bazarnews

کد خبر: ۹۶۹۵۸
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷
رئیس مرکز خشکسالی کشور گفت: نیمه نخست پاییز امسال به سبب بارش های کمتر از نرمال برای کشت پاییزه مناسب نیست.

احد وظیفه رئیس مرکز خشکسالی کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین جزئیات بارش کشور اظهار کرد: سال زراعی گذشته با کاهش جدی بارش نسبت به نرمال به پایان رسید.

او افزود: بنابر آمار متوسط میزان بارش به ۱۴۳ میلی متر رسید، در حالی که مقدار متوسط نرمال بلندمدت ۲۳۵ میلی متر است که این امر کاهش ۳۹ درصدی بارش نسبت به دوره نرمال را نشان می دهد.

وظیفه با اشاره به اینکه دمای بلندمدت حدود ۱ تا ۲ درجه بیش از نرمال است، بیان کرد: در زمستان و اوایل بهار در برخی مناطق دمای هوا ۵ تا ۶ درجه بالاتر از نرمال بود که این امر منجر به ذوب پیش از موعد برف شد.

رئیس مرکز خشکسالی ادامه داد: با توجه به کاهش بارش برف و ذوب پیش از موعد ناشی از گرمای هوا، آب رودخانه در فصل گرم به شدت کاهش یافت و ذخیره آب سد کاهش پیدا کرد که این امر تولید انرژی برق آبی را تحت تاثیر قرار داد.

سه ماه پاییز، بارش ها کمتر از نرمال است

او با بیان اینکه خشکسالی متوسط تا بسیار شدید در اغلب نقاط کشور حاکم است، گفت: در مناطق غرب، جنوب غرب، جنوب، شمال شرق و شمال غرب خشکسالی وجود دارد که این امر منجر به کاهش جدی ذخیره آبی سدها و پشت سدها شده است به طوری که سدهای بزرگ‌جنوب غرب ۵۰ درصد کمبود آب دارند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در ۲ هفته آتی بارش چندانی نداریم، بیان کرد: مدل ها نشان می دهد تا ۲ ماه آینده در جنوب غرب خبری از بارش نیست که این امر‌مستلزم آن است که موجودی آب با حداکثر تمهیدات مدیریت شود تا تنش آب های موجود با کمترین خسارت و ناملایمات به پایان برسد.

او با بیان اینکه پاییز خشک و بارش های کمتر از نرمال پیش روست، گفت: بنابر مدل های اقلیمی در ۲ دهه اول مهر، بارشی در کشور نخواهیم داشت و در این مدت طی ۲ هفته آتی یا ۳ هفته آتی بارش محدود به نوار شمالی کشور است و در سایر نقاط بارشی نداریم.

وظیفه در پایان با اشاره به اینکه بارش ها در آبان کمتر از نرمال است، تصریح کرد: در سه ماهه پاییز بارش ها کمتر از متوسط بلندمدت خواهد بود که با وجود شرایط خشکسالی، کشاورزی در نیمه نخست پاییز برای کشت پاییزه فراهم نیست، از این رو باید برای آغاز کشت از نیمه دوم پاییز در غرب و شمال غرب منتظر بارش بود.

 باشگاه خبرنگاران جوان/

برچسب ها: پاییز ، کشت ، پاییزه
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: