bazarnews

کد خبر: ۹۷۰۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از مطالبه رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص واردات خودروی خارجی برای جانبازان خاطر نشان کرد: این موضوع تنها باعث تشدد در افکار عمومی حاد مردم می‌شود، اما برای حمایت از جانبازان، بنیاد شهید می‌تواند تسهیلات و خدماتی را در این راستا به جانبازان ارائه دهد.

گروه کشت و صنعت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «غلامرضا مرحبا» سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز، پیرامون تاکید رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران برای تهید ۵ هزار خودروی خارجی برای جانبازان اظهار کرد: استفاده از خودروی خارجی مسئله‌ای است که باید شامل حال همه اقشار کشور و بر اساس بودجه و سلیقه مردم صورت بپذیرد؛ این که بگویم مثلا فلان خودروی خارجی مورد استفاده عامه مردم را در اختیار یک قشر خاص قرار دهیم تنها باعث ایجاد تشدد در افکار عمومی حاد مردم می‌شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی یادآور شد: درگذشته و همزمان با دولت سازندگی چنین اتفاقی توسط بنیاد مستضعفان افتاد. در آن برهه زمانی شرکت بنز آلمان، تعدادی از ماشین‌های خود را به ایران عرضه کرد، اما به دلیل شرایط تحریمی، بنیاد مستضعفان تحت عنوان عرضه این خودرو‌ها به جانبازان، مسئول واردات این ماشین‌های آلمانی شد، اما حتی یکی از آن‌ها به جانبازان داده نشد چرا که تعدادی از آن‌ها در بازار‌های خارجی فروخته شد و تعدادی دیگر هنوز در بازار‌های ایران قرار دارد.

وی با بیان این که تکریم و خدمات رسانی به جانبازان یک امر مهم است گفت: درگام نخست باید بازار خودروی کشور توسط کارشناسان مورد برسی قرار گیرد و پس از ارزیابی‌های نهایی، بنیاد شهید برای حمایت از جانبازان، تسهیلات و خدماتی را ارائه دهد که بر اساس آن، این افراد بر حسب محدودیت‌هایی که به دلیل دفاع از کشور به آن دچار شده اند، بتوانند از این گونه وسایل نقلیه‌ای استفاده کرده و باعث سهولت رفت‌و‌آمد آن‌ها شود.

نماینده آستارا متذکر شد: با حمایت از قشر جانباز کاملا موافق هستم، اما نباید اقدامی انجام داد که این افراد در مقابل برخی از موضع گیری‌های نادرست قرار گیرند؛ اعتقادم بر این است که در مرحله نخست این خودرو‌های خارجی باید به طور عمومی وارد کشور شود، سپس این ماشین‌ها از طریق برخی از تسهیلات برای جانبازان کشور تهیه شود.

صنعت خودرو کشور نباید گلخانه‌ای باشد

مرحبا در ادامه به تشریح وضعیت صنعت خودروسازی ایران اشاره و پیرامون این مسئله اظهار کرد: اعتقادم بر این است که بعضی از صنایع کشور به دلیل حمایت‌های دولت به اصطلاح گلخانه‌ای شده و در محیط بسته‌ای قرار داشته اند و این موضوع خود باعث شده از شرایط طبیعی اقتصاد کشور دور بمانند. اکنون نباید اجازه داد که صنعت خودروسازی کشور گلخانه‌ای شود چرا که این صنعت ظرفیت آن را دارد که بزرگتر دارد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی افزود: درحال حاضر صنعت خودرو سازی ایران با مسائلی، چون مشکلات ساختاری، مدیریتی و مالی دست و پنجه نرم می‌کند که همین مولفه‌ها باعث شده است که این صنعت به یک صنعت غیر پاسخگو و بی توجه به حقوق مشتری تبدیل شود.

وی در پایان متذکر شد: برای تحرک این صنعت، ما باید درصد کوچکی از بازار خودروی کشور را در اختیار خودروی‌های خارجی با کیفیت، اما معمولی و همسطح خودرو‌های تولیدی داخل قرار دهیم؛ به طور مثال می‌توان با تخصیص ۱۰ درصد از ظرفیت بازار خودرو، رقابت قابل توجهی را میان خودروی‌های داخلی و خارجی ایجاد کرد.

پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: