bazarnews

کد خبر: ۹۶۰۸۳
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
خودرو‌های برقی با همه جذابیت هایشان هنوز سهم کوچکی در بازار واقعی خودرو‌های جهان دارند. در این باره حداقل ۴ دلیل عمده و مهم می‌توان برشمردکه در یادداشت محمدرضا هادیلو برای بازار، آن‌ها را می‌خوانید:
علیرغم اهمیت خودروهای برقی و نقش آنها در کاهش انتشار کربن، استفاده از این خودروها در مقیاس وسیع به کندی صورت می گیرد و اگرچه در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیون خودروی برقی در جاده ها وجود دارد، اما این تعداد برای آنچه جهان شاهد تغییرات بزرگ آب و هوا است

دولت های بسیاری از کشورها قرار است فروش خودروهایی که از سوخت های فسیلی استفاده می کنند را در دهه آینده ممنوع کنند، اگرچه گذار به خودروهای برقی بسیار کند اتفاق می افتد.

۴ دلیل برای حرکت کند وسایل برقی در صنعت حمل و نقل
این روزها خبرهای بسیاری درباره خودروهای برقی و خودران شنیده می شود اما چرا به اندازه حجم مطالب تولید شده و جذابیت های برشمرده شده سهم بازار این خودروها آن طور که باید و شاید افزایش نمی یابد؟ به نظر می رسد هنوز دلایل متعددی وجود دارد که تولید این خودرو از لحاظ اقتصادی ترجیح به خودروهای هیبریدی و هیدروکربنی (گازوئیلی و بنزینی) ندارد.

در ادامه به برخی از مهمترین دلایل این موضوع می پردازیم:

۱- گران است
قیمت خودروهای برقی در حال حاضر گرانتر از خودروهایی است که با گازوئیل یا بنزین کار می کنند و این دلیل اصلی این است که بسیاری از مردم نمی خواهند آنها را بخرند، اما طرفداران خودروهای برقی معتقدند که در دراز مدت ارزان تر این خودروها براساس اقتصاد انرژی به صرفه تر خواهد شد. دلیل این موضوع را نیز هزینه کمتر سوخت و هزینه کمتر سرویس و نگهداری ارزیابی می کنند. هر چند که هم اکنون این موضوع محقق نشده است. همچنین برخی کارشناسان بر این باورند که با ادامه روند گرم شدن مین احتمالا با وضع مالیاتهای جدید در این باره درسالهای آینده توجیه اقتصادی خودروهای برقی بیشتر خواهد شد.

البته هم اکنون با اجاره باتری می توان هزینه ماشین الکتریکی را کاهش داد و کارشناسان می گویند هزینه اجاره باتری بین ۶۹ تا ۱۳۸ دلار در ماه متغیر است و امکان تعویض رایگان آن تا پایان عمرآن وجود دارد.

به علاوه تحلیلگران صنعت اشاره می کنند که هزینه کمتر باتری های لیتیومی که خودروهای برقی را تغذیه می کنند، در آینده نزدیک قیمت این خودروها را کاهش می دهد.

۲- نداشتن شارژر
با وجود افزایش روزافزون شارژرهای باتری خودروهای برقی در سراسر جهان و توسعه زیر ساخت ها، هنوز تصوری وجود دارد که تعداد این دستگاه ها کافی نیست، اما این تصوربه گفته برخی اشتباه است. البته این ادعا شاید کشورهای توسعه یافته صحت داشته باشد اما در کشورما هنوز یکی از مهمترین چالش ها به غیر نبود تکنولوژی برای ساخت که شنیده ها حاکی از تلاش محققان دارد، نبود زیر ساخت های لازم و مکانهایی برای شارژ و یا تعویض باتری های شارژی است. کاری که هم اکنون در برخی از شهرهای آمریکا توسط یک استارتاپ رواج پیدا کرده و به بسیاری از خودروهای برقی عضو اوبر(شرکتی شبیه اسنپ ایرانی) خدمات می دهد.

بد نیست بدانید بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، تا پایان سال ۲۰۲۰ ۳۸۰۰۰ شارژر باتری در اروپا و ۱۷۰۰۰ در ایالات متحده وجود دارد و چین نیز با رشدی شتابان در حال تهیه زیر ساختهاست به نحوی که چینی ها شاهد افزایش قابل توجهی در تعداد جایگاه های شارژبوده اند و با افزایش ۴۴ درصدی در سال ۲۰۲۰ به ۳۱۰، ۰۰۰ شارژر رسیده اند.

۳- عدم وجود تراشه های الکترونیکی
سومین عامل مهم که از بعد از کرونا به شدت نمود پیدا کرده است کمبود تراشه های الکترونیکی است که هم در بسیاری لوازم خانگی وصنعت خودروهای الکتریکی کاربرد دارد. این صنعت اگر چه بازاری ۳۷۸ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۰ و رشدی چشمگیر مواجه بود اما همچنان صنایع وابسته مانند صنایع خودرو سازی در کشورهای جهان با کمبود قابل توجهی در تراشه های الکترونیکی در سراسر جهان روبرو است که مانع تولید این نوع خودروها می شود.

تحلیلگران انتظار دارند که این کمبود در طول سال جاری و تا سال ۲۰۲۲ ادامه یابد، که به نوبه خود بر میزان دسترسی به خودروهای برقی تأثیر خواهد گذاشت. این تراشه ها به ویژه برای توسعه خودروهای خودران برقی بسیار حائز اهمیت است.

۴- خطرات آتش سوزی
اما عامل دیگری که تقریبا با نسل ۳ خودروسی تسلا بسیار مورد توجه قرار گرفت، اتش سوزی خودروهای برقی خودران حین رانندگی بود. مطالعه انجام شده توسط شرکت خدمات حرفه ای دیلویت(Deloitte ) نشان داد که بزرگترین نگرانی مصرف کنندگان در مورد اتومبیل های برقی مسافت هایی است که می توان با یک بار شارژ طی کرد و نبود ایستگاه های شارژ، اما در چین، ۳۱ درصد از افراد مورد بررسی نگرانی خود را در مورد ایمنی باتری ها، به ویژه با وقوع بسیاری از حوادث مربوط به آتش سوزی باتری خودروهای برقی، ابراز کردند. هنوز ناشناخته بودن تکنولوژی های خودروهای برقی و خودران عاملی است که واکنش های منفی به سرعت به در فضای مجازی و دهکده جهانی فراگیر شود و این موضوع عامل مهمی برای کند شدن سرعت این نوع خودروها در بازار خودروهای جهانی است.

با این همه به نظر می رسد جلو افزایش سهم خودرهای برقی را نمی توان در آینده گرفت وباید منتظر روزی بود که موتور این نوع خودرها با سرعت زیاد تمام بازار های جهان به ویژه بازارهای کشورهای عربی را درنوردد.

/بازار
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: