bazarnews

کد خبر: ۹۶۷۸۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹
در اولین روز هفته، دلار و سکه در مسیر کاهشی قرار گرفتند.
روز شنبه سکه امامی مرز روانی ۱۲ میلیون تومانی را از دست داد و با ۱۳۰ هزار تومان افت به بهای ۱۱ میلیون و ۹۳۰ هزار تومان رسید. به نظر می‌رسد یکی از عوامل مهمی که زمینه‌ساز افزایش فروش‌ها در بازار سکه شد، ریزش بهای اونس طلا در بازار‌های جهانی انتهای هفته بود.

طلای جهانی از ابتدای هفته گذشته در مسیر افزایشی قرار گرفت و حتی توانست به محدوده هزار و ۷۸۰ دلاری برسد. با این حال، از بعدازظهر پنج‌شنبه میزان فروش‌ها در بازار طلا افزایش پیدا کرد و قیمت این فلز گران‌بها تا محدوده هزار و ۷۵۰ دلار پایین رفت. با ثبت چنین افتی، میزان فروش‌ها در معاملات پشت خطی بازار داخلی بالا رفت. گفته می‌شود که روز جمعه، سکه در بازار پشت خطی زیر مرز ۱۲ میلیون تومان معامله می‌شد. برخی از سکه‌بازان امیدوار بودند که روز شنبه دلار در مسیر افزایشی قرار بگیرد و مانع از اثرات نزولی اونس طلا شود. با این حال، دلار در روز شنبه توان افزایش خاصی از خود نشان نداد تا فعالیت فروشندگان در بازار سکه بیشتر شود.

در اولین روز هفته، اسکناس آمریکایی ساعت ۳ بعدازظهر ۲۷ هزار و ۵۳۰ تومان قیمت خورد که ۱۵۰ تومان کمتر از روز پنج‌شنبه بود. شماری از فعالان باور داشتند که صحبت‌های وزیر امور خارجه ایران زمینه‌ساز تغییر موقت انتظارات معامله‌گران و نزول بهای دلار شد. امیرعبداللهیان عنوان کرده بود که ما به میز مذاکره درباره توافق هسته‌ای برمی‌گردیم و مذاکرات به زودی از سر گرفته می‌شود.

دلیل امیدواری نوسان‌گیران دلار
دیروز برخی از معامله‌گران سعی داشتند که چنین باوری را در بازار مطرح کنند که سر راه شروع مذاکرات، موانع زیادی وجود دارد. این دسته عنوان می‌کردند که ابهامات زیادی در مسیر مذاکرات هسته‌ای وجود دارد و اختلاف‌های دو طرف زیاد است. ممکن است تقویت چنین باور‌هایی در روز‌های آتی زمینه‌ساز برگشت اسکناس آمریکایی شود. البته دلار در هفته‌های اخیر بار‌ها سعی کرده که از محدوده مقاومتی ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومانی عبور کند، ولی موفق نشده است.

شماری از معامله‌گران اعتقاد دارند تا زمانی که دلار از محدوده ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومانی عبور نکند، خریداران جدیدی به بازار وارد نخواهند شد.

برخی فعالان نیز عنوان می‌کنند که در طول نشست مجمع عمومی سازمان ملل، هیچ پیشرفتی در مذاکرات ایران صورت نگرفت و همین عامل انتظارات صعودی در بازار را تقویت کرده است. با این حال، به نظر می‌رسد عرضه بازارساز در اندازه‌ای قرار دارد که اجازه رشد را به قیمت دلار نداده است.

برخی از فعالان عنوان می‌کنند که در هفته‌های اخیر حجم اسکناس قابل توجهی در بازار وجود دارد و همین عامل موجب شده است که تا حدی نوسان‌گیران خرید‌های سنگینی را صورت ندهند. آن‌ها احساس می‌کنند که بازارساز در حال مداخله در بازار است و اجازه عبور اسکناس آمریکایی از مرز ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومانی را نمی‌دهد.

ارزش ذاتی سکه در مسیر نزول
بعدازظهر روز گذشته ارزش ذاتی سکه امامی به محدوده ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی رسید، حال آنکه در انتهای هفته قبل در محدوده ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قرار داشت. ریزش ارزش ذاتی فلز گران‌بهای داخلی نشان می‌داد که سکه در بازار نیز تحت فشار نزولی‌ها قرار خواهد گرفت. به گفته فعالان، دلیل اصلی کاهش ارزش ذاتی سکه نزول بهای اونس طلا در بازار‌های جهانی بود. با وجود افت ارزش ذاتی سکه، معامله‌گران همچنان باور دارند که حمایت ۱۱ میلیون و۸۰۰ هزار تومانی در بازار قوی است. در واقع آن‌ها اعتقاد دارند که فلز گران‌بهای داخلی به راحتی حمایت ۱۱میلیون و ۸۰۰هزار تومانی را از دست نخواهد داد. در این میان شماری از معامله‌گران باور دارند که روند آتی سکه به حرکات دلار بستگی دارد. در صورتی که اسکناس آمریکایی از محدوده ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان عقب‌نشینی کند، سکه کار دشواری برای حفظ حمایت ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دارد. هفته گذشته سکه دو روز در محدوده ۱۱میلیون و ۷۹۰ هزار تومان نوسان کرد، ولی به سرعت به سوی نرخ‌های بالاتر حرکت کرد و نشان داد که به راحتی در مسیر ریزش قرار نمی‌گیرد.

/ دنیای اقتصاد
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: