bazarnews

کد خبر: ۹۶۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
کارشناس صنعت خودرو گفت: بزرگترین مانع، تضاد منافع است؛ به عبارتی دیگر، منافع شخصی افراد در پست سازمانی آن‌ها به منافع عمومی سازمانی آن‌ها غلبه دارد. یعنی بجای اینکه وظایف شغلشان را اجرا بکنند، به منافع شخصی خود فکر می‌کنند.
اجحاف سیستماتیک در حق صنعت خودرو/ تضاد منافع، مانع اصلی خصوصی سازی صنعت خودرو است
گروه کشت و صنعت بازارنیوز- محمود جباری؛ فربد زاوه، کارشناس خودرو در گفتگو با بازارنیوز پیرامون فواید حرکت به سمت خصوصی سازی صنعت خودروی کشور، اظهار کرد: هر زمان که این بحث مطرح می‌شود، بیشتر، تکیه بر جایگاه سهامداری دولت است، یعنی در واقع این مطرح است که آیا دولت در صنعت خودرو سهمی داشته باشد یا خیر و حقیقت این است که این موضوع اولویت اول نیست.

وی افزود: در حال حاضر در صنعت مرغ که یکی از بحرانی‌ترین صنایع ایران است و یا در لوازم خانگی هم که در حال شبیه شدن به موضوع خودرو است، یک اجحاف سیستماتیک در حال رخ دادن است. در این صنایع دولت اصلا حضور سهام‌داری ندارد، زیرا نه شرکت دولتی در حوزه مرغ دارید و نه شرکت دولتی در حوزه لوازم خانگی و تعدادشان هم زیاد است، اما می‌بینیم که در حق هر دو به صورت سیستماتیک اجحاف می‌کنند!  

زاوه ادامه داد: در حال حاضر دولت به خودش اجازه می‌دهد بدون مالکیت هم بازی‌گردانی کند؛ پس در چنین شرایطی اصلا مهم نیست مالکیت ایران خودرو، در دست دولت باشد یا بخش خصوصی؛ آن نهاد قدرت که از آن به مافیای بخش خودرو یاد می‌شود، به دنبال منافع خودش است و در کل به اجحاف سیستماتیک دست می‌زنند. با چنین شرایطی اگر صنعت خصوصی شود، وضع بدتر خواهد شد، چون تا زمانی که دولتی باشد، می‌توان امیدوار بود که سیستم نظارتی کار خود را درست انجام دهد، اما اگر خصوصی شود دیگر آن نهاد‌ها هم اجازه ورود ندارند.

این کارشناس خودرو با بیان این نکته که با خصوصی سازی موافق است به شرط اینکه دیدگاه‌هایی که اکنون وجود دارد، تغییر کند، تصریح کرد: دولت نقشی بجز رگولاتور نباید داشته باشد. اقتصاد زمانی که دولت در آن صاحب منافع باشد، فاسد می‌شود، زیرا دولت در هر صورت به دنبال منافع خود خواهد بود؛ لذا دولت فقط باید نقش رگولاتوری و تنظیم‌کننده روابط داشته باشد و اینکه بتواند جلوی انحصار را بگیرد و هیچ کار بیشتری نکند.


زاوه در پاسخ به این سوال که بزرگترین موانع بر سر راه خصوصی سازی چه مواردی است، گفت: بزرگترین مانع، تضاد منافع است؛ به عبارتی دیگر، منافع شخصی افراد در پست سازمانی آن‌ها به منافع عمومی سازمانی آن‌ها غلبه دارد. یعنی بجای اینکه وظایف شغلشان را اجرا بکنند، به منافع شخصی خود فکر می‌کنند و این تضاد منافع، عامل اصلی وضعیت نابسامان امروز است و این اولین چیزی است که باید سریعا روی آن تمرکز و حل شود.
 
وی درباره این موضوع که چه زمانی باید به سمت خصوصی سازی حرکت کنیم، اظهار کرد: در حال حاضر هر زمانی و هر ثانیه‌، زمان خصوصی سازی است، به عبارتی باید دولت را کوچک و نقش رگولاتور و قانون‌گذاری آن را بالاتر برد. در نتیجه اکنون هم دیر شده و ما اصلا نباید به این نقطه کنونی می‌رسیدیم.  حالا که در این جا قرار داریم، باید سریعا  عقب برگردیم و نقشی را که دولت برای خود ایجاد کرده، پس بگیریم و مدیریت را خصوصی کنیم.

پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: