bazarnews

کد خبر: ۹۶۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۲
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
عضو انجمن بلاک‌چین ایران گفت: نوع کلاهبرداری در رمزارز‌ها به ۲ دسته تقسیم می‌شود که در نوع اول حرف از ضعف استارت‌آپ و نداشتن ارزش ذاتی، ولی در نوع دوم، مبنا بر اساس بازی پانزی است.

گروه بازار دیجیتال بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ حسین غضنفری، عضو انجمن بلاک چین ایران در خصوص پروژه‌های کلاهبرداری رمزارز در ایران به بازارنیوز گفت: برخی کوین‌ها هستند که به بازار رمزارز‌ها ورود می‌کنند و ادر رده بندی ارز‌های دیجیتال، ز رده‌های ۲۰۰ به بعد هستند. بسیاری از این پروژه‌ها ارزش ذاتی ندارند و کوینی را بدون هیچ فناوری ایجاد کرده و با بازاریابی مردم را متقاعد می‌کنند که آن را بخرند. به این موارد که ارزش و نوآوری ندارند و از روی هیجان خرید و فروش می‌شوند اصطلاحا شت کوین گفته می‌شود. این کوین‌ها ممکن است به دلیل این که حجم بازار کمی دارند، به یکباره قیمتشان چند برابر شود، ولی به همین علت کم بودن حجم بازار و نداشتن ارزش ذاتی، ممکن است یکباره تا ۹۵ درصد هم ارزش آن کاهش یابد.

وی افزود: دسته بندی دوم، پروژه‌های کلاهبرداری کریپتویی است که در ایران به اجرا در آمده اند. مثلا رمزارز‌های E۲C و V۲C که در چندسال اخیر خیلی موفق اجرا شد (البته اخیرا از تب و تاب افتاده) و افراد بسیاری این توکن را خرید و فروش کردند، از این دست پروژه‌ها بود. در آن  هرچه هم اساتید بلاک چین و کریپتویی تذکر می‌دادند که این پروژه معتبر نیست، مردم توجه نمی‌کردند.

غضنفری ادامه داد: اخیرا آخرین کوینی که خیلی سر و صدا کرد،  کوین BRG متعلق به فردی به نام سینا استوی بود که خصوصیات یک پروژه کلاهبرداری را داشت و متاسفانه تبلیغ می‌شد و از طمع مردم استفاده می‌کرد. حجم زیادی هم از پول‌های مردم را جمع کرد و در آخر دستگیر شد. این فرد در ایران بود، اما خیلی از مسئولان پروژه‌های این شکلی ایران نیستند، اما از بازار ایران با ایجاد یک شبکه برای خود، فعالیتشان را آغاز می‌کند.

این کارشناس کریپتوکارنسی، در تشریح تفاوت دو گونه مطرح شده، اظهار کرد: نوع کلاهبرداری در این دو دسته متفاوت است، در نوع اول حرف از ضعف استارت‌آپ و نداشتن ارزش ذاتی، ولی در نوع دوم، مبنا بر اساس بازی پانزی است. یعنی برای کسب درآمد، یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های یک طرح پانزی این است که درآمد شما در آن شبکه وابسته به ورود اعضای جدید باشد. یعنی اگر فرد جدیدی عضو نشود، شما درآمد نخواهید داشت. در این کوین‌های دسته دوم، خیلی از آن‌ها روی این سیستم سوار هستند.



غضنفری با بیان این نکته که فضا به شدت برای این که افراد متخصص بلاک چین علیه این نوع کلاهبرداری‌ها صحبت کنند، مسموم است، اظهار کرد: انجمن بلاک‌چین یک انجمن قانونی است و عمده افراد متخصص، در این انجمن حضور دارند. این انجمن یک لیستی را منتشر می‌کند که به نظر اعضای متخصص آن، تعدادی از این پروژه‌های رمزارز کلاهبرداری است. برخی از این پروژه‌ها مانند BRG قبل از دستگیری استوی و تعطیل شدن پروژه، انجمن تذکر داده بود که این کوین کلاهبرداری است. اما با این حال فضا علیه ماست.

وی افزود: در ماجرای استوی، کاوه مشتاق، یکی از کارشناسان رمزارز، صحبت‌هایی را علیه پروژه BRG انجام داد که از او در یکی از شهر ستان‌های استان اصفهان شکایت کرد. زمانیکه مشتاق برای شرکت در دادگاه به این استان سفر کرد، در راه برگشت او را مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفت. البته او هنوز درگیر دادگاه پرونده کسی است که خود آن طرف در زندان به سر می‌برد.



این کارشناس رمزارز با تاکید بر این که پروژه کینگ مانی که چند وقتی است در یکی از شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای رایج و مورد استفاده قرار می‌گیرد، پروژه پانزی است، اظهار کرد: طرح‌های پانزی یکسری شروطی  دارد که یکی از آن شروط این است که خرید و فروش کوین، بر اساس فعالیت نتورکی و شبکه‌ای باشد. هر پروژه‌ای که به این صورت فعالیت دارد، قطعا پانزی و کلاهبرداری است. پانزی طرحی است که بار‌ها اجرا شده و متاسفانه هر بار هم افراد در دام آن می‌افتند. تنها روش جلوگیری از آن هم ایجاد یک فضای قانونی و دارای مصونیت برای کارشناسان ایجاد شود که این‌ها بتوانند در خصوص این پروژه‌ها اظهار نظر کنند. این را با اطمینان می‌گویم که هر پروژه‌ای که به صورت شبکه‌ای اجرا شود، طرح پانزی است و یقینا نیت کلاهبرداری دارد.

پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: