1 شهریور 1350

ساواک در یک عملیات پیچیده و حساب شده به اکثر خانه های تیمی سازمان مجاهدین خلق در مناطق مختلف تهران حمله کرد. در این عملیات دهها نفر از اعضای سازمان غافلگیر و بازداشت شدند.

 

1 شهریور 1349

کلیه دارایی‌های تیمور بختیار که حدود 5 میلیارد ریال برآورد می‌شود به نفع دولت مصادره شد.

 

1 شهریور 1349

به خاطر عدم رعایت عفت عمومی و رواج فساد مبتذل غربی، برگزاری جشن هنر شیراز عواطف قشر وسیعی از مردم را بر ضد رژیم تحریک کرد.

 

1 شهریور 1348

فاجعه آتشسوزی در مسجدالاقصی جهان اسلام را به خشم آورد و احساسات مسلمانان را جریحه دار کرد. وزارت دربار با انتشار بیانیه ای بدون اشاره به مسبب این حادثه از وقوع آن اظهار تأسف کرد.

 

1 شهریور 1346

لایحه اصلاح اصول 38 و 41 و 42 متمم قانون اساسی به وسیله نخست وزیر به مجلس مؤسسان برده شد. در این اصلاحیه، انتقال سلطنت به ولیعهد در سن 20 سالگی امکان پذیر است و اگر در این سن نباشد، مادر ولیعهد می تواند عهده دار سلطنت شود.

 

1 شهریور 1345

روابط سیاسی ایران با دو کشور مالزی و لائوس برقرار شد.

 

1 شهریور 1339

مطبوعات داخلی نوشتند انتخابات مجلس بیستم در موجی از تقلب، جوسازی، اغتشاش و درگیری خاتمه یافت و آیت الله بهبهانی طی نامه ای به شاه خواستار ابطال انتخابات شد.

 

1 شهریور 1337

تظاهرات گسترده ای با حمایت رژیم عراق در مقابل ساختمان سفارت ایران در بغداد برگزار شد. تظاهرکنندگان پرچم ایران را آتش زدند و عده ای از ایرانیان مقیم عراق را بازداشت نمودند.

 

1 شهریور 1336

ساواک در گزارشی اعلام کرد «از نظر ملت، حزب مردم تشکیلاتی وابسته به انگلیسیها است که برای جلوگیری از گسترش نفوذ آمریکا در ایران اعلام موجودیت کرده است.

 

1 شهریور 1334

ستاد ارتش با سازمان جدید خود آغاز به کار کرد. در این سازمان‌، ارتش به سه ستاد زمینی‌، هوایی و دریایی تقسیم شد.

 

1 شهریور 1332

درپی کودتای امریکایی انگلیسی 28مرداد، فضل الله زاهدی کابینه کودتا را تشکیل داد. شاه به «کرمیت روزولت‌» ـ طراح کودتا ـ گفت : من تاج و تختم را مرهون خداوند، ملتم‌، ارتشم و شما هستم‌.

 

1 شهریور 1325

متعاقب قیام عشایر فارس علیه دولت، سرلشکر فضل الله زاهدی به عنوان فرستاده ارتش رهسپار منطقه شد.

 

1 شهریور 1324

درپی درگیری شدیدی میان مردم و افراد حزب توده در شهرهای ساری و شاهی 200 ژاندارم برای ایجاد امنیت گسیل شدند ولی نیروهای روسی در فیروزکوه آنان را متوقف کردند. به همین دلیل از سوی وزارت امور خارجه ایران یادداشت اعتراضی تسلیم سفارت شوروی در تهران شد.

 

1 شهریور 1320

رضاشاه در دستوری بی‌حاصل خواستار خروج آن دسته از آلمانی‌ها شد که به وجودشان در ایران نیازی نیست. این دستور در آستانه اشغال ایران توسط متفقین و به امید منصرف کردن روس و انگلیس از این اشغالگری صادر شد.

 

1 شهریور 1320

دو روز قبل از اشغال ایران توسط متفقین سفیر آلمان پیام شخصی هیتلر را به رضاشاه تسلیم کرد. در این پیام، هیتلر شاه ایران را به «ادامه سیاست بیطرفی و مقاومت همه جانبه در برابر بریتانیا» تشویق کرد.

 

1 شهریور 1320

مقامات لندن تصمیم خود برای اشغال ایران را به اطلاع سپهبد «ادوارد کوینان» فرمانده نیروهای انگلیسی مستقر در عراق و ژنرال «سر آرچیبالد ویول» فرمانده کل نیروهای انگلیسی در خاورمیانه رساند.

 

1 شهریور 1314

سرکنسولگری ایران در شهر بیت‌المقدس تأسیس شد.

 

1 شهریور 1313

حسین علاء وزیر مختار ایران در لندن شد.

 

1 شهریور 1309

نشریه روزانه «ایران آزاد» به مدیریت ضیاءالواعظین منتشر شد.

 

1 شهریور 1305

رضاشاه در خصوص دخالتهای انگلیس در شورشهای کردستان و بلوچستان به وزیرمختار آن کشور در تهران اعتراض کرد.

 

1 شهریور 1304

مجلس شورای ملی امروز شاهد زد و خورد نمایندگان مخالف و موافق رضاخان بود. این زد و خورد که در حضور رضاخان صورت گرفت مجلس را به مدت نیم ساعت به تعطیلی و هرج و مرج کشاند.

 

1 شهریور 1301

پرنس ارفع الدوله و ذکاءالدوله مجدداً به نمایندگی دولت ایران در «جامعه ملل» منصوب شدند.

 

1 شهریور 1300

کلنل محمدتقی خان پسیان فرمانده کل قوای نظامی ایالت خراسان در آستانه ورود نیروهای قزاق به شهر مشهد در این شهر حکومت نظامی اعلام کرد.

 

1 شهریور 1298

«کالدول» وزیرمختار آمریکا در تهران در گزارشی به وزارت خارجه کشورش راجع به تبعات قرارداد 1919 منعقده میان کابینه وثوق الدوله با انگلیسی ها می نویسد: «ترس از مجازات، زندان، تبعید، حکومت نظامی و مطبوعات تحت کنترل نظامیان انگلیسی مانع از آن می شود که مردم مخالفت خود را با قرارداد ابراز نمایند.

 

1 شهریور 1292

وزیر مختار انگلیس در تهران طی یادداشت شدیداللحنی به وزارت امور خارجه ایران از تعرض مداوم مردم به کاروانهای انگلیسی در جنوب ایران شکایت کرد.

 

1 شهریور 1288

مردم خشمگین تهران «وزیر اکرم‌» را از استانداری عزل و به جای وی «میرزا شکرالله خان معتمدخاقان‌» را که از مشروطه‌خواهان بود، به عنوان حاکم تهران منصوب کردند.

 

1 شهریور 1287

جنگهای گسترده میان نیروهای دولتی و مشروطه خواهان در سراسر کشور ادامه دارد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: