bazarnews

کد خبر: ۹۶۱۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۵
به طور کلی پایه و اساس مشکلات اثبات مالکیت ملک، موضوع سند رسمی است. منظور از سند رسمی، سندی است که در اداره املاک به ثبت رسیده باشد اما دعوای اثبات مالکیت زمانی رخ می‌دهد که بین افراد بر سر مالکیت ملکی اختلاف وجود داشته باشد.

اثبات مالکیت یکی از دعاوی ملکی است که برخی افراد با آن مواجه هستند. دعوای اثبات مالکیت دعوایی است که در آن فرد قصد دارد مالکیت خود را در ملک با اقامه دعوا اثبات کند آن هم زمانی که دو یا چند نفر خود را مالک ملکی می‌دانند بنابراین به سبب بروز چنین اختلافی فرد مدعی مالکیت باید به دادگاه مراجعه و مالکیت خویش را اثبات نماید.

اما برای اثبات مالکیت و رسیدگی به چنین دعاوی بهتر است با وکیل ملکی خوب و کارآزموده مشورت نمایید چرا که یک وکیل امور ملکی از زیر و بم چنین پرونده‌هایی آگاهی داشته و می‌تواند در روند رسیدگی تسریع ایجاد نماید.

به طور کلی  پایه و اساس مشکلات اثبات مالکیت ملک، موضوع سند رسمی است. منظور از سند رسمی، سندی است که در اداره املاک به ثبت رسیده باشد اما دعوای اثبات مالکیت زمانی رخ می‌دهد که بین افراد بر سر مالکیت ملکی اختلاف وجود داشته باشد.

وکیل متخصص امور ملکی برای دعوای اثبات مالکیت

ادله اثبات مالکیت و نقش وکیل ملکی در اثبات مالکیت

سند: سند به دو نوع رسمی و عادی تقسیم می‌شود. دولت شخصی را مالک یک ملک می‌داند که سند رسمی به نام وی باشد.  اما اگر شخصی با سند عادی، ملکی را خریداری کرده باید فروشنده به نام خریدار سند را انتقال دهد. 

طبق ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی اسنادی که در اداره ثبت اسناد و املاک و یا دفاتر اسناد رسمی یا در نزد سایر مامورین رسمی در حدود صلاحیت آن‌ها و بر طبق مقررات قانونی تنظیم شده باشد رسمی است. بر اساس ماده ۱۲۸۹ غیر از اسناد مذکور در ماده ۱۲۸۷ سایر اسناد، عادی است.

شاهد: کسی که شهادتش در دعاوی اثبات مالکیت موثر خواهد بود اما  البته به شرط آن‌که از نظر شرعی و قانونی شرایط شاهد وجود داشته باشد چرا که  شهادت هر شاهد اعتبار ندارد. شاهد باید راستگو و موجه باشد و در ظاهر نیز مشکلی که اعتبار شهادت او را با مشکل روبه‌رو سازد، نداشته باشد.

اماره ید: اماره ید به این معنی است که ما مالی را که در دست و تصرف هر کس که باشد را ملک آن شخص فرض می کنیم مگر آنکه خلاف آن ثابت شود. مثلا درمورد یک ماشین راننده ماشین را مالک ماشین درنظر می گیریم مگر آنکه خلافش ثابت شود.

 

برای دعوای اثبات مالکیت باید شرایط  زیر وجود داشته باشد:

  • وجود قرارداد کتبی یا شفاهی

یکی از شرایط اثبات مالکیت، وجود قرارداد است. خواهان دعوای اثبات مالکیت، بایستی بدوا نسبت به اثبات وجود قراردادی مبنی بر انتقال مالکیت یا ادله‌‌ای مبنی بر مالکیت ارائه نماید که معمولا خواهان در این مورد با ارائه سند عادی نسبت به اثبات وجود قرارداد اقدام می‌کند.

  • اثبات اعتبار قرارداد

 

چند نکته در زمینه اثبات مالکیت 

  • دعوای اثبات مالکیت در ملکی که سند رسمی دارد معنایی ندارد زیرا مالک آن مشخص است. از نظر دولت شخصی مالک است که نام وی در سند رسمی درج شده است. اما طرح دعوای اثبات مالکیت در ملکی که سند رسمی دارد با قرار عدم استماع دعوا مواجه خواهد شد. 

پس در مورد املاکی که در اداره ثبت اسناد و املاک به ثبت نرسیده‌اند و در مالکیت آن اختلاف پیش آمده شخصی که آن ملک را خریداری کرده است و یا به هر طریق دیگری به تملک وی در آمده است باید مالکیت خود را اثبات کند.

  • دادگاه صالح دادگاه شهری است که ملک در آن شهر قرار دارد. 
  • خواهان کسی است که ادعای مالکیت دارد و خوانده کسی است که ملکی را که ثبت نشده به خواهان فروخته است.
  • در صورتی که ملک بازداشتی یا توقیف شده باشد یا این‌که در رهن باشد دعوای اثبات مالکیت قابل پذیرش نیست‌.

وکیل متخصص امور ملکی برای دعوای اثبات مالکیت

لزوم استفاده از وکیل ملکی در دعاوی اثبات مالکیت

 باتوجه به موارد بالا و پیچیدگی‌های قانونی که مقداری از آن‌ها گفته شد برای این‌که بتوانید ادعای مالکیت خود نسبت به ملک مورد نظرتان را اثبات نمایید به تنهایی ممکن است با فراز و نشیب‌های زیادی روبه‌رو شده و متحمل هزینه شوید بنابراین بهتر است برای انجام دعوای اثبات مالکیت از وکیل امور ملکی استفاده کنید.

 با توجه به وجود قوانین متعدد، وکیل ملکی متخصص می‌تواند با اشاره به مواد قانونی و با ترتیبات خاص حقوقی ادعای موکل خود را به اثبات برساند. در این مورد انتخاب وکیل ملکی متبحر، زیرک و متخصص شرط اساسی برای اثبات ماکیت ملک خواهد بود.

با استفاده از وکیل ملکی هم روند رسیدگی به پرونده سریع‌تر خواهد بود و هم این‌که در زمان و هزینه شما صرفه‌جویی می‌شود. برای انتخاب وکلای مستغلات باتجربه با هزینه شفاف می توانید به سامانه های حقوقی انتخاب وکیل و مشاوره حقوقی مراجعه نمایید و بهترین وکیل ملکی خود را با بررسی رزومه تحصیلی و شغلی انتخاب کنید.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: