bazarnews

کد خبر: ۹۶۸۲۹
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۹
بازارنیوز بررسی می‌کند؛
بازار متشکل معاملات ارز ایران مانند هفته گذشته با تغییرات منفی همراه بود.

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز- یحیی لطفی نیا؛ بازار متشکل معاملات ارز ایران به عنوان بستر معامله عمده اسکناس دلار و یورو، در حالی وارد مهرماه 1400 شد که در این هفته به مانند هفته گذشته (منفی 1.3 درصد) با تغییرات منفی مواجه بود به گونه ­ای که بازده منفی 0.8 درصد را به ثبت رساند.

تداوم روند کاهشی نرخ ارز در این هفته باعث ثبت میانگین قیمتی پایین­تر نسبت به هفته گذشته شد. همزمان با کاهش نرخ ارز، شاهد کاهش حجم معاملات بودیم به گونه ­ای که میانگین حجم معاملات در این هفته برابر با 8 میلیون و 657 هزار دلار بود که نسبت به هفته گذشته افزایشی در حدود یک میلیون دلار داشته است. حجم بالای معاملات در بازار متشکل معاملات ارز ایران در این هفته نسبت به هفته گذشته، زمینه ­ساز کاهش شاخص دلار شد.

در این هفته روند قیمت شاخص یورو با دلار همسو بود و بازده منفی 0.1 درصدی را به ثبت رساند هر چند در طول هفته روندهای معکوسی نسبت به هم داشته اند به این صورت که شاخص دلار کاهشی- افزایشی و شاخص یورو افزایش- کاهشی بوده است. میانگین حجم معاملات روزانه نسبت به هفته گذشته کاهشی در حدود 200 هزار دلاری داشته است. حجم معاملات یورو نسبت به دلار از نوسان بیشتری برخوردار بوده است. (به نمودارهای (1) و (2) مراجعه شود)

در کنار تحولات حقیقی بازار متشکل معاملات ارز ایران که بیشتر مربوط به حجم معاملات است، برخی تحولات و رویدادهای اقتصادی و سیاسی بر این بازار و سایر بازارهای ارز کشور (ثانویه، صرافی ملی، بازار آزاد) اثر گذار بوده است. از جمله مهم­ترین این رویدادها عبارتند از تحریم 13 فرد و شرکت در ارتباط با ایران و حزب الله توسط آمریکا،  سفر وزیر امورخارجه به نیویورک به منظور شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل، سخنرانی مجازی رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل، رد مصوبه خودرویی مجلس (واردات خودرو با منبع واردات بدون انتقال ارز) توسط شورای نگهبان و  حذف ریجستری حضوری موبایل در مبادی ورودی رسمی کشور؛ در واقع تمامی رویدادهای مذکور زمینه­ساز ایجاد ابهام بیشتر برای بازیگران بازار ارز کشور شد که همین عامل منجر به ایجاد ثبات نسبی در بازار ارز شده است.   

از جمله عواملی که انتظار می­رود در هفته­ های آتی  بازار ارز ایران را تحت تأثیر قرار دهد، مباحث مربوط به 1) ابهام در خصوص مذاکرات برجامی، 2) ابهام در خصوص مذاکرات بین ایران و عربستان؛ 3) ابهام در انتخاب رئیس کل بانک مرکزی؛ 4) تعیین تکلیف وضعیت ارز ترجیحی در شش ماه دوم سال؛ 5) تعیین و تکلیف وضعیت بودجه 1401 از سوی دولت؛ است. در واقع تمامی موارد فوق در ابعاد مثبت و منفی و به صورت مستقیم و غیر مستقیم می­تواند بازار ارز را در هفته­های آتی تحت تأثیر قرار دهد. 

 

بازار متشکل معاملات ارز ایران در هفته پایانی شهریورماه 1400+نمودار

 

بازار متشکل معاملات ارز ایران در هفته پایانی شهریورماه 1400+نمودار

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: