bazarnews

کد خبر: ۹۶۳۴۳
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق ضمن اشاره به محوریت‌های اصلی گفتگوی مقامات ایران و عراق گفت: عراق از جایگاه ویژه‌ای در چشم‌انداز اقتصادی ایران برخوردار است و این درحالی است که این کشور می‌تواند به دروازه‌ای برای ورود کالا‌های ایرانی به بازار کشور‌های عربی تبدیل شود.

گروه بازرگانی بازارنیوز-سعید ترکاشوند؛ «سید حمید حسینی» دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق درگفتگو با بازارنیوز به مهمترین محوریت‌های اصلی سفر «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق به تهران اشاره و در تشریح این مسئله گفت: در سفر نخست وزیر عراق به تهران، پیشبینی می‌شود از طرف مقامات عراقی موضوعاتی نظیر گسترش روابط دوجانبه اقتصادی سیاسی امنیت، گسترش همکاری‌های منطقه‌ای، بحث خروج نیرو‌های آمریکا از این کشور، مذاکرات ایران و عربستان در بغداد و تامین انرژی‌های مورد نیاز عراق از سوی ایران مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد.

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق افزود: علاوه بر این، از سوی دیگر پیشبینی می‌شود  مقامات ایرانی هم محوریت‌های گفتگوی خود با مقامات عراقی را مبتنی بر موضوعاتی نظیر خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق، راهپیمایی اربعین، باز پرداخت بدهی‌های عراق و در آخر انتخابات پارلمانی این کشور در ماه‌های آینده قرار خواهد داد.

وی متذکر شد: قطعا محور گفتگو‌های مقامات دو کشور تنها به موضوعات سیاسی خلاصه نمی‌شود  چرا که در عراق، موضوعات اقتصادی، سیاسی و امنیتی با یکدیگر گره خورده‌اند و احتمالا طی این دیدار‌ها به مسائل اقتصادی هم اشاره ویژه‌ای خواهد شد؛ پیشبینی ما این است که در این دیدار، راهکار‌های تقویت روابط اقتصادی ایران و عراق توسط مقامات دو کشور مورد برسی قرار می‌گیرد.

عراق نقطه عطفی برای گسترش روابط ایران با دیگر کشور‌ها

حسینی در ادامه از کشور عراق به عنوان نقطه عطفی برای گسترش روابط ایران با دیگر کشور‌های منطقه یاد کرد و گفت: درحال حاضر عراقی‌ها به روابط اقتصادی با ایران احتیاج دارند، از سوی دیگر ایران هم درچشم انداز اقتصادی خود تمایل خاصی برای گسترش و ارتقاء روابط تجاری خود با عراق دارد؛ اکنون کشور عراق این پتانسیل را دارد که ایران بتواند از طریق آن دسترسی راحت‌تری را به بازار کشور هایی نظیر اردن،سوریه،کویت و یا حتی عربستان سعودی داشته باشد.

این فعال بخش خصوصی تاکید کرد: کشور عراق از خاصیت ترانزیتی ویژه‌ای برخوردار است و همانگونه که ذکر شد این کشور می‌توانند به مانند دروازه‌ای برای ورود کالا‎‌های ایران به بازار کشور‌های عربی تبدیل شود؛ تامین اقلام غذایی مورد نیاز عراق از سمت ایران و حضور مجدد داعش در این کشور هم خود مباحثی هستند که در جایگاه خود مزید علتی بر تقویت حضور پر رنگ ایران در عراق شده است.

مشکلی برای بازگشت ارز‌های صادراتی بخش خصوصی از عراق وجود ندارد

حسینی در ادامه به موضوعات بانکی و مسئله بازگشت ارز‌های حاصل از صادرات تجار ایرانی در عراق اشاره و در این خصوص اظهار کرد: یقینا مسئله تبادلات بانکی یکی از محور‌های اصلی گفتگوی نخست وزیر عراق و رئیس جمهوری جدید ایران خواهد بود. درحال حاضر این نکته را باید خاطر نشان کرد که تا زمانی که تحریم‌ها لغو نشود مشکلات بانکی ما نیز حل نخواهد شد؛ اکنون بانک‌های عراقی نظیر TBI ، به نوعی تحت نفوذ بانک JPMorgan آمریکا هستند و به دلیل تحریم ها، تمایلی برای ایجاد روابط مالی با ایران ندارند.

این فعال بخش خصوصی یادآور شد: درحال حاضر بخش خصوصی مشکلی برای بازگشت ارز‌های خود از عراق ندارد و عمده تجار ایرانی درآمد‌های ارزی خود را به صورت نقدی و یا حواله‌های صرافی به کشور باز می‌گرداند و اکنون عمده مشکلات بدهی عراق مربوط بخش دولتی و در زمینه گاز و تا حدودی برق است.

وی متذکر شد: درحال حاضر عمده مشکل ما در عراق مربوط به حضور پیمانکاران ایرانی در این کشور است و در دیدار مقامات ارشد دو کشور باید این مسئله به طور ویژه ای مورد برسی قرار گیرد؛ اکنون کشور‌های مانند مصر خواهان حضور بیشتری در عراق هستند و جمهوری اسلامی ایران باید برای رفع چنین خطر اقتصادی، رایزنی های بیشتری را با مقامات انجام دهد.

دولت جدید تعداد«روادید ‎‌تجاری» را افزایش دهد

حسینی در ادامه به برخی از مجوز‌های لازم برای رشد و توسعه روابط تجاری ایران و عراق اشاره کرد وگفت: درمرحله نخست باید شرایطی محقق شود که طرف ایرانی برای دریافت طلب معوقه خود از شرکت‌های عراقی بتواند ضمانت‌نامه دریافت کند؛ از سوی دیگر برای تسهیل روابط تجاری هم دولت عراق می‌تواند با اعلام دستوری، پذیرش عرضه ضمانت‌نامه های صندوق ضمانت صادرات را به رسمیت بشناسد.

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق همچنین خاطر نشان کرد: علاوه بر این، درحال حاضر به دلیل شیوع کرونا، محدودیت‌های جدی در سراسر عراق اعمال شده و همین مسئله تا کنون روابط تجاری دو کشور به شدت تحت شعاع قرار داده است؛ اکنون پیشنهاد ما این است در کنار افزایش سهمیه روادید اربعین، وزارت امور خارجه با رایزنی‌های متعددی، روادید تجاری، تجار ایرانی را برای ورود به عراق افزایش دهد.


وی تشریح کرد: علاوه بر تعهداتی که در زمان سفر «عادل‌عبدالمهدی» نخست وزیر پیشین عراق صورت پذیرفته است، موضوعات نظیر لایروبی رودخانه اروند، ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک و برگزاری منظم جلسات کمیسیون‌های مشترک دو کشور و چشم اندازه افزایش مبادلات تجاری دو کشور به ۲۰ میلیارد دلار از قبیل موضوعاتی است که می‌بایست در این دیدار مورد برسی قرار گیرد.

این فعال بخش خصوصی در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر این، تیم همراه نخست وزیر عراق نیز در جایگاه خود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بر همین اساس معاون اول و یا دستگاه دیپلماسی کشور، هر یک در جایگاه خود می‌توانند شرایطی را محقق سازند که طی آن بخش خصوصی ایران بتواند با تیم همراه با نخست وزیر عراق دیدار‌هایی را داشته باشند، یقینا این گونه دیدار‌ها می‌تواند آثار خوبی را برای ایران به همراه داشته باشند.
 
 
پیام پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: