bazarnews

کد خبر: ۹۷۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۳
بابلسر- درحالی که کشورهای همسایه با کشتی های پیشرفته اقدام به صید کیلکا در اعماق خزر می کنند، صیادان مازندران سال ها در حسرت خرید کشتی ایرلیس هستند.

 بازار؛ گروه استان‌ها: صید کیلکا در مازندران توسط ۴۴ شناور فرسوده و سنتی انجام می‌شود و به دلیل هزینه‌های بالا و غیراقتصادی بودن، برخی از شناورها در سال‌ها برای صید از رفتن به دریا خودداری کردند.

در حال حاضر سرانه هر شناور صیادی در سال حدود ۲۵۰ تن ماهی کیلکا است و با تأمین و خرید کشتی‌های پیشرو که قابلیت صید در اعماق را دارند، این میزان رشد قابل توجهی خواهد داشت.

پایین بودن سرانه صید، کاهش دوران دریانوردی به دلیل نامناسب بودن شرایط جوی و پایین بودن قیمت ماهی سبب می‌شود تا صید کیلکا برای صیادان چندان صرفه اقتصادی نداشته باشد و این مسائل سبب می‌شود تا سالانه ارز زیادی برای تأمین و واردات ۱۰۰ هزار تن پودر ماهی مورد نیاز در کشور خرج شود.

قدمت شناورهای صیادی بالاست
مهرداد قلی پور رئیس اتحادیه کیلکاگیران مازندران با بیان اینکه قدمت شناورها بیش از ۲۵ سال است، فرسودگی شناورها را یکی از مشکلات ذکر کرد و گفت: برای نوسازی و ساخت هر شناور به ۱۰ میلیارد تومان نیاز است و اگر بخواهیم در این بخش هزینه کنیم با قیمت ماهی راتا ۱۵ هزار تومان افزایش دهیم که به صرفه نیست.

قلی پور در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه کشور ترکمنستان برای صید ماهی در عمق ۴۵ متری باید ۲۲ ساعت دریاروی کند، افزود: این درحالی که ما برای رسیدن به این عمق باید نیم ساعت دریاروی داشته باشیم.

صید کیلکا با شناورهای فرسوده در خزر| کیلکای مازندران در تور کشورهای همسایه

وی با عنوان اینکه امکانات و شناورهای موردنیاز برای صید در عمق را نداریم، گفت: دولت ترکمنستان برای صیادی در عمق بیشتر اقدام به خرید شش فروند کشتی ایرلیس می‌کند و این کشتی‌ها قابلیت پهن کردن تور در دریا و صید تا ظرفیت ۵۰ تن را دارند.

وی افزود: این درحالی که ما پیشنهاد ارائه وام و تسهیلات کم بهره براری خرید کشتی ایرلیس را مطرح کردیم ولی همچنان این طرح روی میز مانده است.

قلی پور بیان اینکه سالانه ۱۰۰ هزار تن پودر ماهی وارد می‌کنیم، گفت: برای واردات این پودر سالانه رقم زیادی ارز از کشور خارج می‌شود و در صورت حمایت می‌توانیم جلوی واردات را بگیریم.

رئیس اتحادیه کیلکاگیران شمار شناورهای صید کیلکا را ۴۴ شناور ذکر کرد و گفت: به جای ۴۴ شناور سنتی و فرسوده می‌توان با خرید ۱۰ فروند کشتی ایرلیس، راندمان تولید را افزایش داد.

وی با اظهار اینکه هزینه‌های تولید کارخانه‌های پودر بالاست، افزود: در حال حاضر کارخانه روزانه ۵۰ تن ظرفیت دارند اما روزانه پنج تن ماهی دریافت می‌کنند و با تأمین کشتی‌های مجهز برای صید در اعماق می‌توان نیاز کارخانه‌ها را تاکید کرد.

وی افزود: اگر کشتی ایرلیس داشته باشیم می‌توان ۵۰ تن در اعماق صید کرد و این کار سبب افزایش سه برابری اشتغال و رونق چرخ کارخانه‌های پودر می‌شود.

قلی پور درباره موانع اجرایی شدن پروژه گفت: محققان باید نسبت به پایش و بررسی بیومتری دریا داشته باشند و اگر قرار است روی کیلکا کار کنیم می‌توان هزینه تولید صیادان و کارخانه دار را کاهش دهیم.

رئیس اتحادیه کیلکاگیران مازندران یادآور شد: اگر نسبت به صید کیلکا اقدام نکنیم کشورهای همسایه نسبت به صید آن اقدام خواهند کرد.

۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید کشتی‌های مجهز نیاز است
وی با بیان اینکه خرید چند فروند کشتی ایرلیس حدود ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد، گفت: ما تقاضای وام بلاعوض نداریم بلکه درخواست اهدای وام کم بهره با دوره بازپرداخت مناسب داریم.

کریم زاده معاون صید و صیادی شیلات مازندران نیز با اشاره به اینکه ۴۴ فروند شناور صیادی در دو بنادر صیادی مشغول صید و صیادی هستند، افزود: ۲۱ فروند شناور صیادی در بابلسر و ۲۳ فروند در امیرآباد با ۴۰۰ صیاد مشغول فعالیت هستند.

۹۶ درصد کیلکای مازندران معمولی است
وی با بیان اینکه در دریای خزر سه گونه کیلکای معمولی، آنجوی و چشم درشت است، افزود: ۹۶ درصد ترکیب صید کیلکای معمولی است و سرانه صید هر شناور صیادی ۲۵۲ تن در سال است که با کاهش مواجه هستیم.

صید کیلکا با شناورهای فرسوده در خزر| کیلکای مازندران در تور کشورهای همسایه

وی گفت شب های دریانوردی نیز به دلیل نامناسب بودن شرایط آب و هوایی کاهش دارد.

صید کیلکا در اعماق کم صورت می‌گیرد
صید در اعماق خزر از جمله پروژه‌های در دست تحقیقات شیلات مازندران است و به گفته محمد عباس زاده معاون شیلات مازندران، این پروژه در مرحله تحقیق و پژوهش است.

وی فرسودگی شناورها را از جمله دغدغه‌ها ذکر کرد و گفت: به دلیل نبود شناورهای مناسب در حال حاضر صید کیلکا در اعماق کم صورت می‌گیرد و با تجهیز و به روز کردن شناورها می‌توان صید در اعماق دریا را در دستور کار قرار داد.

وی با بیان اینکه نیازمند شناورهای مجهزی برای صید در اعماق دریا هستیم، گفت: با تحقق صید در اعمال، میزان تولیدات کیلکا افزایش خواهد یافت.

در حال حاضر چهار هزار صیاد از طریق تعاونی پره و کیلکا در مازندران ارتزاق می‌کنند و پایین بودن درآمد، سختی و زیان آور بودن شغل از جمله مشکلات فراروی آنان است. از سوی دیگر اقتصادی نبودن صید و صیادی سبب شده تا تعدادی از شناورها از چرخه فعالیت خارج شوند درحالی که با تأمین شناورهای به روز می‌توان، سهم بیشتری را از اقتصاد دریا کسب کرد.

بازار/

برچسب ها: مازندران ، خزر ، بابلسر ، کشتی
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: