bazarnews

کد خبر: ۹۶۲۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
در گفتگو بازارنیوز مطرح شد؛
نایب رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران گفت: درحال حاضر علیرغم کمبود و گرانی ماهی تن، نوسانات بازار ارز از مهمترین عاملی است که منجر به بی میلی واردکننده برای واردات ماهی تن به کشور می‌شود.

گروه کشت و صنعت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «هادی سنگانیان» نایب رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران در گفتگو با بازارنیوز به موضوع حذف کنسرو تن ماهی از سبد غذایی مردم به دلیل گرانی ماهی تن اشاره و در تشریح این مسئله گفت: درحال حاضر به دلیل نوسانات قیمت ارز و با گرانی این گونه ماهی‌ها، کارخانه‌های تولیدکننده کنسرو تن ماهی مجبورند اجناس خود را با قیمت بالا به فروش برسانند، در نتیجه چنین شرایطی تن ماهی از سبد غذایی خانوار‌های ضعیف حذف و ما باید این محصول را در سبد غذایی خانوار‌های متوسط و رو به بالا بیابیم.

نایب رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران در ادامه به ظرفیت‌های صید ماهی تن ایران در اقیانوس هند اشاره و در این‌باره توضیح داد: درحال حاضر جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با ۱۶ کشتی، در اقیانوس هند به صید ماهی تن بپردازد، اما با این وجود تنها ۵ کشتی ایرانی برای صید ماهی تن به اقیانوس هند اعزام می‌شود و این یعنی صرف نظر از ۱۱ ظرفیت دیگر که منجر به کاهش صید این گون ماهی‌ها می‌شود.

وی در خصوص ماهی‌های مورد استفاده برای تولید تن ماهی گفت: هم اکنون صید‌های دریایی نظیر «گیدر»، «هوو»، «زرده» و «اسبک» از جمله ماهی‌های تنی هستند که به درد تولید تن ماهی می‌خورند، اما زیستگاه این گونه ماهی‌ها تنها در اقیانوس‌ها است؛ اکنون ماهی‌های «کپور» و «بیگ هد» از تولید قابل قبولی در استخر‌های پرورش ماهی برخوردار هستند، اما نکته حائز اهمیت این است که این ماهی‌ها به درد تولید کنسرو تن ماهی نمی‌خوردند.

این فعال بخش خصوصی تشریح کرد: ماهی گیدر به تنهایی می‌تواند ۸۰ تا ۱۰۰ کیلو گوشت خالص برای تولید تن ماهی به تولیدکنندگان بدهد، اما ماهی‌های پرورشی به دلیل قطر گوشت ۱ تا ۲ سانتی متری چنین ظرفیتی را ندارند.

واردات ماهی تن ۵۰ هزار تومانی برای تولید تن ماهی ۲۵ هزار تومانی؟!

سنگانیان در ادامه با اشاره به عدم تمایل تجار ایرانی برای واردات ماهی تن گفت: درحال حاضر تاجران ایرانی به دلیل نوسانات بازار ارز میلی برای واردات ماهی تن ندارند؛ در گذشته بسیاری از تجار، ماهی‌های تن را از کشور‌های دیگر وارد و به کارخانه‌های تولیدکننده تن ماهی عرضه می‌کردند، اما امروزه به دلیل نوسانات قیمت ارز دیگر واردکنندگان میلی برای واردات ماهی تن ندارند.

نایب رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران توضیح داد: با قیمت فعلی ارز، ماهی با مبلغی بالغ بر ۵۰ هزار تومان وارد کشور می‌شود، حال با چنین رقمی واردکننده چگونه می‌توان ماهی تن ۵۰ هزار تومانی را با قیمت ۱۰ هزار تومان به تولیدکننده تحویل دهد تا بتواند با آن تن ماهی ۲۵ هزار تومانی تولید کند؟

وی تشریح کرد: تا قبل از این دولت برای واردات ماهی تن ارز ترجیحی تخصیص می‌داد و این مسئله برای واردکننده و تولیدکننده به صرفه بود، اما از زمانی که تخصیص ارز برای واردات ماهی قطع شد، وضعیت صنعت تولید تن ماهی هم به شدت تحت تاثیر قیمت ارز قرار گرفته است.

این فعال خصوصی خاطرنشان کرد: البته به شخصه با تخصیص ارز ترجیحی برای هر کالایی مخالفم و معتقدم دولت موظف است ارز ترجیحی را باید برای تعداد محدودی از کالا‌های اساسی و استراتژیک تخصیص دهد، چرا که نظارت بر سازوکار و نحوه تخصیص ارز ترجیحی برای همه کالا‌ها هزینه زا و مشکل خواهد بود.

رغبت صیادان ایرانی برای ارسال صید خود به کشور حاشیه خلیج فارس در پی گرانی تجهیزات صید

سنگانیان در ادامه «صید صیادان» را مهمترین منبع تامین ماهی‌های تن و مصرفی کشور دانست و در این‌باره گفت: عمده دریافتی و نیاز ماهی کشور، حاصل ازصید صیادان مستقر در سواحل دریاهاست؛ طبق آخرین برآورد‌ها بالغ بر ۹۰۰ هزار تن، ماهی از طریق دریا تامین می‌شود که این خود نشان دهنده اهمیت صید دریایی در صنعت شیلات کشور است.

نایب رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران با بیان مشکلات صیادان برای تهیه وسایل صید خاطرنشان کرد: درحال حاضر صیادان بخاطر گرانی تور ماهی‌گیری و دیگر وسایل صیادی و از همه مهم‌تر میزان قیمت ماهی تن در کشور، تمایل بیشتری برای ارسال صید خود به کشور‌های حاشیه خلیج فارس مانند کویت، قطر، بحرین دارند ،چرا که از این طریق می‌توانند درآمد بیشتری را دریافت کنند.

وی در آخر تاکید کرد: نوسانات بازار ارز نقش بسزایی در قیمت‌گذاری ماهی تن دارد؛ به طوری که در زمان احمدی نژاد این قبیل محصولات با جهش قیمت ۳ برابری ارز، ۳ برابر گران تر شد و در زمان روحانی هم به همین شکل و با ۴ برابر شدن قیمت ارز، ، قیمت ماهی تن افزایش قیمت 4 برابری را تجربه کرد.
 
پایان پیام//
 
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: