bazarnews

کد خبر: ۹۶۵۵۹
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹
یک کارشناس حوزه انرژی ابراز امیدواری کرد که پذیرش ایران در این پیمان، به ۸ کشور عضو شانگ‌های این سیگنال را ارسال کند که ایران مایل است تنش‌ها را با جامعه جهانی کمتر کند.
بهروز نامداری درباره تاثیر پذیرش ایران در اجلاس شانگ‌های بر حوزه انرژی اظهار داشت: از مجموع ۸ کشور عضو این پیمان بخش عمده‌ای واردکننده انرژی هستند، بنابراین به ما که به عنوان صادرکننده انرژی شناخته می‌شویم برای ورود بهتر به بازار کمک می‌کند.

وی افزود: ما اکنون با پاکستان قرارداد خط گازی داریم، هندوستان که مشتری سنتی نفت ما است و یکی از مقاصد دریافت گاز ما نیز است، بنابراین برای این کشور‌ها هم تاثیر مثبتی خواهد داشت و درواقع اهداف ما را به منافع اقتصادی نزدیک‌تر کرده و در بستر مناسب‌تری به تفاهمات بهتر و زودتر خواهیم رسید.

این کارشناس حوزه انرژی ابراز امیدواری کرد که پذیرش ایران در این پیمان، به ۸ کشور عضو شانگ‌های این سیگنال را ارسال کند که ایران مایل است تنش‌ها را با جامعه جهانی کمتر کند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر تاثیرات مثبت مادامی که ما تحریم باشیم عضویت در این پیمان و نه هر پیمان دیگری هم مشکلات ما را حل نمی‌کند، تا تحریم‌ها کمرنگ و یا لغو نشود کماکان مشکلات ما پابرجاست، اما در هر حال عضویت در این پیمان پیام‌های مثبتی از ایران به دنیا ارسال می‌کند که ما در راستای جامعه جهانی حرکت می‌کنیم و بنابراین در یک پیمان مهم پذیرفته خواهیم شد.

نامداری تاکید کرد: پذیرش در شانگ‌های ممکن است به وین هم سیگنال‌هایی ارسال کند، اما روی آن نباید چندان حساب کرد.

وی خاطرنشان کرد: در هر حال اجلاس شانگ‌های بیش از اقتصادی بودن امنیتی است و بر این مبنا ایران به عضویت در آن پذیرفته شده که قصد دارد مشکلات خود را با جامعه جهانی حل کند بنابراین می‌تواند تاثیرات مثبت و سازنده‌ای را برای کشور بدنبال داشته باشد.

سازمان همکاری شانگ‌های یا SCO تقریباً دو دهه پیش در سن پترزبورگ تأسیس شد و در حال حاضر هشت عضو دارد که نیمی از جمعیت جهان و یک چهارم تولید اقتصادی را نمایندگی می‌کنند.

ایران از سال ۲۰۰۵ به دنبال پیوستن به این بلوک است که شامل هند و پاکستان نیز می‌شود.

البته سازمان همکاری شانگ‌های شامل برخی مولفه‌های امنیتی متقابل مانند رویکرد مشترک برای مبارزه با تروریسم است. با این حال، اهداف آن در زمینه تجارت و همکاری اقتصادی، از جمله توسعه مشترک سیستم انرژی و رشد متوازن اقتصادی بدون اجازه تسلط بر هیچ کشوری، نیز تاثیر‌گذار است.

حالا با ایران، سازمان شانگ‌های ۴۶ درصد از گاز و ۲۱ درصد از ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارد.

/ایلنا
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: