bazarnews

کد خبر: ۹۶۱۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
عضو هیئت مدیره انجمن برنج کشور تاکید کرد: در حال حاضر همه این گرانی‌ها حباب است، زیرا تولید برنج همچنان مثل گذشته است و شایعه کاهش تولید نسبت به سال گذشته کذب است. حتی برخی مزارع که قبلا مرکبات بوده اند، امسال برنج کاشتند و تولید افزایش هم یافته است.
برنج ۵۰ هزار تومانی مشتری ندارد/ مردم به نیم‌دانه‌خواری روی آورده‌اند
گروه کشت و صنعت بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ علی اکبریان، عضو هیئت مدیره انجمن برنج کشور، در گفتگو با بازارنیوز پیرامون علت گرانی اخیر برنج ایرانی و ارتباط آن به کاهش تولید در کشور گفت: عرض کنم که اتفاق خاصی نیفتاده است، و این گرانی مربوط به برخی افراد است که می‌خواهند کالا‌های دیگری را با نام برنج ایرانی بفروشند، وگرنه اتفاق خاصی در شمال نیفتاده است؛ زیرا با وجود شایعه برنج ۵۵ هزار تومانی، حال اگر ما بخواهیم برنج را ۳۵ هزار تومان هم بفروشیم، مشتری نیست، و اصلا از نظر تجارت همین حالا که خرید و فروش می‌شود بیشتر از ۳۳ تومان نیست، و همین الان برنج‌های پرمحصول ما حدود ۲۷ یا ۲۸ تومان است.

وی افزود: ما نمی‌خواهیم گرانی اتفاق بیفتد و برنج کاران به این قیمت‌ها اعتراض دارند، اما اکنون زمان مطرح کردن اعتراض نیست، چون اولا تازه بار در آمده است و ثانیا جابجایی دولت را داریم.

اکبریان تاکید کرد: در حال حاضر همه این گرانی‌ها حباب است، زیرا تولید برنج همچنان مثل گذشته است و شایعه کاهش تولید نسبت به سال گذشته کذب است. حتی برخی مزارع که قبلا مرکبات بوده اند، امسال برنج کاشتند و تولید افزایش هم یافته است.

 عضو هیئت مدیره انجمن برنج کشور، با تاکید بر این که دستگاه‌های نظارتی باید به مسئله گرانی‌ها با دقت بپردازند، اظهار کرد: دستگاه‌های نظارتی و تعزیرات باید پیگیر باشند و با سود جویان مقابله کنند. در ضمن، برخی از شرکت‌ها روی بسته‌بندی‌های خود  «برنج ایرانی» می‌نویسند، اما نوع آن را خیر؛ زمانی که صحبت از ۳۷ هزار تومان است، منظور برنج طارم  و یا شیرودی است که کیفیت آن‌ها خوب است. در کل، این‌ها شایعاتی است که در هنگام این جابجایی دولت و بالا و پایین شدن دلار ساخته می‌شود.

اکبریان تصریح کرد: قیمت واقعی برنج همان ۴۰ هزار تومان است و به همین میزان، هزینه می‌برد، چون دولت نهاده‌ها را حذف کرد و هزینه تولید بالا رفت. اگر نهاده‌ها کامل به دست کشاورز برسد صد در صد کشاورز مجاب می‌شود که محصول را با قیمت پایین‌تر بفروشد.

وی افزود: در منطقه محمود آباد مازندران شنیده‌ام که تولیدکنندگان اصلا برنج هایشان را نمی‌فروشند و این عدم فروش شالی‌کاران، یکی از دلایل گرانی برنج است. سالی‌کراان به این بهانه که محصول را اگر یکباره بفروشند، ۱۲ ماه آینده سال را به مشکل معاش بر می‌خورند، از فروش همه محصول خود امتناع می‌کنند. هم اکنون کارخانجات تولید برنج در مازندران می توانند  برنج ندا را  ۲۷ هزار تومان در کیسه‌های بوجاری ۱۰ کیلویی بفروشند، شیرودی هم 28 هزار تومان است و فجر هم ۲۹ تا ۳۰ هزارتومان قابل فروش است. همچنین برنج طارم هم ۳۵ تا ۳۶ هزار تومان قیمت دارد.

 عضو هیئت مدیره انجمن برنج کشور، درباره ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت داخل، اظهار کرد: اصلا معتقد نیستیم که در فصل برداشت واردات برنج ممنوع شود. ما مقداری که لازم داریم را باید وارد کنیم. فقط نباید مازاد نیاز واردات انجام شود، ۸۰۰ هزار تن نیاز وارداتی ماست که اجتناب ناپذیر است و حتما باید وارد شود، اما نبایدد همچون سال‌های گذشته به یکباره ۲ میلیون تن وارد کنند؛ این کار به تولید داخل ضربه می‌زند.

وی افزود: مگر الان فصل برداشت نیست؟ شما آمار دارید که در بندر بوشهر چند تن تخلیه می‌شود؟ گمرک هقته گذشته اعلام کرد در بندر بوشهر، روزانه ۲۵۰۰ تن برنج در حال تخلیه شدن است، پس چرا قیمت برنج در حال بالا رفتن است؟ وقتی برنج ایرانی کیلویی ۵۰ هزار تومان شود، مردم به سمت محصول خارجی می‌روند یا مجبور می‌شوند به نیم‌دانه‌خواری روی آوردند.  

اکبریان درباره علت این که چرا برنج ایرانی نمی‌تواند کفاف نیاز داخل را بدهد، گفت: حمایت‌های دولتی وجود ندارد. اگر این حمایت‌ها وجود داشته باشد، ما می‌توانیم غذای ۲۰۰ میلیون نفر را تامین کنیم،  طرح یکپارچه سازی اراضی و طرح خود کفایی برنج مسکوت ماند، و همه این طرح‌ها در وزارت کشاورزی خاک می‌خورند.

وی تصریح کرد: از طرفی هم ما تنوع کشتمان هم زیاد است. به عنوان مثال می‌توان فقط یک نمونه کیفی مثل شیرودی و یک نمونه هم مثل طارم  برای کسانی که طالب طارم هستند، تولید کرد. تنوع کشت در پاکستان و هند هر کدام دو نوع است، ولی، چون این تنوع  در ایران زیاد است، باعث می‌شود ما نتوانیم به خود کفایی برسیم.

اکبریان در پایان تاکید کرد: اگر همین طرح یکپارچه سازی اراضی را انجام دهند و امکانات و تسهیلات به کشاورزان دهند، همچنین کود و نهاده‌ها را ارزان به دست تولیدکننده برسانند، وضعیت بهتر می‌شود. اکنون کشاورزان همین نهاده‌ها را آزاد می‌خرند و هزینه تمام شده یک کیلو برنج با توجه به هزینه‌های آب، برق، کارگر، برداشت و ... حدود ۴۰ هزار تومان می‌شود، حال با این وجود حتی نهاده‌ها هم در اختیار کشاورز قرار نمی‌گیرد.


پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: