bazarnews

کد خبر: ۹۶۸۵۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹
صنعت برق در تلاش است با استفاده از فناوری‌های جدید از ترانسفورماتور‌های پربازده در شبکه برق استفاده کند که باعث کاهش تلفات خواهد شد.
انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) تلفات شبکه‌های توزیع نیروی برق درصد بالایی از کل تلفات شبکه الکتریکی است. باتوجه به این موضوع، سرمایه‌گذاری در جهت کاهش تلفات انرژی می‌تواند باعث آزاد سازی ظرفیت تولید شود به این معنی که با انجام سرمایه گذاری مناسب و مهندسی‌شده می‌توان به جای ساخت نیروگاه‌های پرهزینه، تلفات شبکه الکتریکی را کاهش داد.

یکی از جنبه‌های مهم طراحی شبکه‌های توزیع، طراحی بهینه شبکه به منظور کاهش تلفات است. عوامل متعددی از قبیل عدم توزیع متناسب بار، بالا بودن نسبت مقاومت و تعداد زیاد مدار‌ها و ترانسفورماتور‌ها نسبت به شبکه انتقال، باعث افزایش تلفات در این شبکه‌ها می‌شود. کم توجهی به این تلفات و دقت نکردن در انتخاب مناسب ظرفیت ترانس و بهره برداری ناصحیح از آن‌ها به عنوان آخرین نقطه تحویل انرژی بسیار گران تمام می‌شود.

در محل‌های توزیع برای اینکه ولتاژ قابل استفاده برای مصارف عمومی و کارخانجات باشد، باید ولتاژ پایین آورده شود. این افزایش و کاهش ولتاژ توسط ترانسفورماتور انجام می‌شود.

هم اکنون تعداد ۷۷۴ هزار دستگاه ترانسفورماتور با ظرفیت ۱۳۱ هزار و ۲۸۲ مگاوات تنها در شبکه توزیع برق کشور وجود دارد که از این میان ۷۷ هزار و ۹۱۱ دستگاه ترانسفورماتور در مناطق روستایی و بقیه در مناطق شهری قرار دارند.

در پایان ماه جاری، کنفرانس بین المللی ترانسفورماتور که نشان دهنده توان شرکت‌های ایرانی در ساخت و تعمیرات این دستگاه حساس و حیاتی در صنعت برق است، در تهران برگزار می‌شود. قرار است محققانی از کشور‌های اوکراین و آلمان نیز حضور داشته باشند.
طراحی و تولید، تست، نصب و بهره برداری، حمل و نقل، تجهیزات حفاظتی، مدیریت عمر ترانسفورماتور، تعمیرات و تجهیزات جانبی از محور‌های این کنفرانس به شمار می‌رود.
گفتنی است سال گذشته مدیرعامل شرکت توانیردر خصوص کاهش تلفات گفت: تلفات شبکه برق برای اولین بار به زیر ۱۰ درصد رسید و تک رقمی شد.

/خبرگزاری دانشجو
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: