bazarnews

کد خبر: ۹۶۸۲۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: در سال زراعی جدید ۴۶ هزار هکتار زیر کشت گندم می‌رود که نسبت به سال قبل ۳ هزار هکتار افزایش دارد.
ایوب فصاحت رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در گردهمایی ستاد کشت پاییزه استان تهران با اشاره به اینکه تغییر اراضی کشاورزی، به کشاورزی ضربه خواهد زد، اظهار کرد: تغییر کاربری معلول علت‌هایی است که یکی از مهم‌ترین این علت‌ها اقتصادی نبودن تولید است. وقتی تولید در کشوری اقتصادی نباشد نتیجه‌اش تغییر کاربر می‌شود که در استان تهران مسئله شدیدتر است؛ چراکه زمین کمتر و ارزش اقتصادی بالاتری دارد.

او با تاکید بر لزوم تغییر شیوه تولید بر پایه تحقیقات نوین افزود: جدیدترین تکنولوژی‌ها در استان تهران را با حضور در بهترین مراکز تحقیقاتی می‌توان دید. یک سری از کار‌های قدیمی کار‌های بیهوده‌ای است که نیاز به بازنگری دارد؛ به طور مثال در حوزه ارضی کار‌های مهم‌تری می‌توان انجام داد.

فصاحت با ارائه پیشنهاد تعیین محدوده زراعی و ممنوعیت تغییر کاربری این اراضی گفت: یکی از این کار‌ها این است که محدوده اراضی را یک‌بار مشخص کرده و آن را محدود کنیم و اجازه ندهیم این اراضی تغییر کاربری یابند. اگر نقشه این اراضی تهیه شود و به رؤیت چند دستگاه نظارتی برسد و با استدلال همراه باشد، می‌توانیم این مناطق را ممنوعه اعلام کرد و از تکه شدن این خاک حاصل خیز که امنیت غذایی آینده ما را رقم می‌زند، جلوگیری کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی تهران ادامه داد: سال زراعی کنونی و بر اساس تعهد ارائه شده، ۴۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان زیر کشت گندم می‌رود که نسبت به سال گذشته، ۳هزارهکتار افزایش یافته است.

او اضافه کرد: امسال ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت جو و سه هزار هکتار زیر کشت کلزا می‌رود که میزان کشت کلزا نسبت به سال زراعی گذشت ۵۰۰ هکتار رشد خواهد داشت.

فصاحت با تاکید بر اینکه حوزه زراعت به طور جدی پیگیر باشد تا به جز محدودیت آب، برنامه کشت بدون مشکل و به‌صورت کامل اجرا شود، گفت: من به‌عنوان یک کارشناس اعتقاد دارم باید این برنامه منطقی پیگیری شده و اجرا شود. فرسایش بیولوژیکی خاک به‌شدت بالاست و تقریباً در نقطه یک دنیا هستیم؛ چه از نظر فیزیکی و چه از نظر بیولوژیکی یعنی اکثر مواد خاک از مواد آلی و میکروارگانیسم‌ها درحال خالی شدن است و یکی از موارد مهم جلوگیری از این‌موضوع تناوب کشت است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی تهران در پایان تصریح کرد: بازدید‌های میدانی از مزارع، حضور روسای مراکز خدمات و مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌ها برای نظارت بر روند کشت و برگزاری منظم جلسات ستاد کشت پاییزه تا پایان فصل کشت ادامه خواهد داشت.

/باشگاه خبرنگاران جوان
برچسب ها: افزایش ، سطح زیرکشت ، گندم
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: