bazarnews

کد خبر: ۹۷۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۷
طبق مصوبه بانک مرکزی سقف تسهیلات از محل اوراق گواهی حق‌تقدم در شهر تهران برای زوجین از ۲۰۰ میلیون تومان به ۴۰۰ میلیون تومان افزیش یافت و مبلغ این وام به صورن انفرادی از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان رسید.
افزایش سقف تسهیلات «ساخت و خرید مسکن» و «جعاله مسکن» از محل اوراق گواهی حق‌تقدم در یک‌هزار و سیصد و بیستمین جلسه شورای پول و اعتبار در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ تصویب و پس از چندی به بانک مسکن ابلاغ شد.

براساس مصوبه بانک مرکزی سقف تسهیلات از محل اوراق گواهی حق‌تقدم در شهر تهران برای زوجین از ۲۰۰ میلیون تومان به ۴۰۰ میلیون تومان افزیش یافت و مبلغ این وام به صورن انفرادی از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان رسید.

سقف تسهیلات ساخت و خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم در مراکز استان‌ها و شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت برای زوجین از ۱۶۰ میلیون تومان به ۳۲۰ هزار تومان و رقم درخواست انفرادی این وام از ۸۰ میلیون تومان به ۱۶۰ میلیون تومان افزایش یافته است.


همچنین مبلغ این تسهیلات برای سایر مناطق شهری که جمعیت ۲۰۰ هزارنفر یا کمتر دارد برای زوجین از ۱۲۰ میلیون تومان به ۲۴۰ میلیون تومان و به صورت انفرادی از ۶۰ میلیون تومان به ۱۲۰ میلیون تومان رسیده است.

مبلغ تسهیلات جعاله (تعمیر) از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن که پیش از این ۴۰ میلیون تومان بود با رشد ۱۰۰ درصدی به ۸۰ میلیون تومان رسید و اعطای این تسهیلات به صورت همزمان یا غیر همزمان به گیرندگان تسهیلات خرید، امکان پذیر است.

لازم به ذکر است سقف جدید تسهیلات اوراق مسکن برای واحد‌های مسکونی با حداکثر عمر ۲۵ سال ساخت، قابل استفاده است.

درصورتی که از تاریخ صدورجواز ساخت بیش از ۲۵ سال و حداکثر ۳۰ سال سپری گذشته باشد سقف تسهیلات در تهران ۱۶۰ میلیون تومان، مراکز استان و شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۲۰ میلیون تومان و سایر شهر‌ها ۸۰ میلیون تومان خواهد بود.

همچنین ملک مورد نظر باید شرایط و مشخصات لازم از جمله رعایت آیین‌نامه ۲۸۰۰، تایید استحکام بنا، چک لیست کنترل کیفیت ساختمان و را داشته باشد.

جهت دریافت سقف تسهیلات باید ۸۰ درصد ارزش کارشناسی ملک که توسط ارزیاب بانک محاسبه و در گزارش ارزیابی درج می‌شود، کفاف تسهیلات را بدهد.

رقم اقساط و بازپرداخت تسهیلات مسکن و جعاله
اقساط تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی هریک زوجین در شهر تهران با درنظر گرفتن سود ۱۷.۵ درصد و مدت بازپرداخت ۱۲ سال ماهانه ۳ میلیون و ۳۳۲ هزار تومان است که در صورت دریافت تسهیلات از سوی زوجین با مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان باید ماهانه ۶ میلیون ۶۶۴ هزار تومان پرداخت شود که جمع کل بازپرداخت و سود این تسهیلات ۹۶۰ میلیون تومان است.

همچنین افرادی که وام ۸۰ میلیون تومانی تعمیر (جعاله) را دریافت می‌کنند با درنظرگرفتن سود ۱۷.۵ درصد و بازپرداخت ۵ ساله باید ماهانه حدود ۲ میلیون تومان قسط پرداخت کنند که جمع کل پرداختی طی ۵ سال به همراه اصل پول ۱۲۰ میلیون تومان خواهد بود.

در مجموع اقساط تسهیلات پرداختی ۴۸۰ میلیون تومانی ماهانه ۸ میلیون و ۶۶۴ هزار تومان خواهد بود که پس از ۵ سال با اتمام اقساط تسهیلات جعاله به ۶ میلیون و ۶۶۴ هزار تومان خواهد رسید و جمع کل بازپرداخت به همراه سود یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان خواهد بود.

/میزان
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: