bazarnews

کد خبر: ۹۶۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
گوگل، فیس بوک و مایکروسافت سه لابی گر بزرگ علیه قوانین سخت گیرانه اروپا در فضای مجازی هستند. در این گزارش به دلایل این لابی گری می‌پردازیم.
گوگل، فیس بوک و مایکروسافت سه لابی گر بزرگ علیه قوانین سخت گیرانه فضای مجازی اروپا هستند. گزارش مذکور توسط ۲ سازمان انجام شده و نشان می‌دهد چنین تلاش‌هایی از سوی شرکت‌های بزرگ فناوری باید به منزله هشداری به سیاستمداران اروپا قلمداد شود تا لوایح و قوانین لابی گری را بیشتر کنند.
در بخشی از این گزارش آمده است: افزایش قدرت لابی گری شرکت‌های بزرگ فناوری و صنعت دیجیتال در کل نشان دهنده پر رنگ‌تر شدن نقش آن‌ها در جامعه است. چنین روندی خارق العاده و البته نگران کننده است.
این تحقیق نشان داد ۶۱۲ شرکت، گروه و بنیاد سالانه بیش از ۹۷ میلیون یورو صرف لابی گری قوانین اقتصاد دیجیتالی می‌کنند. این اطلاعات در اواسط ژوئن سال جاری از سوی شرکت‌ها در مخزن اطلاعات شفافیت اتحادیه اروپا (EU Transparency Register) ثبت شده است.
در این میان گوگل ۵.۷۵، فیس بوک ۵.۵، مایکروسافت ۵.۲۵، اپل ۳.۵ و آمازون ۲.۷۵ میلیون یورو صرف لابی گری کرده‌اند. گوگل در بیانیه‌ای اعلام کرد اطلاعات لابی گری خود را ارائه کرده و نوشت: ما سیاست‌های روشنی برای حفاظت از استقلال افراد و سازمان‌هایی داریم که از آن‌ها پشتیبانی می‌کنیم.

**پشت پرده لابی گری غول‌های فناوری علیه قوانین اتحادیه اروپا در فضای مجازی.

اما پشت پرده این لابی گری‌ها علیه کشور‌های اروپایی، را می‌توان اظهارات و اقدامات کشور‌های اروپایی و سران آن‌ها علیه انحصار گرایی ایالات متحده آمریکا در فضای مجازی دانست؛ از مهمترین اقدامات کشور‌های اروپایی به خصوص آلمان و فرانسه علیه انحصار گرایی آمریکا، وضع قوانین سخت گیرانه اینترنت برای کنترل قدرت غول‌های فناوری در فضای مجازی بود. یکجانبه گرایی ایالات متحده آمریکا در اینترنت حتی انتقادات سخت سران اروپایی را در پی داشت؛ به طوری که در چهاردهمین نشست سالانه مجمع حکمرانی اینترنت سازمان ملل متحد (که در سال ۲۰۱۹ در برلین برگزار شد)، سخنرانان کلیدی، نمایندگان فرانسه، آلمان و روسسیه همگی یک صدا علیه انحصار پلتفرم‌های دیجیتال، چالش‌های ناشی از آن و ضرورت رعایت چارچوب‌های حقوقی، اخلاقی و مسئولیت‌های اجتماعی از سوی آن‌ها و رعایت حقوق و منافع کاربران سخن گفتند و بر این تصریح کردند که حاکمیت ملی دیجیتال به معنای انزوا و کنترل جریان اطلاعات و سانسور در قلمرو دیجیتال نیست.

در این اجلاس آنجلا مرکل صدر اعظم آلمان با دفاع از حفظ استقلال و حاکمیت کشور آلمان و اتحادیه اروپا بر فضای مجازی بدون منزوی شدن و قطع از شبکه جهانی و فاصله گرفتن از ارزش‌ها و تعهد با اینترنت جهانی مشترک، آزاد، باز، امن بر اساس فهم مشترک و ارزش‌های مشترک تأکید کرد.

علاوه بر صدراعظم آلمان، رئیس جمهور فرانسه نیز به انحصارگرایی چین و آمریکا در اینترنت انتقاد وارد ساخت؛ ماکرون در مراسم افتتاحیه IGF۲۰۱۸ در پاریس، با انتقاد جدی از چالش‌ها و تهدیدات روزافزون ناشی از اینترنت موجود برای حیات و بقای جوامع و دموکراسی ها، در خصوص مساله بحران اعتماد دیجیتال سخن گفت و با انتقاد‌های خود از اینترنت آمریکایی و اینترنت چینی، ضرورت ایجاد مدل جدیدی از فضای مجازی و ایجاد چارچوب جدید تنظیم مقررات بین المللی برای اینترنت را مطرح نمود.

/تسنیم
برچسب ها: فضای مجازی ، تهدید ، فرصت
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: