bazarnews

کد خبر: ۹۶۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک اقتصاددان ضمن اشاره به اهمیت اجرای سامانه صیاد در نظام بانکی کشور، خاطر نشان کرد: درحال حاضر اجرای این سامانه می‌تواند شفافیت قابل توجهی را در نظام بانکی کشور محقق سازد و به همین خاطر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا می‌تواند برای اجرای این سامانه نقش آفرینی موثری داشته باشد.

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز-سعید ترکاشوند؛ «قدرت الله امام وردی» اقتصاددان و استاد دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با بازارنیوز، پیرامون مسئله وضعیت مبادلات چک و آثار مثبت اجرای کامل اصول سامانه صیاد توضیح داد: مسئله دولت‌های الکترونیک، امروزه یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در عرصه علم اقتصاد به آن توجه بسیار زیادی می‌شود و اکنون لازم است که تمامی دولت‌ها در این زمینه سرمایه‌گذاری قابل توجهی داشته باشند.

این اقتصاددان با بیان این که جمهوری اسلامی ایران در راستای دیجیتالی کردن اقتصاد خود باید در مرحله نخست همه اجزای اقتصادی خود را منطبق با این ساختار الکترونیک به روز رسانی کند ،خاطرنشان کرد: درحال حاضر فساد و عدم شفافیت از جمله مشکلاتی است است که در اقتصاد کشور ما به شدت قابل لمس است و با انجام این فرایند، می‌توان انتظار داشت که بخشی از این مشکلات به دلیل شفایت حاصل از این به روز رسانی کاهش یابد. 

وی متذکر شد: این عدم شفافیت در انتها منجر به ناکارآمدی و عدم اجرای مناسب سیاست‌های کلان اقتصادی می‌شود؛ حقیقت این است که بخش اعظمی از سیاست‌های اقتصادی که بسیاری از دولت‌ها  به دلیل عدم شفافیت موجود در  ساختار اقتصادی کشور ، در نهایت منجر به فساد و رانت‌خواری‌های سنگینی به ویژه در حوزه بانکی شده است.

امام وردی در ادامه با بیان خصوصیات سامانه صیاد، این سامانه را رویکردی موثر برای ایجاد شافیت در نظام بانکی کشور خواند و در تشریح این مسئله گفت: این سامانه با اعلام وضعیت و تعیین میزان درجه اعتباری افراد صادر کننده چک، می‌تواند شفافیت قابل توجهی را در نظامی پولی و مالی کشور محقق سازد و با توجه به این مولفه مثبت به این نتیجه می‌رسیم که وجود این دست از سامانه‌ها برای شافیت مبادلات بانکی بسیار لازم است.

این استاد دانشگاه در ادامه به مسئله ممانعت و یا عدم تمایل برخی از افراد و کسبه برای ورود به این سامانه اشاره کرد و گفت: در حقیقت این سامانه یک بستر شفافیت‌زا است و کسانی که با چنین سامانه‌ای مخالفت دارند، در خوشیبنانه‌ترین حالت افرادی هستند که از سواد مناسبی برخوردار نیستند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر افرادی نیز وجود دارند که مایل به استفاده از این سامانه نیستند و یا این که با آن مخالفت می‌کنند؛ در چنین شرایطی این فرضیه به ذهن می‌آید افراد مخالف این سامانه، در حقیقت خود در فضای غیر شاف نظام مالی کشور ذی‌نفع هستند و به همین خاطر مایل نیستند چنین سامانه‌ای که به مانند یک چراغ، شافیت و روشنایی ایجاد می‌کند را مورد استفاده قرار دهند.

امام وردی در پایان تاکید کرد: درحال حاضر اجرای کامل سامانه صیاد نیازمند همکاری بانک مرکزی با قوه قضاییه است و باید این این مسئله به طور ویژه مورد حمایت همه قوا قرار گیرد؛ با توجه به اهمیت موضوع و نتایج مثبت این اقدام در سیستم نظام بانکی، بهتر است که شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به عنوان مجری اصلی سامانه صیاد در نظام بانکی نقش آفرینی کند.

پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: