bazarnews

کد خبر: ۹۶۹۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
کشورهای عضو سازمان شانگهای قریب به ۴۲ درصد جمعیت جهان را تشکیل می دهند و ۲۸ درصد تولید ناخالص دنیا را به خود اختصاص می دهند و بنابراین یک بلوک قدرت محسوب می شود.

محمدآقا قوام ظرفیت های پنهان عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای را معطوف به نتایج مثبت این عضویت در طول زمان دانست و اظهار کرد: برای اینکه ظرفیت های پنهان را ارزیابی کنیم باید وزن، جایگاه و موقعیت سازمان شانگهای در جهان را بشناسیم.

وی با اشاره به اینکه این سازمان با هدف مقابله کشورهای عضو با تهدیدات امنیتی جدید بود، تصریح کرد: حیات سیاسی، امنیتی، اقتصادی و تجاری کشورها سطوح مختلف یک منشور هستند که با هم حرکت می کنند و لذا به مرور جنبه های مختلف به این سازمان اضافه شد و از یک سازمان صرفاً امنیتی خارج شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی به توان اقتصادی اعضای شانگهای اشاره و بیان کرد: کشورهای عضو سازمان شانگهای قریب به ۴۲ درصد جمعیت جهان را تشکیل می دهند و ۲۸ درصد تولید ناخالص دنیا را به خود اختصاص می دهند و به همین جهت کشورهای سازمان شانگهای، یک بلوک قدرتمند را در اختیار دارند.

وی افزود: یکی از ظرفیت های پنهان پیوستن دائم ایران به سازمان همکاری شانگهای خارج شدن کشورهای جهان از دنیای تک قطبی است و آمریکا عملاً وزن و جایگاه خود را از دست می دهد و سیر تحولات به این سو می رود که کشورهای جهان با یکدیگر در بهره برداری از منابع به نقاط مشترک برسند.

آقا قوام یکی از قطب های بزرگ در جهان را سازمان همکاری شانگهای دانست و عنوان کرد: در این قطب بزرگ، روسیه و چین دو رقیب دیرینه آمریکا در دنیای آینده خواهند بود تا دنیا چند قطبی را شکل بدهند و چین به طور مشخص از بازیگران اصلی خواهد بود.

وی سازمان شانگهای را یک باشگاه سیاسی، امنیتی و اقتصادی بزرگ دانست و گفت: ایران کشوری است که تک قطبی جهان به رهبری آمریکا را به چالش کشیده است و هم اینک در قالب یک سازمان، قرار است فرایند چند قطبی شدن را تسریع کنیم.

 بازار/

برچسب ها: شانگهای ، تولید ، ناخالص
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: