bazarnews

کد خبر: ۹۶۰۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱
تاریخ‌نگاری/
3 شهریور 1349، روابط سیاسی ایران ومصر پس از 10 سال، دوباره برقرار و دو کشور سفیر مبادله کردند .

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ بازخوانی رخدادهای تاریخی 3 شهریورماه، در سالهای گذشته، خالی از لطف نیست.

3 شهریور 1387

یک هواپیمای مسافری حامل 83 مسافر که از بیشکک پایتخت قرقیزستان به قصد تهران پروتز کرده بود دقایقی پس از برخاستن در حوالی فرودگاه سقوط کرد و 68 نفر از سرنشینان آن از جمله 44 ایرانی جان باختند.

 

3 شهریور 1384

به حکم رهبر معظم انقلاب سردار سرتیپ پاسدار علیرضا زاهدی به فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد.

 

3 شهریور 1382

حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان از نقش سازنده و فعال جمهوری اسلامی ایران در بازسازی افغانستان قدردانی کرد.

 

3 شهریور 1377

رهبر معظم انقلاب دولت آمریکا را به دلیل ارتکاب جنایت علیه دو ملت افغانستان و سودان محکوم کرد و گفت: حمله نظامی آمریکا به مردم بی دفاع، یک حرکت تروریستی و نمونه ای از تروریسم دولتی است.

 

3 شهریور 1367

مذاکرات وزیران خارجه ایران و عراق با حضور دبیرکل سازمان ملل در مورد اجرای مفاد قطعنامه 598 شورای امنیت از امروز در ژنو آغاز شد.

 

3 شهریور 1361

حجت الاسلام محمدرضا فاکر طی حکمی از سوی امام خمینی به عنوان نماینده ایشان در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد.

 

3 شهریور 1360

امام خمینی: ما اسرائیل را آدم نمی‌دانیم که با او رابطه داشته باشیم. اسرائیل باید از بین برود.

 

3 شهریور 1360

پلیس سوئد اعضای دو سازمان پیکار و فداییان خلق را که خانه سفیر ایران را اشغال و وی را به گروگان گرفته بودند، بازداشت و سفیر و همسرش را آزاد نمود.

 

3 شهریور 1360

40 نفر از هموطنان ما که در عراق زندانی بودند از طریق قبرس و در جریان مبادله اسیران جنگی به ایران بازگردانده شدند. از این عده تنها سه نفر نظامی و بقیه غیرنظامی بودند که در مناطق جنگی اسیر شده و به عراق برده شده بودند.

 

3 شهریور 1359

در پی صدور حکم دادگاه ویژه انقلاب اسلامی اصفهان رسیدگی به اتهام 17 نفر از متهمین که در رابطه با کودتای نافرجام 18 تیر 1359 شرکت داشتند خاتمه یافت و 10 نفر از عوامل این کودتا تیرباران شدند.

 

3 شهریور 1359

تنها 4 روز پس از معرفی محمدعلی رجایی به مجلس به عنوان نخست وزیر، روزنامه انقلاب اسلامی از قول بنی صدر نوشت: «من اگر دیدم که او خط مرا ندارد و ملت همه خواسته مرا در اولویت دانستند، به تمام مردم اعلام خواهم کرد که این دولت، دولت من نیست.

 

3 شهریور 1357

امام موسی صدر از الجزایر وارد فرودگاه طرابلس لیبی شد تا مرحله بعدی سفر خود که ایتالیا بود را آغاز کند. این همان فرودگاهی بود که وی کمتر از یک هفته بعد به هنگام پرواز به رم در آنجا ربوده شد و دیگر هیچ اثری از وی انتشار نیافت.

 

3 شهریور 1357

در آستانه فرارسیدن چهلمین روز شهدای تظاهرات مردم مشهد، 6 نفر از علمای این شهر، روز 26 ماه مبارک رمضان (9 شهریور) را عزای عمومی اعلام کردند.

 

3 شهریور 1356

وزارت دفاع آمریکا امروز طرحی به ارزش 1/1 میلیارد دلار در مورد فروش اسلحه به ایران، آلمان فدرال، سوئد، هلند و استرالیا تسلیم کنگره کرد که نزدیک به 70 درصد آن به ایران تعلق دارد.

 

3 شهریور 1356

مجلس شورای ملی به کابینه جمشید آموزگار رأی اعتماد داد.

 

3 شهریور 1355

در تصادفی مرگبار میان یک اتوبوس و یک تانکر حمل آب در جاده شاهرود 21 مسافر اتوبوس جان خود را از دست دادند.

 

3 شهریور 1355

روزنامه «عل همیشمار» چاپ اسرائیل در مقالهای تحت عنوان «حربه نفت و شلاق ترور» که ترجمه آن توسط وزارت امور خارجه منتشر شد از قول محمدرضا پهلوی نوشت وی اسرائیل را از لحاظ نفت تحریم نخواهد کرد.

 

3 شهریور 1354

امام خمینی در پیامی به نشست انجمن‌های اسلامی دانشجویان اروپا ضمن برشمردن مظالم حکومت پهلوی درباره حزب رستاخیز نوشتند: «این حزب تحمیلی چنان با مخالفت ملت مواجه شده که رژیم برای سرپوش نهادن برآن به هر وسیله‌ای متشبث می‌شود».

 

3 شهریور 1352

سه ایرانی در عراق به اتهام جاسوسی برای ایران تیرباران شدند.

 

3 شهریور 1349

روابط سیاسی ایران ومصر پس از10 سال، دوباره برقرار و دو کشور سفیر مبادله کردند .

 

3 شهریور 1341

لیندون جانسون معاون رئیس جمهور آمریکا که در تهران به سر می برد ضمن دیدار با شاه در مورد ادامه حمایتهای آمریکا و همچنین تأکید آمریکا بر لزوم اجرای رفورم های اقتصادی و اجتماعی در ایران به وی اطمینان داد.

 

3 شهریور 1337

یک چاه نفت جدید در کرمانشاه کشف شد.

 

3 شهریور 1332

یک مقام وزارت امور خارجه انگلستان اعلام کرد رابطه دو کشور ایران و انگلستان توسط دولت قبلی ایران قطع شد و دولت فعلی اگر طالب رابطه با لندن است خود باید پیشقدم شود.

 

3 شهریور 1332

دکتر سعید حکمت رئیس اداره پزشکی قانونی اعلام کرد در حادثه 28 مرداد، جمعاً 41 نفر در تهران به قتل رسیدند.

 

3 شهریور 1324

سیدجعفر پیشه‌وری در پی رد اعتبارنامه‌اش در مجلس‌، راهی تبریز شد.

 

3 شهریور 1320

«سیاح‌» مدیرکل وزارت خارجه ایران در یک تماس تلفنی، از «لوئیس دریفوس‌» ـ وزیر مختار امریکا در ایران‌ـ از وی خواست تا پیام رسمی رضاشاه را که در آن خواستار دخالت رئیس جمهور امریکا و جلوگیری از هجوم نیروهای شوروی و انگلیس به ایران شده بود، به دولت ابلاغ کند.

 

3 شهریور 1320

بامداد امروز نیروهای شوروی از شمال و انگلستان از جنوب، ایران را مورد حمله زمینی‌، هوایی و دریایی قرار دادند.

 

3 شهریور 1320

مقامات وزارت خارجه امریکا در ملاقات با «محمد شایسته‌» وزیر مختار ایران در امریکا درخواست دخالت امریکا در مسأله ایران را که از سوی «شایسته‌» مطرح شده بود، رد کرده و گفتند ما هدف بریتانیا را هدف خودمان به شمار می‌آوریم‌.

 

3 شهریور 1320

وزیر کشور در اطلاعیه ای ضمن اشاره به اینکه نیروهای شوروی و انگلیس از مرزهای آذربایجان، کرمانشاه و خوزستان در حال ورود به خاک ایران هستند، مردم را به آرامش، متانت و خویشتن داری دعوت کرد.

 

3 شهریور 1320

رضاشاه در تلگرافی به روزولت رئیس جمهور آمریکا، خواستار اقدام فوری و مؤثر وی برای بازداشتن روسیه و انگلیس از ادامه جنگ و تجاوز به شهرهای ایران شد.

 

3 شهریور 1316

کتابخانه ملی ایران با 30 هزار نسخه خطی و چاپی در ضلع شمالی موزه ایران باستان افتتاح شد.

 

3 شهریور 1307

دولت انگلیس نقشه 5 مرداد 1267 را که در آن وزیر خارجه وقت انگلیس بر مالکیت دولت ایران بر جزایر تنب، ابوموسی و سیری صحه گذارده بود، مکفی ندانست و گفت این نقشه، ادعای امروز اعراب را مخدوش نمی سازد.

 

3 شهریور 1305

حسن مستوفی رئیس الوزرا با حضور در کاخ سعدآباد از سمت خود کناره گیری نمود اما شاه استعفای او را نپذیرفت.

 

3 شهریور 1301

قوام السلطنه رئیس الوزرا امروز در پاسخ به نامه 30 مرداد سر پرسی لورن وزیرمختار انگلیس که خواستار مجازات روزنامه «شفق» به خاطر نشر مقالات ضدانگلیسی شده بود، وی را از تعطیل کردن این روزنامه باخبر کرد.

 

3 شهریور 1297

رشیدالسلطان و حسین خان الله دو نفر از اعضای کمیته مجازات بامداد امروز در میدان توپخانه به دار آویخته شدند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: