bazarnews

کد خبر: ۹۶۳۲۳
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۱
در گفتگو با بازانیوز مطرح شد؛
سخنگوی گمرک تاکید کرد: قرار نیست رجیستری موبایل در مبادی ورودی حذف شود، بلکه این روند اصلاح خواهد شد. برخی، از صحبت‌های وزیر اقتصاد اینگونه برداشت کردند که رجیستری از مبادی ورودی کشور حذف خواهد شد، که اینگونه نخواهد بود.

گروه بازار دیجیتال بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون طرح جدید رجیستری موبایل برای گوشی‌های مسافری، اظهار کرد: پس از صحبت‌های وزیر اقتصاد و مهلت ۱۰ روزه وی برای حل مشکل معطلی مسافران در مبادی ورودی، کارگروهی متشکل از وزارت صمت، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و گمرک جمهوری اسلامی، پس از جلسات مختلف به راه حل واحدی رسیدند که به وزیر اقتصاد اعلام شد.

وی افزود: یکی از دلایلی که توقف در مبادی ورودی را زیاد کرده بود، قطعی سامانه‌هایی بوده که باید اطلاعات مسافر در آن ثبت از آن سامانه‌ها استعلام گرفته می‌شد. به عنوان مثال، سامانه گمرک به سامانه‌هایی مثل همتا و گذرنامه متصل بود. قطعی هر کدام از این سامانه‌ها روی تاخیر در ترخیص کالای مسافر، تاثیرگذار بود. به دلیل این مشکلات و برای جلوگیری از معطلی مسافران، اتصال سامانه‌ها را برای رویه مسافری موبایل قطع کردند و فقط سامانه رجیستری که گمرک تایید می‌کند، فعالیت کند.

لطیفی ادامه داد: طبیعی است همه کالا‌های مسافرین باید بررسی شود. زمانی که بررسی اموال انجام می‌گیرد، مسافر در حد ۱۰ ثانیه اطلاعات خود و نوع موبایلی که وارد کرده را اعلام می‌کند. غیر از این نیازی به انجام هیچ اقدام دیگر نیست. سایر اقدامات لازم از جمله آن که مشخص شود در یک سال گذشته دستگاه موبایلی وارد نکرده باشد یا این که مشخص شود آن فرد مسافر بوده یا خیر را یک ماه مهلت دارد انجام دهد.

سخنگوی گمرک اضافه کرد: یکی از مشکلاتی در گذشته بود، آن بود که مسافران شماره سیم‌کارتی را که در مبادی اعلام می‌کردند همان شماره‌ای بوده که در اختیارشان بوده، ولی به نام آن‌ها نبوده، که در آینده این عدم تطابق نام صاحب سیم کارت با مسافر، موجب ایجاد مشکل می‌شد. این اشکالات در طرح جدید مرتفع شده است.

وی درباره زمان اجرای این مصوبات گفت: تمامی این موارد پیشنهاد کارگروه متشکل از نماینده وزارت صمت، گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و هنوز از طرف وزیر اقتصاد ابلاغ نشده است. آنچه در دستور وزیر مشخص است این است که روند رجیستری در مبادی ورودی روان شود و به صورت سامانه‌ای باشد. این روشی که در نظر گرفته شده، روش سامانه‌ای است، اما در هنگام ورود در حد چند ثانیه باید اطلاعات کلی را اعلام کند که معطلی هم نخواهد داشت. البته این روش بسته به نظر وزیر است که بخواهد قبول کند یا اصلاحاتی در آن انجام دهد. گمرک آمادگی دارد به هر تصمیمی که گرفته شد به عنوان یک سازمان مجری در کنار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عمل کند.

لطیفی افزود: آنچه که برای وزیر اقتصاد از سوی کارگروه ارسال شده، همان مواردی است که گفته شد و همچنین معاون فنی گمرک درباره آن صحبت کرد. ممکن است هر کدام از اعضای کارگروه از برایند جلسات و نتیجه‌ای که حاصل شده، رضایت نداشته باشد، اما آنچه مصوب شده، برای وزیر ارسال شده ولیکن تا صبح امروز آقای خاندوزی، نتیجه را به گمرک ابلاغ نکرده و ممکن است تشریفات ابلاغ در حال اجرا باشد.

سخنگوی گمرک در پایان تاکید کرد: قرار نیست رجیستری موبایل در مبادی ورودی حذف شود، بلکه این روند اصلاح خواهد شد. برخی، از صحبت‌های وزیر اقتصاد اینگونه برداشت کردند که رجیستری از مبادی ورودی کشور حذف خواهد شد، که اینگونه نخواهد بود. این روند قرار است بهبود پیدا کند تا مردم در این مبادی توقف نداشته باشند یا توقفشان به حداقل برسد.

پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: