bazarnews

کد خبر: ۹۶۴۹۰
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۶
کارشناس اقتصادی گفت: تیم اقتصادی دولت سیزدهم باید بتواند نقشه راه مشخصی برای اقتصاد ایران طراحی کند، اما هنوز این نقشه راه کلان اقتصادی طراحی نشده است.
با مشخص شدن اغلب اعضای تیم اقتصادی دولت سیزدهم انتظار می‌رود به‌زودی سیاست‌های ارزی جدیدی از سوی دولت اعلام شود تا بتواند تأثیر مستقیمی بر آینده این بازار و روند نرخ‌ها و کنترل بازار قیمت‌ها داشته باشد. مهم‌ترین اولویت مطرح شده از سوی دولت سیزدهم سامان بخشی به امور اقتصادی بوده است و با چیدن این تیم اقتصادی قصد دارد بر اوضاع مسلط شود.

این در حالی است که برای مقابله با مشکلات اقتصادی نیازمند راهکار‌های درون و برون کشور وجود دارد همچنان که سیاست خارجی نیز برنحوه رفع این مشکلات تأثیر مستقیمی دارد. پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اخیراً گفته تهدیداتی از سوی آمریکا و اروپا علیه فعالیت‌های ارزی کشور مطرح می‌شود تا مشکلات ارزی کشور افزایش یابد. اما رفتار ایران در قبال این تهدیدات و اتخاذ رویکرد‌های جدید در این اقدامات توسط دولت جدید بسیار مهم است.

طراحی نقشه راه کلان اقتصادی توسط دولت

امیرحسین آشنا، کارشناس اقتصادی در این خصوص گفت: تیم اقتصادی دولت سیزدهم باید بتواند نقشه راه مشخصی برای اقتصاد ایران طراحی کند، اما هنوز این نقشه راه کلان اقتصادی طراحی نشده و تا زمانی که این اقدام صورت نپذیرد هرگونه عملکرد دولت در حوزه اقتصاد می‌تواند خسارت بار باشد و یا کارکرد مناسبی نداشته باشد.

وی با اشاره به‌دلیل ضرورت طراحی این نقشه راه بیان کرد: اقتصاد ایران در طول ۵۰ سال گذشته به ویژه از زمانی که درآمد‌ها نفتی هم گسترش پیدا کرد درگیر بیماری‌ها و چالش‌هایی شده که در طول ۵۰ سال گذشته درمان هم نشده و این بیماری‌ها همچنان مزمن و انباشته شده است.

این کارشناس اقتصادی افزود: مسئله این است که برخی از بیماری‌ها پنهان است و هنوز هم شناختی درست از این بیماری‌ها حاصل نشده، اما برخی از این بیماری‌ها همچون ناترازی منابع آبی کشور، بانک‌ها، صندوق‌های بازنشستگی، تورم، نابرابری فزاینده، فساد سرمایه‌های اجتماعی و فضای نامناسب کسب و کار آشکارهستند. امام برخی از این بیماری‌ها پنهان هستند و طبیعی است شناسایی آن‌ها سخت است و با نقشه راه کلان اقتصادی می‌‎توان به وجود و در نتیجه درمان آن‌ها پی برد.

وی به لزوم اولویت‌بندی بیماری‌ها در گام اول اشاره و عنوان کرد: برای اولویت بندی نیاز به آزمایش وجود دارد، اما هنوز مشکلات را نمی‌دانیم و ساده‌ترین آمار‌های کشور هنوز هم انحراف دارد حتی صادرات و واردات کشور هم براساس واقعیت‌ها نیست چراکه صادر کننده برای دریافت جوایز صادراتی اقدام به بیش اظهاری می‌کند و وارد کننده برای فرار از مالیات و حقوق مالیاتی و گمرکی کم اظهاری می‌کند بنابراین نیاز به راستی آزمایی در آمار‌های کشور امری ضروری است.

آشنا در ادامه تاکید کرد: بعد از اولویت بندی باید به سراغ درمان بیماری رفت، برای این کار نیازمند پیش نیاز‌هایی هستیم و تیم پزشکی و الزامات دیگری نیاز دارد بر این اساس بدون این نقشه کلان اقتصادی، دولت نباید دست به جراحی بزند، چون وضعیت اقتصاد کشور بدتر می‌شود.

/تهران نیوز
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: