bazarnews

کد خبر: ۹۶۱۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد:
رئیس اتحادیه سوپرمارکت و مواد پروتئینی گفت: طی سه ماه گذشته بسیاری از کالا‌های اساسی مورد نیاز مردم دچارتغییر قیمت شده و طبق آخرین برآورد‌ها از وضعیت سوپرمارکت‌ها، حبوبات ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

افزایش قیمت ۳۰ درصدی حبوبات در سوپر مارکت‌ها

گروه بازرگانی بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «سعید درخشانی» رئیس اتحادیه سوپرمارکت و مواد پروتئینی در گفتگو با بازارنیوز به نوسان قیمت بسیاری از کالا‌های اساسی مورد استفاده مردم اشاره و در توضیح این مسئله گفت: طی سه ماه اخیر بسیاری از کالا‌های مصرفی مورد نیاز مردم مانند تخم مرغ، روغن و حبوبات نوسانات قیمت زیادی را تجربه کرده اند.

رئیس اتحادیه سوپرمارکت و مواد پروتئینی افزود: درحال حاضر مغازه دارن هر کارتن تخم مرغ را میانگین ۲۳۰ تا ۲۴۰ هزار تومان خریداری می‌کنند و در چنین شرایطی مغازه دار مجبور است هر شانه تخم مرغ را ۴۳ تا ۴۲ هزار تومان به مصرف کنندگان عرضه کند.

وی افزود: علاوه بر تخم مرغ، انواع روغن هم افزایش قیمت‌هایی را داشته، اما علیرغم این کالا‌ها، حبوبات از این نوسانات در امان نبوده و طبق آخرین برآورد‌ها این کالا در سوپرمارکت‌ها ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

گفتنی است که «قاسمعلی حسنی» دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی هم در گفتگویی خاطرنشان کرده است که درحال حاضر بازار حبوبات در وضعیت مناسبی قرار دارد و در انبار‌ها به اندازه کافی حبوبات وجود دارد، اما امکان دارد که در پاییز سال جاری با مشکل تامین حبوبات رو به رو شویم.

علاوه بر این دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی متذکر شد که ۷۰ درصد حبوبات مصرفی کشور وارداتی است و تا کنون کشور‌های اتیوپی، استرالیا، کانادا، قزاقستان، ازبکستان و چین به ترتیب تامین کنندگان نخود، عدس و انواع لوبیا‌های موجود در بازار ایران بوده اند.

با توجه به وابستگی شدید بازارحبوبات کشور به مسئله واردات، نوسانات بازار ارز می‌تواند آثار منفی را بر این بازار ایجاد کند چرا که با افزایش قیمت ارز قیمت حبوبات نیز افزایش یافته و در نتیجه چنین اتفاقی بازار حبوبات نیز از تعادل خارج می‌شود.


پایان پیام//
برچسب ها: حبوبات ، واردات ، ارز ، گرانی
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: