bazarnews

کد خبر: ۹۶۸۹۰
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
با انتشار صورت‌های مالی بانک ها مشخص شد که این بنگاههای اقتصادی نه فقط عملکردی مثبتی نداشته اند بلکه با زیان انباشته بالایی مواجه اند، نمونه این ناکارآمدی ها در انتشار صورت های مالی بانک ملی دیده شد.

در پی دستور وزیر اقتصاد مبنی بر شفافیت عملکرد بانک ها، شرکت های دولتی و بیمه ها با انتشار صورت های مالی آنها در سامانه کدال مشخص شد که فعالیت سیستم بانکی و شرکت های بیمه ای و... چگونه است، چرا که قبلا خیلی از آنها در حسابرسی ها خود همه فعالیت ها و نحوه کارایی شان را به طور دقیق و موشکافانه منعکس و منتشر نمی کردند.

بانک ملی که به بانکی بزرگ و نامدار در کشور مطرح است با منتشر شدن صورت های مالی آن مشخص شد که این بانک ناکارآمد بوده و عملکرد قابل توجهی را نداشته و با زیان انباشته بالا مواجه است. از طرفی شفاف سازی عملکرد بانک ها در سامانه کدال با انتشار صورت های مالی موجب شد تا سایر بانک ها نیز عملکردی مشابه بانک ملی را داشته باشند

افزایش کارایی سیستم بانکی با انتشار صورت های مالی
اکنون که با حرکت در این مسیر شفاف سازی کاملا مشخص می شود عملکرد بانکها و شرکت های بیمه ای در ارایه خدمات و فعالیت هایی که انجام می دهند چگونه است، بنابراین نه تنها شیوه مدیریت، توانمندی ها و ناتوانی ها در این بخش مهم اقتصادی نمایان می شود بلکه از طرفی مشتریان این بنگاههای اقتصادی خدمات رسان نیز با دیدی درست و چشمانی باز آنها را انتخاب می کنند.
این اقدام که کارایی سیستم بانکی و شرکت های بیمه ای و دولتی را افزایش می دهد باعث خواهد شد تا هم مدیریت ها و هم نحوه خدمات همچنین کارکرد آنها به وضوح روشن شود طوری که اخیرا با انتشار صورت های مالی مشخص شد که اکثر بانک ها زیانده و دارای عملکرد قابل قبولی نیستند. به طورمثال بانک ملی که به عنوان بانکی بزرگ و نامدار در کشور مطرح است با منتشر شدن صورت های مالی آن مشخص شد که این بانک ناکارآمد بوده و عملکرد قابل توجه ای را نداشته آنگونه که با زیان انباشته بالا مواجه است. از طرفی شفاف سازی عملکرد بانک ها در سامانه کدال با انتشار صورت های مالی موجب شد تا سایر بانک ها نیز عملکردی مشابه بانک ملی را داشته باشند.

با انتشار صورت های مالی بانک ها، بیمه ها و شرکت های دولتی، نحوه فعالیت آنها در منظر عموم قرار می گیرد و از آنجایی که این شرکتها و بنگاههای اقتصادی از منابع مالی خاصی برخوردارند بنابراین معلوم می شود که کارایی آنها در چه بخش هایی انجام شده و مدیریتها در انجام امور چگونه بوده است

حرکت قابل تحسین خاندوزی برای شفاف سازی عملکرد بانک ها و شرکت ها
«امیرحسین بانکی پور فرد» نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «خبرگزاری بازار» درباره اقدام وزارت اقتصاد راجع به شفافیت عملکرد بانکها با انتشار صورت های مالی آنها در سامانه کدال گفت: حرکت وزارت اقتصاد با مدیریت خاندوزی برای آگاهی مردم و مسئولان از نحوه کارد بانک ها، بیمه ها و شرکت های دواتی رویکردی درست و قابل تحسین است چرا که با این اقدام فعالیت سیستم بانکی و شرکتهای بیمه ای و دولتی به درستی مشخص و معیین و قابل مشاهده می شود.
وی خاطر نشان کرد: با این شیوه نحوه فعالیت بانک ها، شرکت های دولتی و بیمه ها در منظر عموم قرار می گیرد و از آنجایی که این شرکتها و بنگاههای اقتصادی از منابع مالی قابل برخوردارند بنابراین معلوم می شود که کارایی آنها در چه بخش هایی انجام شده و مدیریتها در انجام امور چگونه بوده است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سید احسان خاندوزی متخصص مسائل اقتصادی و دارای تدبیر و تبحر در این امور است افزود: مجلس از اقدام وزیر اقتصاد بابت شفاف سازی عملکرد بانک ها، شرکت های دولتی و بیمه ها تقدیر و حمایت می کند چرا که سیستم سنتی نظام بانکی کشور به دلیل فرسودگی و خلاء های موجود امکان هر گونه سوء استفاده و تخلفی در آن وجود دارد که وی برای پایان ناکارآمدی ها، اجرای سیاست گذاری های کارشناسانه همچنین انجام فعالیت ها در مسیردرست آستین بالا زده است تا جلوی تخلفات و ناکارآمدی ها را بگیرد.
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اقتصاد بانک محور ایران نیازمند جراحی است چرا که اصلی ترین راه حل مشکلات اقتصادی در کشور در گرو بانکداری سالم و قاعده مند است، بنابراین تحول در نظام بانکی با جراحی سنگین برای ایجاد سیستم بانکی درست و مدرن آنگونه که بتواند به داد اقتصاد کشور برسد ضروری است و مجلس شورای اسلامی نیز هم اکنون در حال بررسی آن است.

این احتمال وجود دارد که مدیران دولتی، بانکی و اقتصادی کشور در گذشته از اوضاع وخیم سیستم بانکی نسبت به ناکارآمدی و شیوه غلط فعالیت آنها مطلع بوده اما چون اوضاع را وخیم دیده اند بنابراین از بیم بروز تبعات اجتماعی و اقتصادی خیلی بر این موضوع که صورت های مالی بانک ها و بیمه ها با موشکافی دقیق بررسی و منتشر شود تاکید نکرده اند

چرا تاکنون صورت های مالی بانک ها با این شفافیت و به این حجم و شیوه منتشر نشده است؟
«محمد حسن پور» کارشناس اقتصادی و عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با «خبرگزاری بازار» درباره محاسن شفاف سازی عملکرد بانک ها با انتشار صورت های مالی آنها در سامانه کدال گفت: شفاف سازی عملکرد بانک ها و بیمه ها به دلیل جایگاه مهم آنها در اقتصاد کشور ضروری است چرا که اگر فعالیت این بنگاه های اقتصادی مورد سنجش قرار نگیرد و حسابرسی ها در این بخش بدرستی انجام نشود مشخص نیست که سیستم بانکی کشور که فقط به دنبال منافع خودشان هستند به کدام سو خواهند رفت.
وی با بیان اینکه سئوال اینجاست که چرا تا کنون اقداماتی در این راستا به صورتی سفت و سخت انجام نشده است، گفت: معمولا ناکارآمدی مدیریتی و ضعف بدنه وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در چنین مسئله ای کاملا هویداست چرا که آنها یا از بانک ها نخواسته اند صورتهای مالی خود را هر از چندگاهی بصورت شفاف منتشر کنند و یا اینکه ترسیده اند که مبادا با فشار به سیستم بانکی برای نشر فعالیت هایشان در سامانه کدال عواقب نامطلوبی را به دنبال داشته باشد.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: البته این احتمال وجود دارد که مدیران دولتی، بانکی و اقتصادی کشور از اوضاع وخیم سیستم بانکی نسبت به ناکارآمدی و شیوه غلط فعالیت آنها مطلع بوده اما چون اوضاع را وخیم دیده اند از بیم بروز تبعات اجتماعی و اقتصادی خیلی بر این موضوع که صورت های مالی بانک ها و بیمه ها با موشکافی دقیق بررسی و منتشر شود تاکید نکرده اند.

خیلی از بانک ها با رابطه بازی و ساخت و پاخت، منابع فراونی را در قالب وام و تسهیلات به عده ای پرداخت کرده و آنها نیز به دلیل سبقت زیاد نرخ تورم از نرخ سود بانکی اقساط بانک را نمی پردازند این موضوع باعث شده است تا بانک ها با معوقات سنگینی مواجه و در پرداخت وام های خرد، نیازمندان واقعی را همراهی نکنند اکنون انتشار صورت های مالی دست بانک ها را روکرد

پنهان کاری بانک ها رو شد
حسن پور با تاکید براینکه یک بار برای همیشه باید اقدام صریح در انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی، بانک ها و بیمه ها می شد گفت: وزیر جدید اقتصاد و امور دارایی در این زمینه خوب عمل کرده است چرا که پنهان کاری و آشفتگی در فعالیت بانک ها و بیمه ها برای همه مشخص و محرز است و این بنگاههای اقتصادی خدمات رسان به جای خدمات رسانی درست به مردم معمولا به منافع خود می اندیشند.
وی در ادامه اظهار داشت: خیلی از بانک ها با رابطه بازی و ساخت و پاخت، منابع فراونی را در قالب وام و تسهیلات به عده ای پرداخت کرده اند و آنها نیز به دلیل سبقت زیاد نرخ تورم از نرخ سود بانکی اقساط بانک را نمی پردازند این موضوع باعث شده است تا بانک ها با معوقات سنگینی مواجه و در پرداخت وام های خرد، نیازمندان واقعی را همراهی نکنند. البته انتشار صورت های مالی دست بانک ها رو کرد.
عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: به نظر می رسد در راستای شفافیت عملکرد بانک ها هر شعبه ای که می خواهد وامی پرداخت کند باید با این دیدگاه که وام گیرنده اقساط این وام را پرداخت نمی کند نگاه کند بدان معنی که آنقدر سفت و سخت در گرفتن وثایق محکم کاری کند که در صورت عدم پرداخت اقساط به راحتی بتواند از طرق مختلف به پول و سود خود دست یابد تا سیستم بانکی با مشکل معوقات روبه رو نشود.
حسن پور تصریح کرد: اخذ وثایق معتبر و ارزشمند در کنار تضامین محکم از وام گیرنده موجب خواهد شد تا وام گیرنده به هر شکل ممکن در موقع سررسید اقساط اقدام به پرداخت قسط های بانکی کند.

هر بانکی که با مشکل معوقه اقساط بانکی مواجه شد خود کارمند و یا رئیس شعبه ای که پرداخت وام را امضاء کرده است باید پاسخگو شود این موضوع باعث خواهد شد تا بانک ها به هر فردی وام ندهند و در پرداخت و وام و تسهیلات با رعایت اصول و مقررات  سختگیری کنند

مدیران شعب بانکی پاسخگوی معوقات باشند
وی ادامه داد: به نظر میرسد هر بانکی که با مشکل معوقه اقساط بانکی مواجه شد باید خود کارمند و یا رئیس شعبه ای که پرداخت وام را امضاء کرده است باید پاسخگو شود این موضوع باعث خواهد شد تا بانک ها به هر فردی وام ندهند و در پرداخت و وام و تسهیلات با رعایت اصول و مقررات سختگیری کنند.
این اقتصاددان افزود: زیان ناکارآمدی و تخلفات مدیران بانکی را نباید سپرده گذاران و وسهامداران بانک ها متحملل شوند بنابراین سیاست گذاری های بانکی و پولی باید طوری اجریی شود که مشکلی منابع بانک ها را تهدید نکند. درچنین شرایطی انتشار صورت های مالی اقدامی بجا و قابل تقدیر است تا فعالیت بانکها به درستی برملا شود.
بنا به این گزارش، سیداحسان خاندوزی وزیر اقتصاد، ماه گذشته دستور انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی، بانک ها و بیمه ها با هدف شفاف سازی عملکرد و چگونگی فعالیت آنها را صادر کرد. صدور این بخش نامه موجب شد تا صورت های مالی خیلی از بانک ها چون بانک ملی و مسکن و ... منتشر شود. انشار صورت های مالی که خبر از زیان بالای انباشته و ناکارآمدی این بانک ها و... در انجام امور و ضعف در فعالیت ها آنها را درپی داشت برای همه روشن شد. اکنون قرار است هر از چند گاهی بانک ها، شرکت های بیمه و موسسات مالی صورت های مالی خود را در سامانه کدال برای دسترسی عموم به عملکر آنها منتشر کنند.

بازار/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: