bazarnews

کد خبر: ۹۶۷۷۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۱
بیابانی، قائم مقام خانه کشاورزی از جولان دلالان در باغات کیوی خبر داد و گفت: حضور دلالان که غالبا به دلیل گردش مالی بالا است رقابت کاذب ایجاد کرده و لذا دولت باید سریعا ورود و بساط آن‌ها را جمع کند.
عنایت الله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز گفت: الان بازار میوه و مرکبات داغ است و دلالان شروع به خرید کرده اند و به الطبع رقابت کاذبی ایجاد کرده اند.

بیابانی در خصوص دلایل برچیده نشدن بساط دلالان در حوزه کشاورزی نیز گفت: محصول کشاورزی یک کالای مصرفی است و گردش مالی آن به سرعت در جریان است؛ لذا گردش مالی برای دلالان انگیزه ایجاد می‌کند و همین باعث می‌شود این سیاست هیچگاه از بین نرود مگر اینکه دولت بخواهد مستقیما در این کار دخالت کند تا بساط دلالی جمع شود.

هزینه‌های بالای کارگری؛ اصلی‌ترین چالش باغداران در فصل برداشت محصول است که بار مالی آن تماما بر دوش باغدار است

هزینه‌های کارگری اصلی‌ترین مشکل امروز باغداران است
وی در خصوص مشکلات امروز باغداران نیز اظهار داشت: با توجه به اینکه باغدار هزینه‌هایی مختلفی باید بدهد که تولید را گران می‌کند، یکی از هزینه‌های مضاعفی که الان ایجاد شده است هزینه‌های کارگری و دستمزد است. این باعث شده که هزینه‌های تولید بالا برود و این یک ضرر مضاعفی است که باز هم خود کشاورز می‌پردازد.

این فعال صنعت کشاورزی در خصوص قیمت گذاری محصول کیوی نیز گفت: در بحث قیمت گذاری ما معتقدیم که الان با توجه به شرایطی که وجود دارد تولید کننده باید ملاحظه خریدار و خریدار نیز ملاحظه مصرف کننده را کند.

بیابانی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر اگر زمینه صادرات وجود دارد هر چقدر این محصول با بسته بندی‌های شیک‌تر و موقعیت بهتری عرضه شود با اینکه تولیدی کیوی در کشور ما جوان است هویت تولید خودمان را نشان می‌دهد؛ بنابراین کیوی ایران الان در بازار‌های جهانی جایگاه خوبی دارد مشروط بر اینکه بتوانیم موقعیت مان را در منطقه حفظ کنیم.

دولت با تهیه ماشین‌های حمل استاندارد باید شرایط صادرات کیوی را سریعتر و ارزانتر سازد

در ازای صادرات کیوی تجهیزاتی وارد کنید که هزینه‌های تولید را کاهش دهد
وی خطاب به دولت گفت:، چون کیوی فساد پذیر است دولت باید زمینه‌ای فراهم کند که صادر کننده سریعتر و ارزان‌تر بتواند محصول خود را صادر کند؛ به این معنا که ماشین‌های مناسبتری از آنچه فعلا هست برای حمل این محصول در دسترس صادرکنندگان قرار بدهند.

بیابانی افزود: در حقیقت دولت باید شرایط حمل را تسهیل سازد تا حداقل برای تولید و تولید کننده انگیزه ایجاد شود.

این مقام مسئول گفت: کیوی، چون هنوز هم کالایی نسبتا لوکس محسوب می‌شود لذا بهتر است در بحث صادرات آن شرایط تسهیل شود تا از این طریق بتوانیم با صادر کردن این محصول در عوض وسایل و تجهیزات کشاورزی وارد کنیم تا تولید برای کشاورزان ارزانتر تمام شود.

وی ادامه داد: در واقع اگر این محصول را با قیمت مناسبی صادر کنیم می‌توانیم کالا‌ها و تجهیزات ضروری برای تولیدِ بهتر را وارد کنیم تا به این ترتیب هزینه‌های تولید کاهش یابد و به الطبع هم تولیدکننده سود بهتری ببرد و هم اینکه این محصول با قیمت کمتری در بازار داخل به دست مصرف کنندگان برسد.

/بازار
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: