bazarnews

کد خبر: ۹۷۰۸۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
هفته‌ای که گذشت دلار و یورو دچار روند افزایشی نرخ و حجم معاملات شدند.

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز، یحیی لطفی نیا- بازار متشکل معاملات ارز ایران به عنوان بستر معامله عمده اسکناس دلار و یورو، بعد از دو هفته روند کاهشی، در هفته ابتدایی مهرماه با روند قیمتی مثبت همراه بود به گونه ای که شاخص دلار و یورو به ترتیب بازده 4 درصد و 3.8 درصدی را در انتهای هفته نسبت به ابتدای هفته به ثبت رسانند. همین رشد قیمتی باعث ثبت میانگین قیمتی 27094 تومان برای دلار در این هفته شد که نسبت به هفته گذشته افزایش 740 تومانی داشت.

این وضعیت برای شاخص یورو نیز حاکم بود به گونه ­ای که میانگین قیمت این هفته (31620 تومان) نسبت به هفته گذشته (31168 تومان) افزایش بیش از 450 تومان را به ثبت رساند. همزمان با افزایش نرخ ارز دو شاخص دلار و یورو در بازار متشکل معاملات ارز ایران، شاهد کاهش میانگین حجم معاملات شاخص دلار و افزایش شاخص یورو بودیم به گونه­ ای که میانگین معاملات دلار از 8.7 میلیون دلار به 8.3 کاهش و میانگین معاملات شاخص یورو از 598 هزار یورو به 820 هزار یورو افزایش یافت. (به نمودارهای (1) و (2) مراجعه شود)

در کنار تحولات حقیقی بازار متشکل معاملات ارز ایران که بیشتر مربوط به حجم معاملات است، برخی تحولات و رویدادهای اقتصادی و سیاسی بر این بازار و سایر بازارهای ارز کشور (ثانویه، صرافی ملی، بازار آزاد) اثر گذار بوده است. از جمله مهم­ترین این رویدادها عبارت است از انتشار گزارش منفی آژانس انرژی اتمی در خصوص فعالیت هسته ای سایت کرج؛ ابهامات در خصوص تحولات حوزه خارجی بازار خودرو؛  اعلام ممنوعیت واردات هر گونه لوازم خانگی خارجی؛  تداوم ابهام در روند مذاکرات هسته­ای؛بیانیه وزارت خزانه­ داری آمریکا درباره اهدا نذورات به حرم امام رضا (ع) و اعلام معافیت این اقلام از تحریم­های آمریکا؛ ایجاد تنش سیاسی بین ایران و جمهوری آذربایجان؛ رویدادهای مذکور هر کدام از کانال ­های مختلف به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر بازار ارز ایران مؤثر بوده است. با این حال چیزی که بیش از پیش مشهود است، شکل گیری فضای نااطمینانی نسبت به گشایش­ های اقتصادی در حوزه سیاست خارجی است که همین موضوع منجر به شکل گیری انتظارات تورمی و فشار بر بازار ارز خواهد شد.

از جمله عواملی که انتظار می ­رود در هفته ­های آتی بازار ارز ایران را تحت تأثیر قرار دهد، مباحث مربوط به ابهام در خصوص مذاکرات برجامی، ابهام در خصوص مذاکرات بین ایران و عربستان؛  ابهام در انتخاب رئیس کل بانک مرکزی؛  تعیین تکلیف وضعیت ارز ترجیحی در شش ماه دوم سال؛  تعیین و تکلیف وضعیت بودجه 1401 از سوی دولت؛ است. در واقع تمامی موارد فوق در ابعاد مثبت و منفی و به صورت مستقیم و غیر مستقیم می­تواند بازار ارز را در هفته­های آتی تحت تأثیر قرار دهد. 

 

بازار متشکل معاملات ارز ایران در هفته اول مهرماه ۱۴۰۰+نمودار

 

بازار متشکل معاملات ارز ایران در هفته اول مهرماه ۱۴۰۰+نمودار

 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: