bazarnews

کد خبر: ۹۷۱۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۱
شاخص دلار یا همان اندکس دلار که با نماد usdx در وبسایت‌های تحلیلی قابل مشاهده و بررسی است، بیانگر قدرت نسبی دلار آمریکا در برابر مجموعه‌ای از ارزهاست. این ارزها مربوط به کشورهایی هستند که آمریکا بیشترین تبادلات مالی را با آن‌ها داشته و به نوعی بر اقتصاد یکدیگر اثرگذار هستند. شاخص دلار نوعی ایندکس وزنی است (وزن ارز کشورهای مختلف در ارزیابی یکسان نیست).

شاخص دلار usdx چیست و چگونه میتوان با آن معامله کرد؟

ایندکس USDX متشکل از چه ارزهایی است؟

شش ارز اصلی در سبد ارزیابی این شاخص سهیم هستند که شامل یورو، ین ژاپن، دلار کانادا، پوند انگلیس، کرون سوئد و فرانک سوئیس هستند. مهمترین بخش سبد ارزی برای مشخص کردن ایندکس دلار مربوط به یورو بوده که رسما (بعد از وزن دهی)، نزدیک به 58 درصد سبد را تشکیل می‌دهد. وزن سایر ارزها به ترتیب 13.6 درصد برای ین، 11.9 برای پوند، 9.1 درصد برای دلار کانادا، 4.2 درصد برای کرون سوئد و نهایتا 4.2 درصد برای فرانک سوییس است.

شاخص دلار usdx چیست و چگونه میتوان با آن معامله کرد؟

تاریخچه شاخص دلار

اولین بار در سال 1973 میلادی و مدت کوتاهی بعد از امضای توافقنامه برتون وودز و با سهیم کردن 100 ارز مختلف، شاخص دلار معرفی شد. در بخشی از توافقنامه، کشورهای مشارکت کننده توافق کردند تا موجودی خود را بر مبنای دلار آمریکا تعیین کنند و از این ارز به عنوان ارز ذخیره استفاده کنند. در حقیقت، طبق این توافقنامه آمریکا نرخ برابری طلا به دلار را معادل 35 دلار در هر اونس بیان کرده بود و قرار بر این بود که این ارز، ارز مرجع این کشورها باشد.

در آن زمان، ارزش دلار بسیار بالاتر از قیمت واقعی آن، ارزش گذاری شده بود و مدتی بعد، اعضای امضا کننده‌ی این توافقنامه را نگران کرد. ریچارد نیکسون (رییس جمهور وقت آمریکا) تصمیم گرفت تا نرخ برابری تضمین شده را برای مدتی معلق کنند (طبیعتا قیمت طلا بالاتر رفت و ارزش دلار کمتر شد). رفته رفته اعضای بیشتری از این توافق نامه بیرون رفتند و نهایتا پیمان برتون وودز ملغی شد.

به زبان ساده، طی این پیمان قرار بود که آمریکا قیمت دلار را نسبت به اونس طلا ثابت نگهداشته (معادل 35 دلار) تا تبادلات مالی بین این کشورها راحتتر و بر مبنای ارز مرجع دلار انجام شود. اما طبیعتا به دلیل قیمت گذاری اشتباه (دلار آنقدرها هم با ارزش نبود!)، تمایلی به حفظ آن وجود نداشت.

نوسانات USDX در طول زمان

 شاخص دلار امریکا طی سالها نوسانات زیادی داشت و بالاترین عدد را در سال 1985 میلادی تجربه کرد. در این سال، USDX عددی معادل 164.72 را تجربه کرد. در سال 2008 میلادی (همزمان با مشکلات اقتصادی آمریکا)، این شاخص تا 70.7 کاهش یافت. در حال حاضر (سال 2020 میلادی) این شاخص با نوسانات نسبتا کم و در بازه‌ی 100.3 قرار گرفته است. برای دیدن روند تغییرات شاخص دلار امریکا اینجا را کلیک کنید.

تفاوت USDX و DXY در چیست؟

شاخص دلار با نمادهای مختلفی معرفی شده است. هر دو نماد USDX و DXY بیانگر شاخص دلار هستند و فقط نوع خلاصه کردن آنها متفاوت است. بنابراین، تفاوتی بین این دو وجود ندارد.

شاخص دلار چه اطلاعاتی به تریدرها میدهد؟

هر زمان که اقتصاد آمریکا رو به رشد باشد، قدرت شاخص افزایش یافته و این به معنای تقویت دلار است. این شاخص واکنش پذیری بسیار بالایی نسبت به فاکتورهای کوچک اقتصادی (مثلا تورم مثبت یا منفی) داشته و بیانگر قدرت دلار به سایر ارزهای موجود در سبد شاخص است. تریدرها از USDX برای معامله در بازار فارکس استفاده می‌کنند و این شاخص، نمای خوبی را از روند جفت ارزهایی که یک سمت آن دلار باشد، به آن‌ها می‌دهد.

آیا میتوان USDX را معامله کرد؟

بله. در بعضی از بروکر های معتبر جهانی، خود شاخص دلار نیز به عنوان نماد معاملاتی عرضه شده است. برای معامله کردن ایندکس دلار امریکا بهتر است بر روی تحلیل‌های فاندامنتال بیش از تکنیکال تکیه کنید. معامله‌ی ایندکس دلار به معنای تحلیل قدرت برابری دلار آمریکا در برابر 6 ارز خارجی است که پیشتر نام آنها بیان شد. اگر تحولات اقتصادی آمریکا باعث پیشی گرفتن از شرکای تجاری خود باشد، دلار تقویت شده و نتیجتا شاخص دلار نیز بالاتر خواهد رفت. یکی از بروکرهایی که قابلیت معامله بر روی ایندکس را فراهم کرده است، بروکر آلپاری است که در این مقاله میتوانید بیشتر با آن آشنا شوید.

شاخص دلار usdx چیست و چگونه میتوان با آن معامله کرد؟

نظریه ی تقویت دلار امریکا

نکته‌ی جالبی که در خصوص ارز دلار وجود دارد این است که هم در زمان رکود و هم در زمان رونق اقتصادی، تقویت خواهد شد! هنگام رکود اقتصادی، سرمایه گذاران برای گریز از ریسک، سرمایه‌ی خود را به دلار تبدیل کرده تا امنیت بیشتری را برای دارایی خود ایجاد کنند (فرار از ارزهای دیگر به سمت دلار). اقتصاد در رکود است، سرمایه‌ها به دلار تبدیل شده اما باز هم پیشرفت آنچنانی‌ای رخ نداده و ارزش دلار نیز افت می‌کند.

اما! روند رونق در بین تمامی کشورها شروع شده، اما از آنجاییکه آمریکا پیشگام اقتصادی جهان است، ارزش آن سریعتر و بیشتر از سایر ارزها رشد خواهد کرد. به این روند نزول و صعود، لبخند دلار گفته میشود که جدیدترین مثال آن، در پاندمی کرونا قابل مشاهده است.

شاخص دلار usdx چیست و چگونه میتوان با آن معامله کرد؟

این نظریه توسط فردی به نام مورگان استنلی معرفی شد و استفان جن نیز (استراتژیست و اقتصاددان) به آن لقب "تئوری لبخند دلار" داد.

استفاده از USDX در بازار رمزارزها

علاوه بر معاملات بازار فارکس، ایندکس دلار کاربرد جالب توجه دیگری نیز دارد. هر زمان که این شاخص در حال تقویت است، به معنای ریسک گریزی سرمایه گذاران بوده و یکی از دارایی‌هایی که هنوز جزو پرریسک (یا ریسک متوسط) به حساب می‌آیند، رمزارزها هستند. هر زمان که شاخص دلار در حال قدرت گرفتن است، یعنی سرمایه گذاران از سایر بازارها خارج شده و ارز امن دلار را انتخاب کرده‌اند.

بنابراین، رابطه‌ی میان بیتکوین (پیشگام رمزارزها) و همچنین طلا، دقیقا برعکس شاخص دلار امریکا است. به همین جهت نیز اکثر تریدرهای حرفه‌ای بازار کریپتوها، همواره با استفاده از نمایش شاخص دلار در فارکس مطمئن می‌شوند که تصمیمشان برای خرید یا فروش رمزارز درست است.

نمایش شاخص دلار در تریدینگ ویو

یکی از مهمترین ابزارهای تریدرهای حرفه‌ای، تریدینگ ویو است. این وبسایت تحلیلی، اندیکاتورهای متعددی را در اختیار شما قرار داده تا از آنها برروی نمودار نمادهای مختلف معاملاتی استفاده کنید. تریدینگ ویو کاملا رایگان بوده و حتی بدون افتتاح حساب می‌توانید از خدمات آن استفاده کنید. برای نمایش شاخص دلار در تریدینگ ویو کافی است که از لیست نمادها، گزینه USDX را انتخاب کنید. راه ساده‌تر آن نیز ورود به وبسایت ایران بروکر و انتخاب شاخص دلار از منوی اصلی وبسایت بوده تا نمودار این اندکس مهم را مشاهده کنید.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: