bazarnews

کد خبر: ۹۶۲۵۶
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد:
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: یارانه نقدی شرعا و قانونا به قشر ثروتمند جامعه تعلق نمی‌گیرد و افراد متمول باید از دریافت یارانه انصراف دهند.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «محمد مهدی مفتح» اقتصاددان و سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز به مسئله توزیع ناعادلانه یارانه و دریافت یارانه نقدی توسط قشر ثروتنمد جامعه اشاره ودر تشریح این چالش اقتصادی گفت: یارانه نقدی، قانونا و شرعا به کسانی که از وضعیت مالی بهتری برخودار هستند تعلق نمی‌گیرد و پرداخت یارانه به قشر متمول جامعه برخلاف قانون وشرع است.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه افزود: یارانه متعلق به افرادی است که معمولا که درآمد کافی ندارند و با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، نمی‌توانند چرخ زندگی خود را بچرخانند، بنابراین این مسئله، عمل صحیحی نیست و قشر ثروتمند جامعه موظف است با مراجعه به برخی از مراکز خدماتی، با اعلام اطلاعات شخصی، نام خود را از گروه دریافت کنندگان یارانه حذف کنند.

وی در خصوص راهکار‌های مقابله با این مسئله گفت: درحال حاضر هرگونه راهکار برای مقابله با این مسئله باید در ابتدا در قالب یک قانون تهیه و تصویب شود، پس طی نمودن چنین مراحلی، نهاد‌های اجرایی و نظارتی می‌توانند با پشتوانه به این قانون به مبارزه با این موضوع بپردازنند؛ تا زمانی که این امر محقق شود، بهتر است افراد ثروتمندی که یارانه دریافت می‌کنند به طور داوطلبانه از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند.

مفتح در پاسخ به این سوال که آیا سامانه مدیریت اعتراضات به دریافت یارانه می‌تواند توزیع ناعادلانه یارانه را کاهش دهد گفت: اجرای سازوکار و سامانه‌هایی که بتواند در بدنه اقتصاد کشور شفافیت ایجاد کند بسیار مهم و اثرگذار خواهد بود چرا که بسیاری از مسئولین می‌توانند با استفاده ار اطلاعات بدست آمده از این گونه سامانه‌ها، برسی و راستی آزمایی زیادی را نسبت به برخی از مسائل داشته باشند. اگر این سامانه بتواند چنین ظرفیتی را ایجاد کند، یقینا می‌تواند آثار مثبتی را در مقابله با توزیع ناعادلانه یارانه محقق سازد.
 
پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: