bazarnews

کد خبر: ۹۶۱۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱
عضو کمیسیون «برنامه، بودجه و محاسبات» مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصلاحات در مدیریت یارانه‌ها باید حتماً انجام شود، گفت: باید به سمت سوی برویم که در حقیقت یارانه‌ها را هدفمند کنیم.
با اشاره به تعیین تکلیف یارانه پنهان در حوزه نفت و بنزین که رهبر حکیم انقلاب در بخشی از بیانات شان در نخستین دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت سیزدهم به آن اشاره کردند، اظهار داشت: دولت باید به سمت سویی برود که در حقیقت در حدی که حداقل‌ها تامین شود، یارانه پرداخت کند، اما اگر قرار باشد افراد مازاد بر حداقل بخواهند از خدمات استفاده کنند باید هزینه مصرف کالا را پرداخت کنند.

وی تاکید کرد: در بحث حامل‌های انرژی هم وضعیت به همین نحو است لذا ما در مصرف برق، آب و سوخت یک حداقل‌هایی را باید برای افراد تامین کنیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در این زمینه طرح‌های مختلفی مطرح است، بیان داشت: مثلاً در طرح‌هایی از این دست گفته شده سرانه سوخت را در نظر بگیریم و هزینه مازاد بر آن را افراد خود پرداخت کنند و دلیلی ندارد که این قبیل نابرابری‌ها در جامعه ما وجود داشته باشد.

قادری با بیان اینکه ما باید به سمت سوی برویم که در حقیقت یارانه‌ها را هدفمند کنیم، اظهار داشت: اگر قرار است یارانه بدهیم باید به حمل و نقل عمومی یارانه بدهیم همچنین ما باید کاری که در بسیاری از کشور‌های دنیا در این زمینه انجام می‌شود را مد نظر قرار دهیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر در بسیاری از کشور‌ها دولت‌ها به سمت ارائه یارانه به کالا‌هایی نظیر مسکن، بهداشت و حمل و نقل عمومی و کالا‌هایی که مصرفشان با پیامد جمعی مثبت است، می‌روند لذا این چند مورد باید مورد حمایت دولت قرار گیرد و دلیلی ندارد که به مابقی کالا‌ها یارانه پرداخت شود.

عضو کمیسیون «برنامه، بودجه و محاسبات» مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: چه دلیلی دارد که دولت باید برای حمل و نقل خصوصی یارانه پرداخت کند یا برای مصارف مازاد بر حداقل‌ها.

این نماینده مجلس اظهار داشت: بنده فکر می‌کنم این اصلاحات باید در موضوع یارانه‌ها حتماً انجام شود لذا ما این توان را نداریم که در حقیقت بیاییم و به اصطلاح مصارف بالا و غیر متعارف را مورد حمایت قرار دهیم.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت یکباره سوخت می‌تواند مشکلاتی را در جامعه ایجاد کند، بیان داشت: ما با وضع عوارض بر روی جاده‌ها به شکل غیر مستقیم و به جای اینکه سوخت را اضافه کنیم و شاهد آثار و پیامد‌های تورمی این کار باشیم، می‌توانیم هزینه استفاده از خودرو‌های شخصی را از افراد بگیریم لذا در این زمینه می‌توان طرح‌های مختلفی را به کار بست تا این نظر تامین شود.


/میزان
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: