bazarnews

کد خبر: ۹۶۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۶
منطقه آزاد تجاری مهران در اردیبهشت ماه سال جاری پس از کش و قوس‌های فراوان به تصویب نهایی رسید، حالا مردم استان ایلام در انتظار افتتاح و آغاز به کار رسمی این منطقه آزاد هستند.
سال ۱۳۸۱ پس از سقوط صدام و عادی شدن روابط بین دو کشور ایران و عراق، روابط دیپلماتیک و اقتصادی بین دو کشور آغاز شد. وجود مرقد ائمه اطهار در عراق، ضرورت صادرات کالا و مصالح ساختمانی به کشور جنگ زده عراق در کنار اهمیت مراسم مذهبی باعث رونق و توسعه در مناطق مرزی کشورمان شد.

در این میان مرز بین المللی مهران به علت نزدیکی به شهر‌های عراق و امنیت بالا موردتوجه زائران، تجار و بازرگانان قرار گرفت، موضوعی که پای ایجاد مناطق ویژه اقتصادی و پس از آن مناطق آزاد را به میان آورد.

در حال حاضر سالانه پنج میلیون زائر از این مرز مهران تردد می‌کنند و علاوه بر این حدود ۱.۳ میلیارد دلار نیز میزان صادرات سالانه کالا در این مرز به عراق است.

با به میان آمدن ضرورت ایجاد یک منطقه آزاد، در اردیبهشت ماه سال جاری منطقه آزاد تجاری مهران پس از کش و قوس‌های فراوان به تصویب نهایی رسید

با وجود تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان و ضرورت توسعه صادرات برای ارزآوری در سال‌های اخیر شاهد بی مهری‌ها به ایلام و مرز‌های استان بوده‌ایم، تصویب منطقه آزاد تجاری مهران باعث شده امید در دل مردم استان ایلام زنده شد.

اما این روز‌ها از منطقه آزاد تجاری مهران فقط نامی به زبان آورده می‌شود موضوعی که نیازمند حمایت و توجه مسئولان کشوری برای افتتاح و آغاز به کار رسمی است.

پیگیری و اقدامات نهایی برای آغاز به کار رسمی منطقه آزاد مهران
معاون هماهنگی و توسعه امور اقتصادی استانداری ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: منطقه آزاد مهران بعد از تصویب آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام و ابلاغ آن توسط دولت با پیگیری‌های که انجام شده طرح جامع آن هم اکنون در دست اقدام است.

تصویب منطقه آزاد مهران نشان از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شهرستان مهران و استان ایلام دارد که امیدواریم در آینده نزدیک رسماً فاز اول آن افتتاح شود

جهانگیر رستم زاد افزود: قرار است مسئولان ارشد مناطق آزاد کشور در سفر به استان ایلام پیگیری و اقدامات نهایی برای آغاز به کار رسمی منطقه آزاد مهران انجام شود که امیدواریم به زودی منطقه آزاد مهران افتتاح شود.

وی تصریح کرد: در بحث زیرساخت‌ها هم اکنون در منطقه آزاد مهران، اکثر زیرساخت‌ها شامل گاز، برق و آب و… مهیا شده و ساختمان منطقه آزاد نیز آماده است.

رستم زاد اضافه کرد: در حال حاضر مسئولان منطقه آزاد اروند به عنوان استان معین ایلام در بحث منطقه آزاد مهران انتخاب شده‌اند و در طول هفته دو بار به ایلام و شهر مهران مراجعه می‌کنند.

معاون استاندار ایلام عنوان کرد: با آغاز به کار رسمی این منطقه، آینده خوبی برای استان ایلام و مهران و پیش بینی می‌شود، چون هم اکنون در بین این چند منطقه آزاد کشور که اخیراً تصویب شده، اولین منطقه آزادی که رسماً افتتاح خواهد شد منطقه آزاد مهران است.

رستم زاد اضافه کرد: تصویب منطقه آزاد مهران نشان از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شهرستان مهران و استان ایلام دارد که امیدواریم در آینده نزدیک رسماً فاز اول آن افتتاح شود.

زیرساخت‌های اصلی منطقه آزاد مهران فراهم است
مدیر عامل منطقه آزاد اروند و معین منطقه آزاد مهران نیز در گفتگویی اظهار داشت: منطقه آزاد مهران یکی از مناطقی است که به عنوان نسل سوم مناطق آزاد کشور شناخته می‌شود.

در مرز مهران به دلیل وجود گمرک و پایانه، زیرساخت‌های اصلی منطقه آزاد فراهم است و این مهم می‌تواند در روند آغاز به کار رسمی منطقه آزاد تجاری مهران بسیار مهم باشد

حسین گروسی ادامه داد: در سال ۷۲ نسل اول مناطق آزاد کشور شکل گرفت و هم اکنون نسل سوم مناطق آزاد شامل مهران و زابل، بانه، مریوان، بوشهر و قصرشیرین و اردبیل، شکل گرفته است

وی تصریح کرد: امیدوار هستیم که منطقه مهران یکی از مناطق بسیار خوب و با پتانسیل کشور شود و هر چه سریع‌تر با حضور مسئولان کشور افتتاح شود.

گروسی افزود: در مرز مهران به دلیل وجود گمرک و پایانه، زیرساخت‌های اصلی منطقه آزاد فراهم است و این مهم می‌تواند در روند آغاز به کار رسمی منطقه آزاد تجاری مهران بسیار مهم باشد.

مهران یکی از مهمترین مرز‌های زمینی کشور به عراق شناخته می‌شود
یک کارشناس اقتصادی در استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: مردم استان ایلام و شهرستان مهران انتظار دارند تبدیل شدن مهران به منطقه آزاد در زندگی آن‌ها نقش داشته باشد، این مهم نیازمند برنامه ریزی در سطح کلان برای این منطقه آزاد است.

علیرضا پوراحمد افزود: امروز منطقه آزاد مهران به امکانات و زیرساخت‌های مهمی مثل جاده‌های استاندارد نیاز دارد، باید شرایط حضور سرمایه گذاران در این منطقه فراهم کرد.

وی با اشاره به اینکه باید زمینه اشتغال بسیاری از جوانان استان در منطقه آزاد فراهم شود، افزود: اگر واحد‌های تولیدی با توجه مشوق‌های موجود مناطق راه اندازی شود، تاثیر شگرفی در روند اشتغال، رونق تولید و صادرات در استان خواهد داشت.

پوراحمد بیان کرد: مهران یکی از مهمترین مرز‌های زمینی کشور به عراق شناخته می‌شود که مورد استقبال تجار عراقی هم هست، باید از این فرصت بزرگ برای توسعه کل استان استفاده کرد.

امروز ایلام در مسیر رشد و تعالی قرار گرفته است و آینده صنعتی استان در آستانه یک جهش اساسی با توسعه واحد‌های تولیدی در منطقه آزاد تجاری مهران است، این مهم به توانمندتر شدن و قوی‌تر شدن مرزنشینان استان منجر می‌شود.

/بازار
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: