bazarnews

کد خبر: ۹۶۵۶۸
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک اقتصاددان ضمن اشاره به آثار مثبت عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، خاطرنشان کرد: با گسترش تعاملات اقتصادی ایران با کشور‌های عضو این سازمان، درآمد‌های ارزی کشور افزایش چشمگیری خواهد داشت و نتیجه این مسئله تغیییرات نرخ ارز در میان مدت خواهد بود.

گروه بورس، بانک و بیمه- سعید ترکاشوند؛ «وحید شقاقی شهری» اقتصاددان و عضو هئیت علمی دانشگاه خوارزمی در گفتگو با بازارنیوز، پیرامون عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگ‌های و آثار این اتفاق بر نوسانات بازار ارز کشور توضیح داد: هر گونه نوسانات و ریزش قیمت ارز به دلیل عضویت جمهوری اسلامی ایران در این سازمان در کوتاه مدت محقق نخواهد شد و اگر ایران بتواند پس از عضویت، یک برنامه روشن و بلند مدتی داشته باشد، می‌تواند از منافع این سازمان استفاده کند.

این اقتصاددان تشریح کرد: درحال حاضر کشور‌های روسیه، چین، هندوستان از جمله اعضای مهم این سازمان هستند چرا که هر یک از این کشور‌ها، جزو اقتصاد‌های نوظهور نظام بین الملل محسوب می‌شوند و به همین دلیل ارتباط مضاعف و همزمان ایران با این کشور‌هامی‌تواند برای اقتصاد ایران موثر واقع شود.

وی ادامه داد: درحال حاضر کشور‌های اصلی این پیمان، یعنی چین، هندوستان و روسیه به ترتیب هر که از تولید ناخالص داخلی ۲۴، ۲ و ۸ تریلیون دلاری برخوردار هستند که همین موضع باعث شده است که سلطه اقتصادی ایالات متحده آمریکا در جهان با حضور موثر این کشور‌ها کمرنگ‌تر شود.

شقاقی شهری خاطرنشان کرد: اکنون اکثر اعضای عضو این سازمان، کشور‌هایی هستند که بیشترین واردات انرژی را دارند و در راس این ها، چین و هند بیشترین مصرف انرژی به ویژه نفت را به نام خود ثبت کرده‌اند؛ با توجه به نیاز این کشور‌ها به انرژی، جمهوری اسلامی ایران و روسیه می‌توانند تقاضای دو کشور مذکور را به طور پاسخ دهند.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: اکنون با توجه به اهمیت این مسئله، اولویت نخست این است که جمهوری اسلامی ایران بتواند یک برنامه میان مدت و بلند مدتی را برای حضور و تعاملات خود با این کشور‌ها را تهیه و تدوین کند.

ایران باید یک موازنه تجاری ایجاد کند

شقاقی شهری در ادامه به مسئله افزایش درآمد‌های ارزی و رونق صادرات ایران، به کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های شانگ‌های اشاره و تشریح کرد: افزایش درآمد‌های ارزی بستگی به این دارد که جمهوری اسلامی ایران بتواند صادرات نفتی و غیر نفتی خود به این کشور‌ها را افزایش دهد. مسائل مرتبط با بازار ارز وابستگی قابل توجه‌ای به موضوع صادرات دارد.

این اقتصاددان تاکید کرد: افزایش صادرات و به دنبال آن افزایش قیمت ارز هم در کوتاه مدت میسر نخواهد شد چرا که هر کشوری در حوزه واردات از اصولی پیروی می‌کند و نمی‌توان انتظار داشت که در همان ابتدای عضویت ایران در این سازمان، همه کشور‌ها پذیرای کالا‌های ایرانی باشند؛ زمانی می‌توانیم صادرات خود را افزایش دهیم که کیفیت و رقابت پذیری را در محصولات خود را در حد قابل توجهی افزایش داده باشیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه نکات مذکور، اکنون جمهوری اسلامی ایران باید یک موازنه تجاری را به کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های شانگ‌های را ایجاد کند چرا که بعضا شاهد بوده ایم که در یک پیمان چند جانبه ایران نتوانسته است از ظرفیت‌های اقتصادی خود استفاده کنند، اما از سوی دیگر کشوری مانند ترکیه در چنین شرایطی توانستع است به خوبی از پس چنین کاری بر آمده است.

نرخ ارز در میان مدت تغییر می‌کند

شاقی شهری در پاسخ به سوال خبرنگار بازارنیوز مبنی این که با در نظر گرفتن تمامی مولفه‌ها، ریزش و یا نوسات بازار ارز چه زمانی محقق می‌شود گفت: همان گونه که ذکر شد، تغییرات در نرخ نوسانات ارز در کوتاه مدت محقق نخواهد شد و با توجه به مولفه‌های مذکور، هر گونه تغییرات در نرخ ارز آن هم به طور واقعی در میان مدت و در بازه زمانی ۵ تا ۱۰ ساله انجام می‌شود؛ به بیان دیگر ایجاد بستر‌های لازم برای منتفع شدن ایران از منافع اقتصادی این سازمان نیازمند یک برهه زمانی ۵ تا ۱۰ سال است و ایران پس از گذشت ۵ سال می‌تواند از آثار مثبت این عضویت استفاده کند.

این استاد دانشگاه در پایان خاظر نشان کرد: درحال حاضر لازم است که دولت تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور را بسیج به تعامل و همکاری بیشتر با فعالان خصوصی کشور‌های عضو این پیمان کند؛ یقینا با افزایش مبادلات اقتصادی ایران با کشور‌های عضو این سازمان، درآمد ارزی جمهوری اسلامی ایران هم افرایش یافته و این موضوع در میان مدت آثار خود را بر روی بازار ارز کشور خواهد گذاشت.
 
 
پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: