bazarnews

کد خبر: ۹۶۱۷۶
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳
کلامی، تحلیلگر مسائل اقتصادی و عضو هیأت علمی دانشگاه عوامل مؤثر در افزایش تولید را تشریح کرد.
افزایش تولید و درآمد ملی یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های کشور‌های در حال توسعه بعد از جنگ جهانی دوم بوده است و ایران نیز همواره در پی دست یافتن به این مهم بوده و تلاش‌های زیادی را در این مسیر انجام داده است.

وی ادامه داد: برای پیمودن سریع این مسیر می‌توان درس‌های پرارزشی از تجربه موفقیت آمیز بعضی از کشور‌های صنعتی و تازه صنعتی شده به خصوص کشور‌های واقع در شرق آسیا و آمریکای لاتین در امر افزایش سطح تولید اخذ کرد.

کلامی افزود: در یک بررسی اجمالی عوامل موفقیت این کشور‌ها را می‌توان به دو عامل درونی و بیرونی تقسیم کرد. در درون این کشورها، عزم ملی برای افزایش تولید سرلوحه همه برنامه ریزی‌ها و اقدامات قرارگرفته و کلیه بستر‌ها و ساختار‌های لازم برای تحقق این امر آماده شده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی ابراز داشت: در بیرون نیز، به دلیل اشباع شدن فضای سرمایه گذاری در کشور‌های پیشرفته، سرمایه گذاران خارجی و شرکت‌های بین المللی به همکاری مشترک و سرمایه گذاری در این کشور‌ها راغب بوده‌اند.

وی سپس گفت: اگرچه این کشور‌ها را می‌توان بخاطر برخی خصوصیات و شاخص‌های کلان اقتصادی نظیر درآمد سرانه، حجم اقتصادی، منابع اولیه و روند صنعتی شدنشان از دیگر کشور‌ها متمایز کرد، با وجود این بررسی عوامل موفقیت آن‌ها می‌تواند برای کشور‌های دیگری که درصدد پیروی از الگوی توسعه صنعتی مشابه آن‌ها هستند، بسیار مفید باشد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه افزود: با مدیریت کارا و مؤثر، همکاری نزدیک بین مراکز تحقیقاتی و صنایع، توجه به فعالیت‌های تحقیق و توسعه و حمایت مؤثر دولت، می‌توان درصد احتمال موفقیت در ارتقای سطح تولید را به حداکثر رساند.

وی ادامه داد: از مهمترین عوامل مؤثر در افزایش تولید کشور‌های تازه صنعتی شده می‌توان به مدیریت کارا و مؤثر، همکاری نزدیک بین مراکز تحقیقاتی و صنایع، توجه به فعالیت‌های تحقیق و توسعه، در دسترس بودن بازار کافی، حمایت مؤثر دولت و سیاست توسعه صادرات اشاره کرد.

/بازار
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: