bazarnews

کد خبر: ۹۶۸۳۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک اقتصاددان گفت: درحال حاضر بازار ارز کشور، تحت تاثیر متغیر‌های سیاسی گوناگونی قرار دارد، اما با توجه به شرایط فعلی، قیمت دلار شرایط متفاوت‌تری را نسبت به نیمه سال ۱۴۰۰ تجربه خواهد کرد.

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «لطفعلی بخشی» اقتصاددان و استاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با بازارنیوز در خصوص وضعیت بازار ارز در ۳ ماهه پیش رو اظهار کرد: تعیین نرخ ارز وابسته به ده‌ها عامل و متغیر‌های گوناگونی است که هر یک در منزله خود غیر قابل پیشبینی بوده و هر کدام می‌توانند در جایگاه خود نرخ ارز را در روندی کاهشی یا افزایشی قرار دهند.

این اقتصاددان با بیان این که تعین و تکلیف نرخ ارز در گرو مولفه‌ای نظیر تعین وضعیت برجام است گفت: اکنون مسئله این است که آیا مذاکرات شروع شود یا خیر و از سوی دیگر روند مذاکرات مثبت است یا منفی، علاوه بر این ایران به عضویت FATF در خواهد آمد یا خیر.

وی در تشریح دیگر عوامل تاثیرگذار در بازار ارز گفت: مضاف بر مباحث مذکور، نحوه ارتباطات اقتصادی و تجاری ایران با همسایگان خود ذیل مسئله دیپلماسی اقتصادی و روند تامین کسری بودجه و میزان شدت تحریم‌های بین المللی، همگی از جمله متغییر‌هایی هستند که تعیین و تکلیف نرخ ارز را در محاصره خود قرار داده اند.

بخشی در ادامه متذکر شد: در حال حاضر وضعیت این مولفه‌ها با توجه تحولات سیاسی موجود در جهان کمی در هاله ابهام قرار دارد و اگر کسی بخواهد در چنین وضعیتی نرخ ارز را به رقم پیشبینی کند در حقیقت نا آگاهی خود را به اثبات رسانده است.

این استاد دانشگاه با بیان این بازار ارز که در ۶ ماهه نخست سال از وضعیت مناسبی برخوردار بوده است خاطر نشان کرد: دلیل این مسئله این است که طی این مدت در ایران شاهد یک تغییر سیاسی بوده ایم که در آن یک دولت جای خود را به دولت جدید و با رویکردی متفاوت‌تر داده است و طبیعتا در چنین موقعیتی بازار ارز منتظر آن بود که در روند سیاسی کشور چه اتفاقی خواهد افتاد.

وی تاکید کرد: اکنون چند ماه است که دولت جدید بر سر کارآمده و نسبت به برخی از مسائل نیز تسلط قابل توجه‌ای پیدا کرده است. نکته قابل توجه این است که در ۶ ماهه دوم سال جاری و به ویژه ۳ ماهه فصل پاییز، بازار ارز منتظر دولت نخواهد بود و پیشبینی می‌شود بازار ارز در نیمه دوم سال ۱۴۰۰، ثبات نسبی ۶ ماهه نخست را تجربه نخواهد کرد و وضعیت متفاوت تری در بازار حکم فرما خواهد شد.

بخشی در پایان اظهار کرد: اکنون تعیین و تکلیف بازار ارز بسته به اقدامات دولت است و هر گونه اقدام دولت جدید می‌تواند در روند بازار ارز تاثیرات چشمگیری داشته باشد.

پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: