bazarnews

کد خبر: ۹۶۱۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰
دبیرکل انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: در سند جامع صنعت لوازم خانگی صادرات سالانه دست‌کم یک میلیون دستگاه لوازم‌خانگی بزرگ در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ پیش بینی شده است.
سید حسین حسینی شاهرودی امروز در نشست خبری بررسی سند جامع صنعت لوازم خانگی کشور اظهار داشت: سند جامع صنعت لوازم خانگی تهیه شده و امیدواریم به زودی از سوی وزیر صمت ابلاغ شو. در این سند تولید چهار میلیون دستگاه لوازم‌خانگی بزرگ شامل یخچال و فریزر، ماشین لباس‌شویی، کولر آبی، تلویزیون و اجاق گاز، صادرات سالانه دست‌کم یک میلیون دستگاه لوازم‌خانگی بزرگ در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴، رقابت‌پذیری محصولات در سطح بین‌المللی، افزایش سهم بازار در کشور‌های منطقه، تامین نیاز کشور با محصولات داخلی و استفاده از فناوری‌های بومی مبتنی بر فناوری هوشمند و دانش‌بنیان پیش‌بینی شده است.

دبیرکل انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران درباره ضمانت اجرایی این برنامه‌ها تا افق ۱۴۰۴، گفت: همین که شرکت‌های داخلی در دوران تحریم توانستند با هر مشقتی که بود به تولید بپردازند و نیاز کشور را برطرف کنند، خود بزرگترین تضمین برای ادامه مسیر است.

وی یادآور شد: هرچند هنوز مشکلاتی نظیر ورود کالا‌های قاچاق وجود دارد و باید با آن مبارزه شود یا هنوز به‌واسطه ذائقه‌سازی شرکت‌های خارجی، مردم همچنان تمایل به مصرف کالا‌های خارجی دارند که باید به‌تدریج این مسائل را حل و فصل کرد.

حسینی‌شاهرودی گفت: سند یاد شده بر مبنای فرمایشات رهبر معظم انقلاب و با در نظر داشتن احتمال تداوم تحریم‌ها تدوین و نگاشته شده و در صورت حمایت حداقلی دولت و انسجام در سیاست‌ها، اهداف ترسیم شده دست‌یافتنی است.

دبیرکل انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران در ادامه با بیان اینکه صادرات یک میلیون دستگاه لوازم خانگی پس از رفع کامل نیاز داخل دیده شده است، افزود: در صنعت لوازم‌خانگی برخلاف صنعت خودروسازی شاهد بودیم که بخش خصوصی با انگیزه بالا و عزم ملی از ابتدا وارد شد که نتیجه این اقدام فعالیت بیش از ۱۵۰۰ واحد تولیدکننده خرد و کلان با اشتغال مستقیم ۳۰۰ هزار نفر و اشتغال غیرمستقیم یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بوده است. امروز دست‌کم ۵۰۰ واحد از این واحد‌ها کاملاً فعال هستند و از بین آن‌ها چندین برند ملی بیرون آمده است.

افزایش تولید پس از اعمال تحریم‌ها

حسینی‌شاهرودی گفت: اگرچه از حدود ۱۳ سال قبل شاهد نام‌گذاری سال‌ها با عناوین اقتصادی توسط رهبر معظم انقلاب بودیم، اما این مساله مورد بی توجهی مسئولان قرار گرفت و حتی در سال‌های گذشته و در شرایط دشوار تحریم‌ها شاهد بودیم که شرکت‌های خارجی زیادی اجازه ورود به کشور یافتند و کالاهایشان به وفور در بازار مشاهده می‌شد؛ این شرکت‌ها با حضور فعال خود به ذائقه‌سازی نیز پرداختند و حتی برای فرهنگ‌سازی رسانه ملی ما را نیز تسخیر کردند.

وی اظهار داشت: تحریم‌کنندگان به دنبال نابود کردن صنعت در کشورمان بودند و به دنبال تحریم‌ها، بسیاری از کارخانجات داخلی تعطیل شد یا با کمتر از ظرفیت اصلی به فعالیت خود ادامه دادند و در این شرایط شرکت‌های خارجی تولیدکننده لوازم‌خانگی نیز از کشورمان خارج شدند.

دبیرکل انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران با اشاره به افزایش تولید لوازم خانگی داخلی پس از اعمال تحریم ها، تصریح کرد: نگاهی به آمار‌ها قبل و پس از تحریم‌ها، نشان‌دهنده افزایش ۱۰۰ درصدی تولید در برخی محصولات و همچنین ارتقای عمق ساخت داخل تولید در بسیاری از محصولات لوازم‌خانگی است تا جایی که اکنون بازار از محصولات داخلی اشباع شده و تولیدکنندگان ما توانستند خود را به سطحی قابل رقابت با خارجی‌ها برسانند.

حسینی‌شاهرودی افزود: امروز پس از سال‌ها در دولت سیزدهم شاهد نگاشته شدن برنامه عملیاتی برای حوزه لوازم خانگی در کشور هستیم و برای نخستین بار شورای عالی سیاستگذاری این صنعت در وزارت صمت تشکیل شد که اولین تصمیم این شورا، کار کردن بر روی برنامه عملیاتی توسعه لوازم خانگی بوده است.

وی همچنین تاکید کرد: ما موافق سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در این صنعت هستیم مشروط بر اینکه اشتغال‌زا و مولد بوده و ریسک حداقلی برای کشور به دنبال داشته باشد. ایران قابلیت تبدیل شدن به قطب تولید قطعات لوازم‌خانگی برای شرکت‌ها و برند‌های بزرگ جهانی را داراست و باید از این ظرفیت کشور به خوبی استفاده شود.

/مهر
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: