bazarnews

کد خبر: ۹۶۵۷۸
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نقش بانک‌ها را در فراز و فرود‌های اقتصادی کشور بررسی کرد.
جعفر قادری به‌مناسب نودوسومین سالروز تأسیس بانک در کشور اظهار داشت: تأسیس نخستین بانک در کشور موجب تحول در ساختار اقتصادی ایران شد و سیستم اقتصادی کشور را از اقتصاد سنتی به اقتصاد مدرن تبدیل کرد، اما متأُسفانه خلأ‌هایی در این زمینه وجود داشته که اجازه نداده است، بانک‌ها به رسالت اصلی خود در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور به طور کامل عمل کنند.

وی گفت: امروزه اقتصاد کشور، به نوعی اقتصاد بانک‌محور محسوب می‌شود و بخش عمده‌ای از طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی از منابعی که بانک‌ها تخصیص می‌دهند، ارتزاق می‌شوند و نمی‌توان این موضوع را انکار کرد که بانک‌ها در این حوزه نقش محوری داشته‌اند، البته معظلی هم به نام بنگاهداری بانک‌ها وجود دارد که بعضاً مشاهده شده خود بانک‌ها مستقیماً به پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی ورود پیدا کرده‌اند و به کارفرما تبدیل شده‌اند و این مسئله منجر به انحراف منابع و بودجه شده و یا هزینه‌کرد منابع را در جایی به غیر از بخش تولید مشاهده کرده‌ایم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین یکی دیگر از ایرادات نظام بانکی کشور این است که بانک‌ها منابع خرد مردم را مستقیماً جمع‌آوری می‌کنند؛ درصورتی‌که در کشور‌های توسعه‌یافته منابع خرد توسط بازار سرمایه انجام می‌شود، اما، چون بازار سرمایه در ایران با ضعف‌هایی مواجه است، این منابع توسط بانک‌ها جمع‌‎آوری می‌شود.

وی افزود: هرچند در کشور منابع خرد توسط بانک‌ها انجام می‌شود، اما در هدایت این منابع به سوی تولید بانک‌ها خیلی موفق نبوده‌اند و منابع مذکور بیشتر به سمت دلالی و واسطه‌ای هدایت شده است.

قادری معتقد است: نظام بانکی کشور به دلیل غفلت‌هایی که انجام داده، نتوانسته در حوزه ممانعت از خلق پول موفق ظاهر شود و این عدم موفقیت تورم و تشدید مشکلات اقتصادی را در پی داشته است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی متذکر شد: اگر طی سال‌های گذشته از اعتمادی که مردم به بانک‌ها کرده بودند به درستی استفاده می‌شد، خیلی بهتر می‌توانستیم سرمایه‌های در گردش و سرمایه‌های ثابت را به سمت تولید هدایت کنیم.


/تهران نیوز
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: