bazarnews

کد خبر: ۹۶۲۷۶
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: وعده وزیر صمت مبنی بر تولید سه میلیون خودرو تا پایان سال ۱۴۰۴ قابل اجرا خواهد بود، اما در ابتدا و برای تحقق این مسئله، صنعت خودروسازی کشور نیازمند آن است که قدرت خرید مردم افزایش و تمامی تحریم‌ها به طور کامل لغو شود.

گروه کشت و صنعت بازارنیوز-سعید ترکاشوند؛ «احمد نعمت بخش» دبیر انجمن خودروسازان ایران درگفتگو با بازارنیوز به وعده‌های وزیر صمت مبنی بر تولید سه میلیون خودرو تا پایان سال ۱۴۰۴ اشاره و در تشریح این مسئله گفت: درحال حاضر برداشت‌های غلطی از صحبت‌های وزیر صمت شده چرا که ایشان نگفته اند این وعده همین امروز محقق می‌شود بلکه وزیر صمت تحقق این وعده را تا سال ۱۴۰۴ داده است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران در ادامه خاطر نشان کرد: در مرحله نخست، تحقق هدف مورد نظر وزیر صمت نیازمند فراهم شدن شروط اولیه‌ای است که بتوان بر اساس آن ادعا کرد که این وعده تحقق پذیر است یا خیر؛ درحال حاضر قدرت خرید مردم یکی از مهمترین شرایط تحقق این هدف است چرا که در این سال‌ها این مولفه به شدت کاهش یافته و بر اساس مطالعاتی که صورت پذیرفته است، قدرت خرید فعلی مردم تنها برای خرید یک میلیون دستگاه خودرو در سال برآورد شده است.

وی تشریح کرد: با توجه به این آمار، مازاد تولید خودرو (دو میلیون خودرو اضافی) را یا باید صادر کنیم یا این که دولت با در نظر گرفتن برخی تدابیر، فکری برای خروج خودرو‌های فرسوده از تردد در کشور کند؛ دولت با اعطای تسهیلات و یا حمایت از مصرف کننده، می‌تواند خودرو‌های فرسوده کشور را تعویض کند.

نعمت بخش خاطر نشان کرد: درحال حاضر وعده‌های وزیر برای زمانی است که ما بتوانیم ارتباط عادی خود را با تمامی دنیا را برای مهیا سازیم؛ یقینا پس از ارتباط مجدد ایران با دیگر کشور و یا شرکت‌های خارجی وضعیت کمی بهبود خواهد یافت؛ علاوه بر این صنعت خودرو سازی کشور این پنانسیل را دارد که به خودکفایی برسد. با تقویت خودکفایی صنعت خودرو، ما می‌توانیم با شرکت‌های بزرگ این صنعت ارتباط گرفته و پس از تعاملات متعدد با این شرکت‌ها، ایران قادر خواهد بود در بازار صادرات دیگر نقاط جهان نقش آفرینی کند.

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: هنگامی که که اهداف کلان و سیاست‌های توسعه‌ای صنعت خودرو پیشبینی می‌شد، فعالان این صنعت، مد نظر داشتند که در افق سال ۱۴۰۴ از میان تولید سه میلیونی خودرو در سال، یک میلیون از آن را برای صادرات اختصاص دهند، اما این افق دید زمانی محقق می‌شود که صنعت خودرو سازی ایران بتواند با شرکت‌های بزرگ خودرو سازی جهان، تولیدات مشترک داشته باشد و احتمالا وعده‌های وزیر صمت مبتنی بر همین موضوع است.

قیمت‌گذاری دستوری، مانعی برای صنعت خودرو سازی

نعمت بخش در ادامه در پاسخ به این سوال که با توجه به وضعیت تحریم و توانایی صنعت ساخت قطعات خودرو چگونه می‌شود سالانه برای سه میلیون خودر قطعات تولید کرد گفت: در حال حاضر قطعه سازان خودرو اعلام کرده اند که توان تولید هر میزان قطعات یدکی خودرو را دارند، اما مشکل امروز صنعت خودرو سازی تولید قطعه نیست بلکه این قیمت گذاری دستوری است که برای ما چالش آفرین شده است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران افزود: اگر مولفه دستوری بودن قیمت در صنعت خودرو حذف شود، تولیدکنندگان این صنعت می‌توانند پرداختی و یا بدهی‌های معوقه خود به قطعه سازان را به موقع پرداخت کنند، درنتیجه چنین شرایطی فعالان این صنف (قطعه سازان خودرو) می‌توانند ظرفیت تولید خود را افزایش دهند.

وی با بیان این که در حال حاضر مشکل فنی برای تولید سه میلیون دستگاه خودرو در سال را نداریم گفت: اکنون صنعت خودرو سازی نیازمند سرمایه‌گذاری است و درحال حاضر برای تامین قطعات چیپ‌های الکترونیک (یکی از قطعات مهم صنعت خودروسازی)، صنعت خودروسازی نیازمند جذب سرمایه است.

این فعال بخش خصوصی خاطر نشان کرد: اکثر شرکت‌های خودرو سازی مانند شرکت مرسدس بنز، همه قطعات خودرو را خود تامین نمی‌کند بلکه برای رقابتی شدن بازار خودرو از قطعات رقابتی باکیفیت استفاده می‌کند. درحال حاضر شاید تولید محدود چیپ‌های الکترونیکی، صرفه اقتصادی مطلوبی برای ما نداشته باشد، اما اگر بخواهیم این قطعه را به دیگر شرکت‌ها صادرکنیم یقینا این موضع مستلزم توجه و سرمایه‌گذاری بیشتری خواهد بود.

دست بسته خودرو سازان در شرایط تحریمی کشور

نعمت‌بخش در ادامه متذکر شد: علیرغم تمامی مشکلات ناشی از تحریم‌ها، اکنون به دنبال آن هستیم، قطعات مهم و تحریمی مورد نیاز صنعت خودرو، توسط شرکت‌های دانش بنیان تولید و در دسترس شرکت‌های تولید کننده خودرو قرار گیرد؛ درحال حاضر وابستگی‌های متعددی را به خارج از کشور داریم و حتی ورقه روی خودرو‌ها را از خارج، وارد کشور می‌کنیم، زیرا که حتی فولاد مبارکه اصفهان با آن همه سودآوری نتوانسته است این مورد را برای ما به طورکامل محقق سازد.

این کارشناس حوزه صنعت خودرو سازی اذعان کرد: درحال حاضر عده‌ای صنعت موشکی کشور را با صنعت خودروسازی ایران مقایسه می‌کنند، اما به این نکته توجه ندارند که درصنایع موشکی کشور، حساسیت خاصی در مورد میزان هزینه تولید موشک‌ها اعمال نمی‌شود؛ اما ماهیت صنعت خودروسازی به گونه‌ای است که اگر هزینه‌های تولید افزایش یابد، مصرف کننده از خرید خودرو صرف نظر می‌کنند.

وی تصریح کرد: درحال حاضر به دلیل وجود تحریم‌ها نمی‌توان چنین انتظاری را داشت که صنعت خودروسازی کشور رشد و توسعه جدی را تجربه کند، اما اگر تحریم‌ها برداشته شود، به قاطعیت می‌‎توان گفت که وعده وزیر صمت در مورد تولید و یا حتی فروش سه میلیون دستگاه خودرو به طور کامل اجرا خواهد شد.

نعمت بخش در پایان تاکید کرد: با رفع تحریم‌های بین المللی، می‌توان این پیشبینی را داشت که ایران بتواند بخش قابل توجهی از خودرو‌های تولیدی خود را روانه بازار‌های بین المللی کند و از سوی با رشد مثبت اقتصاد کشور، مردم هم می‌توانند با قدرت خریدی بهتری تصمیم به خرید یا تعویض خودرو‌های خود کنند.
 
پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: