bazarnews

کد خبر: ۹۶۹۰۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
روز جهانی قلب مراسمی است که هر ساله با هدف افزایش آگاهی عمومی از بیماری های قلبی عروقی و پیشگیری جهانی از آنها برگزار می شود.

 روز جهانی قلب مراسمی است که هر ساله با هدف افزایش آگاهی عمومی از بیماری های قلبی عروقی و پیشگیری جهانی از آنها برگزار می شود. بیماری های قلبی عروقی شایع ترین علت مرگ و میر در سراسر جهان است. از عوامل اصلی مشکلات قلبی عروقی می توان رژیم غذایی نامناسب، ورزش نکردن و سیگار کشیدن را به عنوان عوامل قابل تغییر و ژنتیک و وراثت را به عنوان عوامل غیرقابل تغییر نام برد.

 اگر چه مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی اغلب پیامد زندگی در کشورهای توسعه یافته با سبک زندگی کم تحرک دانسته می شود، اما بیش از 80 درصد در کشورهای در حال توسعه با درآمد کم و متوسط رخ می دهد. با در نظر گرفتن عوامل بروز و شرایط، حتی در کشورهای در حال توسعه که اغلب فاقد برنامه مراقبت های بهداشتی کارآمد هستند، می توان آمار مرگ و ابتلا را به طور قابل توجهی کاهش داد.

بیماری های قلبی عروقی به دلیل هزینه های بالای مراقبت های سلامت و درمان، از کارافتادگی و ناتوانی نیروی کار و کاهش بهره وری مرتبط با معلولیت و غیبت از کار، تأثیر قابل توجهی نیز بر سیستم های اقتصادی کشورها دارند.

روز جهانی قلب و آگاهی از بیماری های قلبی عروقی

روز جهانی قلب نخستین بار در سال 1999، بر اساس ایده آنتونی بایس دو لونا، رئیس فدراسیون جهانی قلب در سال های 1997-1999، به طور مشترک توسط فدراسیون جهانی قلب (WHF) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام شد. اولین مراسم در 24 سپتامبر 2000 برگزار شد و تا سال 2011 آخرین یکشنبه ماه سپتامبر را به عنوان روز جهانی قلب گرامی می داشتند.

در ماه مه 2012، رهبران جهان متعهد شدند که مرگ و میر جهانی ناشی از بیماری های غیرواگیر (NCDs) را تا سال 2025 به میزان 25 درصد کاهش دهند. بیماری های قلبی عروقی (CVD) عامل شماره یک مرگ و میر در جهان و عامل تقریباً نیمی از مرگ و میرهای ناشی از بیماری های غیرواگیر است. بنابراین، روز جهانی قلب بستر مناسبی برای اتحاد جامعه در مبارزه با بیماری های قلبی عروقی و کاهش بار بیماری های جهانی محسوب می شود.

هم اکنون روز جهانی قلب هر سال در 29 سپتامبر گرامی داشته می شود. از همان سال اول، WHF که سازمانی غیردولتی است کماکان به حمایت از این رویداد، جمع آوری و توزیع اطلاعات و تعیین موضوع برای هر سال ادامه می دهد. روز جهانی قلب در بیش از 90 کشور با تلاش های بین المللی گرامی داشته و روشی مؤثر برای انتشار اطلاعات در مورد سلامت قلب و عروق محسوب می شود. این روز فرصت مناسبی برای افزایش سطح اطلاعات کشورهای در حال توسعه است؛ زیرا این کشورها بیشترین آسیب را از بیماری های قلبی عروقی می بینند.

برنامه های آموزشی با هدف جلب توجه عموم، بخش عمده ای از مراسم روز جهانی قلب است که از طریق گفتگوهای عمومی، پادکست، پوستر و جزوات به اطلاع مردم می رسد. سایر برنامه ها اغلب شامل دویدن یا پیاده روی دسته جمعی، برگزاری کنسرت، جمع آوری کمک های مالی، رویدادهای ورزشی، معاینات بهداشتی رایگان و سایر فعالیت هایی می شود که نقش مثبتی در سلامت و آگاهی عمومی دارند. همچنین در بخش تخصصی جلسات و گردهمایی های علمی از طرف سازمان های بین المللی تحقیقاتی قلب و عروق و انجمن های پزشکی در این روز و روزهای قبل و بعد از آن برگزار می شود.

روز جهانی قلب و آگاهی از بیماری های قلبی عروقی

شعار روز جهانی قلب در سال 2021

با شیوع ویروس کرونا اهمیت حفاظت از سلامت خود و اطرافیان برای مردم بیشتر شد. مردم به نظافت، رعایت نکات بهداشتی و افزایش سطح ایمنی بدن بیشتر اهمیت می دهند زیرا از کرونا می ترسند، با این حال قاتل شماره یک هنوز بیماری های قلبی عروقی با بیش از 18.6 میلیون تلفات در سال است.

کرونا شرایط زندگی را برای افراد مبتلا به CVD به عنوان گروه آسیب پذیر دشوار تر کرده است. احتمال مرگ پس از درگیری با کرونا در این افراد بیشتر است. کاهش امکان و جرئت مراجعه به بیمارستان در صورت بروز شرایط اضطراری، عدم انجام چکاپ های معمول مثل گرفتن نوار قلب و انجام اکوکاردیوگرافی، دوری از خانواده و دوستان در قرنطینه اجباری نیز بر اضطراب آنها می افزود. فدراسیون جهانی قلب امسال شعار «با قلبتان متصل شوید » را برگزیده است.

این شعار به معنای استفاده از دانش، مهر و نفوذ برای اطمینان از این است که خود، عزیزانتان و جوامعی که در آن هستید بهترین شانس را برای داشتن زندگی سالم دارید. باید با قلب خود در ارتباط باشیم، آن را تا حد امکان تقویت کرده و پرورش دهیم و از قدرت فناوری در این راستا استفاده کنیم. هدف اصلی روز جهانی قلب امسال، استفاده از فناوری های دیجیتال در حوزه سلامت برای بهبود آگاهی، پیشگیری و مدیریت بیماری های قلبی عروقی در سطح جهانی است.

در همین راستا مرکز قلب، عروق و اکوکاردیوگرافی بهار همراه با جامعه جهانی روز جهانی قلب را گرامی می دارد و به همین منظور "کمپین قلب من ..." را جهت بزرگداشت این روز و آگاهی بخشی از بیماری های قلبی عروقی برگزار می کند. با به صفحه کمپین ضمن افزایش آگاهی همراهی در بزرگداشت این روز مهم، می توانید از شانس برنده شدن 3 عدد مچ بند هوشمند  Mi Band 6بهره مند شوید که در راستای اهداف سال جاری انتخاب شده است.

سه هدف اصلی روز جهانی قلب 2021

  • برابری

حدود نیمی از جمعیت جهان به اینترنت دسترسی ندارند. فناوری به ما کمک می کند مشکل عدم دسترسی به مراقبت های بهداشتی و مراکز درمانی را کاهش داده و در صورت نیاز اقدامات فوری انجام دهیم. فناوری در جهت توانمندسازی همه افراد در همه جا؛ پیر و جوان، مرد و زن و کودک، بیماران، کارکنان بهداشت و پزشکان است تا از ابزارهای سلامت دیجیتال برای پیشگیری، تشخیص و مراقبت بهتر از بیماری های قلبی عروقی استفاده کنند.

قلب همه باید در مسیر زندگی ضربان داشته باشد و سلامت دیجیتال می تواند به برابری کمک کند.

2-          پیشگیری

با رژیم غذایی سالم، عدم استفاده از دخانیات و ورزش مراقب سلامت قلب خود باشید. ابزارهای سلامت دیجیتال، مانند برنامه های تلفن همراه و گجت های پوشیدنی می توانند به شما در کسب انگیزه، انجام فعالیت ها و کنترل عوارض بیماری های قلبی عروقی کمک کنند.

اگر از بیماری های زمینه ای مانند نارسایی قلبی، دیابت، فشار خون بالا یا چاقی رنج می برید، اجازه ندهید ترس از کرونا شما را از معاینات منظم باز دارد. در صورت نیاز هرگز از تماس با اورژانس خودداری نکنید؛ متخصصان پزشکی در کنار شما هستند.

3-          جامعه

 520 میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند که در سال گذشته به شدت تحت تأثیر COVID-19 قرار گرفتند. این جمعیت آسیب پذیر و در معرض خطر هستند و باید در محل سکونت خود بمانند و از دیگران دوری کنند. این کار پیامدهای زیادی به همراه دارد مانند:

  • عدم مراجعه به پزشک و معاینات دوره ای
  • عدم ارتباط با خانواده و دوستان و ایجاد مشکلات روحی
  • کاهش فعالیت بدنی

شبکه های دیجیتال این قدرت را دارند که بیماران را با خانواده، دوستان، سایر بیماران، پزشکان و مراقبین مرتبط کنند. هیچ کس نباید احساس تنهایی کند. بیایید از فناوری برای غلبه بر انزوا و شکاف مراقبتی استفاده کنیم.

برنا/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: