bazarnews

کد خبر: ۹۶۰۸۹
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸
در گفتگو با بازار نیوز مطرح شد؛
یک کارشناس صنعت خودرو با تمجید از برنامه های وزیر صمت جدید، اظهار کرد: کارخانه‌سازی در صنعت خودرو حداقل ۳ یا ۴ سال طول می کشد و پول، با ارقام بالا هم می خواهد و ما الان ظرفیتمان حداکثر در خودروسازی یک و نیم میلیون خودرو در سال است و او می خواهد این رقم را دو برابر کند که این با این شرایط شدنی نیست. 
گروه کشت و صنعت بازارنیوز- محمود جباری؛ «امیر حسن کاکایی» کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بازارنیوز به موضوع وزیر پیشنهادی صنعت و معدن و صحبت‌های ایشان راجع‌به خودرو اشاره و اظهار کرد: فاطمی امین تفکری سیستمی دارد و به فرایند‌های وزارتخانه مسلط و در این چند سال هم تجربیات خوبی داشته است. در مجموع نسبت به وزرای دیگر، وزیر خیلی خوبی می‌تواند باشد و در مجموع مناسب این وزارت خانه است و می‌توانند خیلی موفق باشد.

وی افزود: در مورد روش‌هایی که می‌خواهند با آن در وزارتخانه تحول ایجاد کنند، صحبت‌های خیلی خوب و متینی انجام دادند، اما آنچه که در برنامه‌های ارائه شده آمده بعضا خیلی تطابق با این دیدگاه سیستمی و منطقی منطبق بر معیار‌های اقتصادی ندارد. به عنوان مثال در مورد صنعت خودرو گفته کنترل تورم دو یا سه سال طول می‌کشد و کاملا درست است و رفتن به این سمت مثبت واقعا انرژی‌بر و زمان‌بر است، اما برنامه‌هایی که ارائه داده تناقض با معیار‌های اقتصادی و روش‌های اقتصادی دارد، نمونه آن تولید سالانه  ۳ میلیون خودرویی که مطرح کرد، در شرایط تحریمی غیر ممکن است.

کاکایی در ادامه گفت: کارخانه‌سازی در صنعت خودرو حداقل ۳ یا ۴ سال طول می‌کشد و پول، با ارقام بالا هم می‌خواهد و ما الان ظرفیتمان حداکثر در خودروسازی یک و نیم میلیون خودرو در سال است و او می‌خواهد این رقم را دو برابر کند که این با این شرایط شدنی نیست.   در شرایط فعلی در قطعه سازی هم حداکثر یک میلیون و سیصد هزار خودرو را بیشتر نمی‌توان تامین کرد و حتی ورق فولاد هم نمی‌رسد که بتوانیم یک و نیم میلیون خودرو تولید کنیم.

وی خاطر نشان کرد: ممکن است زمانی برسد که همه چیز درست شود که خب در آن صورت اوضاع متفاوت است، اما در شرایط فعلی و تحریمی آنطور که این اعداد و ارقام را گفتند و این که همزمان این صنعت باید باعث افتخار شود، یعنی که خودروی با کیفیت و با قیمت مناسب و بروز و آپشنال ارائه دهند، مثل این است که بخواهید ظرفیت خودروسازی را ۳ برابر کنید، که خود این امر میلیارد‌ها تومان و بلکه دلار پول می‌خواهد.

کاکایی ادامه داد: شاید در ذهن  این باشد که از محل درآمد معادن بخواهند این پول را بدهند، چون از طرفی هم برنامه داده اند برای توسعه معادن، که باز من این را خیلی باور نمی‌کنم، زیرا در این ۳ یا ۴ سال، شرکت‌های معدنی ما سود سرشاری کردند، اما این پول‌ها کجا رفته است؟ و در نظام اقتصادی ما اشخاص، پول را در خودرو  سرمایه گذاری نمی‌کنند، بلکه  سمت دلالی مسکن و بیت کوین و ... می‌برند.

کاکایی با غیر ممکن خواندن یک میلیون صادرات خودرو که در سخنان وزیر صمت بود، گفت: حتی اگر بتوانید بهترین خودروی دنیا را هم تولید کنید و یک میلیون دستگاه هم مازاد داشته باشید برای صادرات، باز زیرساخت‌های کلان سیاسی و اقتصادی در سطح بین المللی نیاز است، که  این امر در شرایط تحریم قطعا غیر ممکن است. نمونه ساده آن همین روسیه و چین است که به نوعی با ما رفیق هستند، اما از همه بیشتر به لحاظ این گونه مبادلات با ما مشکل دارند.  


وی تاکید کرد: فراموش نکنیم زمانی که می‌گوییم یک میلیون صادرات، یعنی حداقل ۸ میلیارد دلار تبادل مالی؛ آن را که دیگر با چمدان یا با بیت‌کوین آن هم بدون امضای FATF نمی‌شود جابجا کرد. از طرفی هم باور ندارم که چین و روسیه بخواهند بخاطر ما کار اضافه‌ای کنند و در مقابل آمریکا بایستند یا بخواهند FATF را دور بزنند، آن هم برای یک کالای صنعتی مثل خودرو که کاملا قابل ردیابی است، نه یک کالای مصرفی همچون سیب زمینی و پیاز.

این کارشناس صنعت خودرو در پایان گفت: البته این را هم بگویم که وی با اهدافی که می‌اندیشد، قطعا می‌تواند شرایط را خیلی بهتر کنند، اما هر شتابی هم یک حدی دارد، به عنوان مثال ما همین امسال، ۱۰ هزار مگاوات برق کم آورده‌ایم؛ این که به وزارت صمت ربطی ندارد؛ اما ضربه آن وزارت صمت وارد شد. برای اینکه برق مردم قطع نشود برق صنایع را قطع کردند. این به آن معناست که در شرایط فعلی صرفا همان یک میلیون و دویست هزار دستگاه را می‌توان تولید کرد، حالا اگر شما بخواهید ورق فولادتان را سه برابر کنید، قاعدتا معادل با آن برق لازم دارید؛ بنابر این باید نیروگاه بسازید که این شرایط و زیر ساخت فعلا وجود ندارد.

پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: