bazarnews

کد خبر: ۹۶۵۸۱
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۴
سرپرست نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: ماده ۱۳ طرح «تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی» که اخیرا در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت می‌تواند به بخش کشاورزی ضربه بزند، البته این ماده روند نظام صنفی را تغییر نخواهد داد و مشکلی را در خصوص بحث پروانه‌های صنفی کشاورزان به وجود نخواهد آورد؛ ولی خوب بود که در این ماده نگاه به ساماندهی بیش از ۸۰ درصد از دامداران هم گنجانده می‌شد.
پیمان عالمی درباره طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی که در دستور مجلس شورای اسلامی قرارگرفته بود و از ۱۴ ماده این طرح، مواد ۱۳ و ۱۴ آن قرار بود موردبررسی مجدد قرار بگیرد، گفت: ماده ۱۳ به همان شکل اولیه تصویب شد که می‌تواند ضربه به بخش کشاورزی باشد البته این ماده روند نظام صنفی را تغییر نخواهد داد و مشکلی را در خصوص بحث پروانه‌های صنفی کشاورزان به وجود نخواهد آورد؛ ولی خوب بود که در این ماده نگاه به ساماندهی بیش از ۸۰ درصد از دامداران هم گنجانده می‌شد.

وی افزود: این طرح فقط برای حدود ۱۰ درصد از فعالانه بخش کشاورزی تصمیم‌گیری شده و برای بیشتر کشاورزان در این طرح پیش‌بینی‌نشده است.

سرپرست نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: پیشنهاد ما این بود که طرح را جامع کنیم تا تمامی کسانی که پروانه صنفی نیز می‌گیرند مورد تأکید قرار بگیرند، ولی جای نگرانی برای کشاورزان نیست، زیرا اتاق اصناف ایران و نظام صنفی کشاورزی برای ساماندهی و نظم‌بخشی به فعالان بخش کشاورزی فعالیت خود را انجام می‌دهند و کشاورزان می‌توانند خدمات خود را با ارائه همین پروانه‌ها بگیرند و این ماده‌قانونی هیچ ممانعتی در برابر کشاورزان نخواهد بود و نگران این موضوع نباشند.

عالمی گفت: این طرح طبق ماده ۵ قانون جامع دامپروری که مخصوص دامداری‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی است تعیین تکلیف شده است.

وی افزود: در طرح امنیت غذایی ماده ۶ در خصوص بیمه تأمین اجتماعی و بیمه کشاورزان و کارفرمایان مصوبه خوبی را داشتیم که خود کارفرمایان بخش کشاورزی هم مثل کارگران بتوانند از معافیت حق کارفرما برخوردار شوند و این‌یک امتیاز و طرح خوبی است که به نفع کشاورزان بوده و می‌توانند با ارائه پروانه‌های فعالیت و صنفی خود از این خدمات بهره‌مند شود.

عالمی در خصوص اینکه آیا در طرح امنیت غذایی کشاورزان به الگوی کشت نیز اشاره‌شده است، گفت: در ماده‌ها بحث الگوی کشت محور کار نبود، ولی به‌صورت غیرمستقیم الگوی کشت نیز مطرح‌شده بود.

/میزان
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: