bazarnews

کد خبر: ۹۶۱۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
عملکرد بازار متشکل معاملات ارز ایران در هفته دوم شهریورماه، نشان ثبت بازده منفی ۴.۷ درصدی قیمت ارز در این بازار داشت.

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز- یحیی لطفی‌نیا؛ بازار متشکل معاملات ارز ایران پس از کش و قوس­ های فراوان و به دنبال دستیابی به اهداف متعددی چون کشف نرخ واقعی ارز بر اساس مکانیسم عرضه و تقاضا، کمک به ثبات نرخ ارز با نهادینه کردن عملیات بازارگردانی بازیگران اصلی بازار ارز، ایجاد بازاری کارا، منصفانه و شفاف برای معاملات ارزی، کمک به یکسان سازی نرخ ارز، ایجاد سازوکاری امن و قابل اتکا برای انجام تسویه وجوه معاملات ارزی، هویت بخشی و سامان دهی بازیگران عمده بازار ارز و  اعتبار بخشی و رتبه بندی اعضاء و بازیگران عمده بازار ارز، در آبان ماه ۱۳۹۹ با انتشار عمومی اطلاعات مربوط به معاملات انجام شده به صورت رسمی آغاز به کار کرد.

در هفته دوم یازدهمین ماه فعالیت بازار متشکل معاملات ارز ایران، قیمت دلار، ابتدای هفته را در کانال 27 هزار تومان آغاز نمود که در ادامه روند کاهشی به خود گرفت به گونه­‌ای که در روز دو شنبه مورخ 8 شهریورماه در کانال 26 هزار تومان قرار گرفت و تا پایان هفته در این کانال قرار داشت.

از مهم­ترین عوامل مؤثر برای این کاهش قیمت که منجر به ثبت بازده منفی 4.7 درصدی برای آن شد، می‌­توان به این موارد اشاره نمود: تأکید و تکلیف رئیس جمهور به تیم اقتصادی دولت برای ساماندهی بازار ارز، ارایه سیگنال­های مثبت از سوی معاون اول رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی در خصوص ایجاد گشایش ­های ارزی و افزایش فروش نفت، کاهش نااطمینانی در خصوص تحولات افغانستان با خروج کامل نیروهای آمریکایی و استقرار طالبان؛ در کنار سیگنال­های مثبت مذکور، سیگنال­‌های منفی در خصوص ابهام در تداوم مذاکرات هسته­ای نیز باید در نظر گرفته شود.

همزمان با تحولات قیمتی در بخش معاملات نیز شاهد روند کاهشی بودیم به گونه­ ای که کاهش 10.3 درصدی را به ثبت رسانده است در حالی که در هفته گذشته این روند به مانند روند قیمتی افزایشی بوده است. در واقع در این هفته نسبت به هفته گذشته از لحاظ قیمت و حجم معاملات شاهد کاهش بوده­ایم. این موضوع در خصوص قیمت و معاملات مربوط به یورو نیز حاکم بوده است که در نمودار به تصویر کشیده شده است.

عملکرد بازار متشکل ارزی در هفته دوم شهریورماه ۱۴۰۰+نمودار

عملکرد بازار متشکل ارزی در هفته دوم شهریورماه ۱۴۰۰+نمودار

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: