bazarnews

کد خبر: ۹۶۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
درگفتگو با بازارنیوز مطرح شد
رئیس اتحادیه تهیه و توزیع کننده مواد اولیه کشاورزی و باغی ضمن اشاره به بی اعتنایی دولت گذشته نسبت به جایکاه بخش خصوصی در تهیه و توزیع کود شیمیایی در بازار این گونه محصولات، خبر از افزایش قیمت ۴۰ درصدی کود شیمیایی در نیمه سال ۱۴۰۰ داد.
مصیبت دوباره کشاورزان برای شروع کشت پاییزه/ قیمت کود شیمیایی در نیمه سال ۱۴۰۰ در دو مرحله افزایش قیمت ۴۰ درصدی را تجربه کرده استگروه کشت و صنعت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «محمد تقی نجم آبادی» رئیس اتحادیه تهیه و توزیع کنندگان مواد اولیه کشاورزی و باغی در گفتگو با بازارنیوز به شرایط بازار کود شیمایی در آستانه کشت پاییزه اشاره و در این مورد توضیح داد: هر ساله کشاورزان برای تهیه کود شیمیایی کشت پاییزه با چالش‌های مختلفی مواجه هستند و پیشبینی می‌شود امسال هم به مانند سال‌های گذشته کشاورزان با این مشکل دست و پنجه نرم خواهند کرد.
رئیس اتحادیه تهیه و توزیع کنندگان مواد اولیه کشاورزی و باغی افزود: اکنون صحبت‌هایی مبنی بر توزیع ۴۵۰ هزار تن کود یارانه‌ای به کشاورزان به میان آمده و اکنون این سوال به میان آمده که چرا دولت این کود‌های یارانه‌ای را برای کشت بهاره برای کشاورزان در نظر نگرفته است.
وی ادامه داد: اکنون باید این را مد نظر قرار داد که چرا دولت عرضه کود یارانه‌ای در کشت بهاره را به کشت پاییزه محول کرده و در اصل به جای حل مسئله، صورت مسئله را عوض کرده است؛ درحال حاضر ابهامات متعددی در ذهن فعالان حوزه کشاوزی در مورد کوتاهی‌های دولت سابق در عرضه این گونه کود‌ها در موعد مقرر قرار دارد.
این فعال بخش خصوصی در ادامه با بیان عدم موفقیت کشاورزان برای دسترسی به کود‌های یارانه‌ای خاطرنشان کرد: اکنون بسیاری از کشاورزان نمی‌توانند از این کود‌های یارانه‌ای استفاده کنند و این کود‌ها در دست عده‌ای رانت خوار قرار دارد و دولت بر این فرض که فلان شرکت خصوصی-دولتی این بار را توزیع می‌کند نسبت به این مسئله بی تفاوت برخورد می‌کند، اما در اصل این شرکت‌ها مشکلاتی را بر سر توزیع این کود‌ها به وجود آورده اند.

بی توجهی دولت قبلی به بخش خصوص در تهیه کود شیمیایی

نجم آبادی در ادامه با اشاره به بی اعتمادی و بی اعتنایی دولت به بخش خصوصی برای تامین نیاز کود شیمیایی کشاورزان گفت: دولت گذشته هیچ حرکتی برای حمایت از کشاورز انجام نداد و اصلا بخش خصوصی را وارد هیچ گونه تعاملاتی نمی‌کرد و حتی نسبت به نظرات و تحقیقات کارشناسانه بخش خصوصی بی اعتنا بود.
رئیس اتحادیه تهیه و توزیع کنندگان مواد اولیه کشاورزی و باغی افزود: درحال حاضر سه بخش واردات، تامین و توزیع کود‌های کشاورزی توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، اما مشاهده می‌کنیم که بخش خصوصی در هیچ یک از جلسات و حتی کمیسیون‌های مرتبط با دولت جایگاهی ندارد.
وی تاکید کرد: در سال گذشته و درهمین ایام شاهد کمبود عرضه و حتی افزایش قیمت کود‌های شیمیایی بودیم چرا که دولت بی تفاوتی و بی توجهی مشخصی را نسبت به بخش خصوصی در این حوزه داشت و دیدیم نتیجه آن چه شد، اکنون دولت جدید باید رویکرد مثبتی نسبت به بخش خصوصی داشته باشد چرا که اگر این مسئله برای بار دیگر تکرار شود نتیجه سال گذشته برای بازار کود شیمیایی محقق می‌شود.

افزایش قیمت مکرر کود شیمایی در ۵ ماه نخست سال ۱۴۰۰

نجم آبادی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد امسال هم به مانند سال گذشته شاهد افزایش قیمت کود شیمیایی باشیم گفت:درحال حاضر و با گذشت ۵ ماه از سال ۱۴۰۰، شاهد دو بار افزایش قیمت در مورد کود‌های شیمایی بوده ایم.
رئیس اتحادیه تهیه و توزیع کنندگان مواد اولیه کشاورزی و باغی خاطرنشان کرد: اکنون کود شیمیایی جهش قیمتی ۴۰ درصدی را تجربه کرده و اگر همچنان دولت جدید مانند دولت قبلی نسبت به تحلیل‌های کارشناسان اتحادیه و بخش خصوصی بی اعتنا باشد می‌توان انتظار داشت افزایش قیمت کود شیمیایی از این میزان هم بیشتر خواهد شد.
وی در ادامه متذکر شد: وضعیت محصولات کشاورزی باید یک فرایند کارشاناسی شده را طی کند، اگر بنده به عنوان رئیس اتحادیه بخواهم پیشبینی غیرعلمی نسبت به بازار محصولات کود شیمایی ارائه کنم بیشتر باعث لطمه به بازار می‌شود.
این فعال بخش خصوصی افزود: دولت بایستی از کارشناسان بخش خصوصی استفاده کند و از این کارشناسان برای راهگشای برنامه‌های اقتصادی خود در حوزه کشاورزی استفاده مطلوبی داشته باشد؛ بهتر است دولت سیزدهم برای تسهیل امور خود اعتماد بیشتری نسبت به کارشناسان بخش خصوصی داشته باشند، یقینا اگر این امر محقق نشود تنها کشاورزان هستند که در این ماجرا متضرر می‌شوند.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: