bazarnews

کد خبر: ۹۶۰۱۱
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱
درگفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر ضمن تاکید بر اثرگذاری نوسانات بازارطلا بر تعطیلی بسیاری از واحد‌های تولیدی‌جواهر، خاطر نشان کرد: در حال حاضر به دلیل نوسانات شدید بازار طلا میزان تقاضا مردم برای تعمیر طلای‌دسته دوم افزایش پیداکرده است.
گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «ابراهیم محمدولی» رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر درگفتگو با بازارنیوز به نوسانات بازار طلا و آثار منفی این مسئله بر وضعیت دستمزد و هزینه‌های تولیدکنندگان جواهر اشاره و در این خصوص توضیح داد: همکاران ما اگر تولید یک جواهر را در ابتدای کار گرمی ۲۰ هزار تومان تعیین می‌کنند با وجود تمامی نوسانات طلا سعی می‌کنند تغییری در دستمزد خود ایجاد نکنند؛ با یک حساب و کتاب جزئی می‌توان دریافت که این موضوع تاکنون ضرر‌های هنگفتی را بر تولیدکنندگان جواهر وارد کرده است.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلاوجواهر افزود: تولیدکنندگان جواهر هنگام ساخت اینگونه محصولات به دلایل گوناگونی متحمل ضرر‌های زیادی می‌شوند و حتی اجرت بدست آمده از تولید جواهر نمی‌تواند این ضرر‌ها را پوشش دهد؛ بهتر است قبلا از شروع کار، فعالان این صنف با توجه به نوسانات طلا در ۶ ماهه نخست سال، مبنای کار خود در ۶ ماهه دوم سال را از یک هفته قبل به گونه‌ای تنظیم کنندکه دیگر تولیدکنندگان جواهر دچار ضرر نشوند.

وی تاکیدکرد: این نوسانات طلا در اصل به ضرر تولیدکنندگان جواهر است و اعضای این صنف از این قضیه خوشحال نیستند؛ در حقیقت اعضای این اتحادیه مایلند طلا قیمت ثابتی داشته باشد چرا که با آرامش اوضاع این بازار، مردم میل بیشتری برای خرید طلا دارند و این مسئله می‌تواند وضعیت بازار طلا را رونق ببخشد؛ علاوه بر این مواردی بوده که بعد از خرید جواهر، به فاصله چند ساعت طلا دچار نوسانات شده و در این بین فروشنده و یا خریدار متحمل ضرر‌هایی شده‌اند پس در نتیجه اولویت اعضای اتحادیه ما ثبات در بازار طلا است.

افزایش دستمزد تولیدکنندگان بر عهده اتحادیه نیست

محمدولی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر قصدی برای افزایش دستمزد تولید کنندگان دارد گفت: افزایش قیمت دستمزد خارج از وظایف اتحادیه است و ما تنها می‌توانیم بر وضعیت دستمزد‌ها نظارت داشته باشیم.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر افزود: افزایش میزان دستمزد تولیدکنندگان جواهر بستگی به متغیر‌هایی نظیر برند تولیدکننده جواهر، نوع کار، وزن کار و کیفیت جواهر دارد و تولید کننده می‌تواند دستمزد خود را بر حسب این مولفه‌ها تعیین کند، در کل افزایش و یا کاهش دستمزد مسئله‌ای نیست که در محدوده اختیار اتحادیه باشد.

تعطیلی ۴۰ واحد تولیدی جواهر در نیمه سال ۱۴۰۰

محمدولی در ادامه ضمن تایید تعطیلی تعدادی از کارگاه های‌تولیدی‌جواهرگفت: طی ۴ سال گذشته ۱۰۰ کارگاه تولیدی جواهر به دلایل گوناگون تعطیل شده اند، اما اگر بخواهیم به طور دقیق به این مسئله بپردازیم باید گفت که در نیمه سال ۱۴۰۰، تعداد واحد‌های تعطیل شده تولیدی‌جواهر به رقمی بالغ بر ۳۰ تا ۴۰ واحد رسیده و با ادامه روند نوسانات بازار طلا، پیشبینی می‌شود تا پایان سال جاری ۲۵ تا ۳۰ درصد واحد‌های تولیدی‌جواهر تعطیل خواهند شد.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلاوجواهر ادامه داد: علاوه بر این نوسانات بازار طلا در خرید جواهر توسط مردم تاثیرات مهمی برجا گذاشته است؛ به طور مثال اکنون پس از گذشت چند روز از بازگشایی اصناف و اتمام تعطیلی‌های ماه محرم هنوز بازار در وضعیت مورد پسندی قرار نگرفته است.

وی متذکر شد: با مقایسه میزان تقاضای مردم برای خرید جواهر درسال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، این نتیجه حاصل می‌شود که تقاضای مردم برای خرید این گونه کالا‌ها بسیار کاهش یافته و این موضوع  ناشی از نوساناتی است که باعث بی ثباتی و عدم قدرت خرید مردم شده است؛ در حال حاضر مردم سعی می‌کنند پس از فروکش کردن نوسانات بازار طلا به خرید یا فروش این کالا بپردازند.

تعمیرات «طلای دسته دوم» افزایش داشته است

محمدولی در مورد افزایش میزان تقاضای تعمیرات طلا‌های دسته‌دوم گفت: در حال حاضر آمار و ارقام جامع و دقیقی در این مورد وجود ندارد، اما با برسی وضعیت کارگاه‌های تولیدی‌جواهر به این نتیجه رسیده‌ایم که این موضوع کمی افزایش داشته است.

رئیس‌ اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر در ادامه به وضعیت تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت: درحال‌حاضر شرایط صنف تولیدکنندگان و فروشندگان طلا و جواهر نسبت به گذشته بسیار ضعیف شده و در راس این موضوع تولیدکنندگان جواهر قرار‌دارند.

وی ادامه داد: به دلیل نوسانات بازار ارز، هزینه تولید تولیدکنندگان افزایش چشمگیری داشته و می‌توان ادعا‌کرد بین ۶۰ تا ۷۰ درصد ابزارآلات، ماشین آلات و مواد اولیه‌ای که در حوزه تولید جواهر استفاده می‌شوند همگی وارداتی هستند؛ با توجه به این موضوع همزمان با نوسانات بازار ارز، هزینه تولیدکنندگان هم دچار نوساناتی می‌شود، درکل باید گفت که اکنون وضعیت مناسبی در این صنف وجود ندارند.

محمدولی درآخر تاکید کرد: با ایجاد آرامش در شرایط بازار ارز و فروکش شدن شیوع کرونا، انتظار می‌رود تولیدکنندگان جواهر جبران مافات کنند؛ با کاهش آثار منفی کرونا، اقتصادکشور می‌تواند به سوی آرامش حرکت کند و نتیجه چنین شرایطی رونق تولید و افزایش تقاضا است؛ یقینا با تحقق این مولفه‌ها تولیدکنندگان می‌توانند عملکرد بهتری داشته باشند.

پایان پیام//
برچسب ها: جواهر ، طلا ، قیمت طلا ، محمدولی
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: