bazarnews

کد خبر: ۹۶۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶
این روز‌ها در حالی بیش از هر زمان دیگری همدان نیازمند طرح‌های اشتغالزا است که همچنان ماجرای تمام نشدنی همدان و پروژه‌های بلاتکلیف را نظاره گر هستیم و خبری از تکمیل آن‌ها نیست.
استان همدان در شاخص رشد جمعیت در کشور جزو آخرین رتبه ها در بین استان ها است، استانی که با یک رشد منفی جمعیتی پیش می رود و این وضعیت تا حدی از وضعیت مهاجرت های آن آب می خورد؛ چراکه متاسفانه طبق آمارها عمده مهاجران از استان همدان را نیروهای کشاورزی و روستانشین تشکیل می دهند.

همچنین بیشترین مقصد مهاجرت آنان را استان های قم، تهران، البرز و بوشهر تشکیل داده و از طرفی، مهاجرت های درون استانی به شکل مهاجرت از روستا به شهر خصوصاً مرکز استان در سال های اخیر بسیار چشم گیر بوده است.

همدان به نسبت جمعیت خود رتبه دوم حاشیه نشینی را در کشور دارد و در کنار این وضعیت، نکته دیگری اهمیت می یابد که آن، موضوع «اشتغال» است.

حال در این بین باید دید که آمارهای اشتغال همدان رو به کدامین سو حرکت کرده و آیا این مسیر، واقعیت دارد یا خیر؛ بنابراین درصددیم تا در مورد اینکه نرخ بیکاری همدان در بین فارغ التحصیلان مقاطع تحصیلات تکمیلی روی نمودار صعودی یا نزولی است و برای این روند چه برنامه هایی باید درپیش گرفته شود، صحبت کنیم.

اشتغال مهاجران به مشاغل غیررسمی مانند دستفروشی، اسکان غیرقانونی مسافر، واسطه گری، کارگری ساختمان و غیره پیوند خورده است

اشتغال همدان که به موضوع مهاجرت مربوط است از یکسو قابل بررسی است چرا که اشتغال این بخش به مشاغل عمدتاً غیررسمی مانند دستفروشی، اسکان غیرقانونی مسافر، واسطه گری، کارگری ساختمان و غیره پیوند خورده است.

طبق آخرین اطلاعات در حال حاضر، بیش از ۷۰ درصد این مشاغل در دست مهاجران به استان از شهرستان های داخلی و یا استان های هم جوار به ویژه کرمانشاه، لرستان و کردستان است و با این روند، شاهدیم حتی نرخ منفی جمعیت در استان نیز رقم خورده و سهم جمعیت استان از کشور از ۲.۲۴ در سال ۹۰ به ۲.۱۷ در سال ۹۵ رسیده است.

در اشتغال استان همدان اصلی ترین بخشی که بار را به دوش می کشد، بخش خصوصی است به نوعی که ۸۳ درصد نیروی شاغل استان همدان در این بخش فعالیت دارد و در این بین، خدمات با ۴۰.۱ و صنعت با ۳۱.۴ درصد اصلی ترین سهم ها را دارا هستند.

اما به راستی برای پیش روی طرح های بخش خصوصی چه قدم هایی برداشته و چه حمایت هایی صورت گرفته است؟

با نگاهی به پروژه ها در استان همدان به ویژه شهر همدان جای این سوال باقی است که چرا پروژه ها در همدان به سمت نیمه تمام بودن سوق پیدا می کنند و خبری از طرح های اشتغال زا نیست؟

در این راستا برآن شدیم تا گفتگویی با حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی؛ نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی ترتیب دهیم که در ادامه متن این صحبت ها را می خوانید:

چه کسی پاسخگوی این خسارت به مردم و سرمایه های شهر است؟
حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی در گفتگو با خبرنگار بازار از پروژه های نیمه کاره در همدان گلایه کرد و گفت: طرح جامع شهری مدت ها است که محل مناقشه و بحث است، طرح قبلی از طرف وزارت مسکن و شهرسازی رد شده و من هم گفته‌ام باید طبق نظر کارشناسی باشد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آقایان مسئول، کوتاهی خودشان را گردن دیگران نیندازد، مطرح کرد: میلیاردها تومان سرمایه شهر و مردم در این شهر هدر رفته و باید در مراجع قضائی پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه در خصوص طرح جامع شهری کارشناسان دلسوز شهر نظر دادند و وزارت مسکن و شهرسازی هم گفت تنها استانی که جوانان آمدند و نظر دادند، همدان بوده است، اظهار کرد: طرح جامعی که در استانداری تصویب کردند توسط مسکن و شهرسازی رد شد؛ در تصویب هر طرحی در وزارت، نظر نمایندگان را می‌گیرند که من هم می‌گویم غیرکارشناسی است، چراکه اگر کارشناسی شده بود چرا نظر تخصصی آن ها را نپذیرفتند!؟

حجت‌الاسلام فلاحی با بیان اینکه سوال اینجا است آیا استانداری نظر تخصصی داشت که در واقع نداشت و تایید نشد، اضافه کرد: دومین طرح هم تایید نمی‌شود و ما هم اجازه هدررفت بیت‌المال را نمی‌دهیم.

وی با تاکید بر این موضوع، به دیگر طرح های نیمه تمام در همدان اشاره کرد و گفت: یکی از پروژه‌ها کنارگذر غربی است که با ۷۰ میلیارد تومان کار راه می افتاد اما در ۱۸ کیلومتری طرح را خواباندند؛ پیگیر بودیم تا راه‌اندازی شود و با این روند، ماشین های سنگین مسیرشان جدا شود اما حال می بینیم که می‌گویند امروز باید ۲۰۰ میلیارد تومان تنها برای هشت کیلومتر هزینه شود.

در این پروژه ۲۷ کیلومتر با ۷۰ میلیارد تومان انجام می شد اما حال ۸ کیلومتر باقی مانده با ۲۰۰ میلیون تومان انجام می شود

رئیس مجمع نمایندگان استان همدان با بیان اینکه در این پروژه ۲۷ کیلومتر با ۷۰ میلیارد تومان انجام می شد اما حال هشت کیلومتر باقی مانده با ۲۰۰ میلیون تومان انجام می شود، اظهار کرد: چه کسی پاسخگوی این خسارت به مردم و سرمایه های شهر است؟

حجت‌الاسلام فلاحی در پاسخ به اینکه چه کسانی باعث شدند بیت‌المال هدر برود؟ اظهار کرد: بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان برای پل شهیدهمدانی (چراغ قرمز) هزینه شده و حال می‌گویند که ۷۰ میلیارد تومان دیگر می‌خواهند، آقایان برای راه افتادن این پل عجله هم کردند و مشکلاتی ایجاد شد و دیدید چه مشکلاتی در عبور خودروها ایجاد شد؛ بدین ترتیب، معتقدم اگر همین الان هم پروژه را متوقف کنند و طبقه دوم را ادامه ندهند، به نفع مردم است!

وی با اشاره به این مشکلات عنوان کرد: آقایان مسئول در اجرای این پل کدام نظر کارشناسی را تایید کردند!؟ این پل از روی دو نهاد نظامی حرکت می کند، بدون مشورت با آن ها کار را پیش بردند و گفتند که پدافندغیرعامل مشکلی ندارد، اما حال سپاه گفته که تامین امنیت در این مسیر می خواهد و قرار شده دیوار سه متری روی پل کشیده شود! این روند با کدام نظر کارشناسی پیش رفته و کدام کارشناس آن را تایید کرده است؟

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس اسلامی در ادامه این گفتگو به وضعیت انتقال ایستگاه قطار همدان نیز اشاره کرد و افزود: انتقال ایستگاه راه‌آهن همدان به رباط شورین با هزار میلیارد تومان برآورد قبلی آغاز شده که امروز با ۱۷ میلیارد تومان بدهی به پیمانکار معطل مانده است.

وی ضمن گلایه مندی از این وضعیت مطرح کرد: با یک‌هزار میلیارد تومان می‌خواهند ایستگاه وارد شهر شود در حالی که باید زمین های اطراف تملک شود و پروژه غیرکارشناسی بوده است!

حجت‌الاسلام فلاحی با تصریح بر این موضوع، عنوان کرد: همه کشورها در حال خارج کردن ایستگاه های قطار خود از داخل شهر هستند چراکه با خود ناامنی، سروصدا، بحث های تملک و تخلیه خانه ها را به همراه دارد اما چرا در همدان اصرار بر روندی برعکس این است؟

رئیس مجمع نمایندگان استان همدان با بیان اینکه تمامی این موارد نمونه هایی از کارهای نیمه تمام و غیرکارشناسی در همدان است، به پروژه اسکای مال در همدان نیز اشاره کرد و افزود: در طرح معروف «اسکای‌مال» همه جا گفتند که نماینده مانع پروژه‌ها است در حالی که هیچ کسی به اندازه من از سرمایه‌گذار دعوت نکرده است.

وی عنوان کرد: چندین جلسه با مسئولان اسکای مال داشتم که پرسیدم اشتغالزایی ۳۰ هزار نفر واقعیت دارد؟ خودشان نیز شک کردند و بعد از جمع‌بندی به ۶ هزار نفر اشاره کردند اما پرسیدم پروانه دارید که پاسخ دادند «خیر؛ پیش‌پروانه است» و حال چطور مجوز خاک‌برداری را دریافت کرده‌اند؟ اصلا چطور از طرح پیش‌پروانه حمایت کردند و چطور مشکل ترافیک را ندیدند!؟

پروژه میدان بار را با سرمایه‌گذار کشور ترکیه حل کردیم که با تهاتر پیش رود اما رفتند و شکایت کردند و طرح را خواباندند

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در ادامه به وضعیت پروژه میدان بار همدان نیز اشاره کرد و افزود: پروژه میدان بار را با سرمایه‌گذار کشور ترکیه حل کردیم که با تهاتر پیش رود اما رفتند و شکایت کردند و طرح را خواباندند.

وی با تاکید بر اینکه من مانع پروژه نبودم و تنها به دنبال تهاتر بودم، اظهار کرد: به دنبال راه انداختن واحدهای تولیدی مانند کارخانه رب ستیلا و کیمیا پنیر قهاوند نیز بوده و هستیم.

رئیس مجمع نمایندگان استان همدان در بخش پایانی این گفتگو تاکید کرد: بنده به دنبال اشتغال هستم نه مانع آن، بدین سان از پروژه هایی که اشتغال ایجاد می کنند و سرمایه گذارانی که در این مسیر قدم برمی دارند، حمایت می کنم و خواستار پیش روی طرح ها در همدان با نگاه تخصصی و کارشناسی هستم.

این روزها، بیش از هر زمانی دیگر همدان نیازمند طرح های اشتغالزا است حال آنکه می بینیم در وضعیتی که تورم، بیکاری، شرایط کرونایی و غیره زندگی های بسیاری را تحت تاثیر قرار داده است ماجرای تمام نشدنی همدان و پروژه های بلاتکلیف ادامه دارد.

پروژه هایی که یا با اتمام آن ها می توان در مسیر توسعه و اشتغال زایی و درآمدزایی قدم برداشت و یا با صرف بودجه ای که برای آن ها استفاده شده، می توانسته ایم قدم های دیگری در مسیر اشتغال زایی برای جوانان برداریم؛ اما به راستی چه کسی پاسخگوی این وضعیت است؟

آمارها نشان می دهد که در اشتغال بخش صنعت همدان وابستگی این بخش در بسیاری از صنایع به بخش کشاورزی است به نوعی که می توان گفت به دلیل تمرکز صنایع استان در شهر همدان اغلب فرصت های شغلی بخش خدمات و صنعت در این منطقه بوده اما متاسفانه بالاترین میزان بیکاران نیز طی سال های اخیر به دلیل رکود اقتصادی در همین منطقه حضور دارند.

چرا پس از گذشت سال ها و البته اعتبارهایی که به پای آن ها ریخته شده اند، غیرکارشناسی بودنشان نمایان شود و باز هم دستان همدان خالی از اشتغال باقی بماند؟

اما به راستی چرا باید در این وضعیت، با پروژه هایی نیمه کاره و بلاتکلیف روبرو باشیم که پس از گذشت سال ها و البته اعتبارهایی که به پای آن ها ریخته شده اند، غیرکارشناسی بودنشان نمایان شود و باز هم دستان همدان خالی از اشتغال باقی بماند؟

و در پایان اینکه در سالی که آمیخته به شعار تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی است، چه قدم هایی برای ایجاد و احیای تولید در همدان برداشته شده است؟ آیا مسئولین در مسیر اشتغالزایی قدم برداشته اند یا مانع اشتغال و توسعه بوده اند؟

/بازار
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: