bazarnews

کد خبر: ۹۷۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳
نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه ایجاد منطقه آزاد در مازندران را رد کردند.

گروه اقتصادکلان بازارنیوز: لایحه ایجاد منطقه آزاد در مازندران، پس از کش و قوس‌های فراوان در نهایت در صحن علنی مجلس با رای قاطع نمایندگان رد شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی ایراد شورای نگهبان به لایحه «ایجاد مناطق آزاد تجاری صنعتی سرخس، دوغارون و مازندران»، ضمن مخالفت با گزارش اصلاحی کمیسیون اقتصادی، با پیشنهاد جایگزین ارائه شده از سوی نماینده مردم قم نیز مخالفت کردند و به این ترتیب، این لایحه به سرانجام نرسید.

نمایندگان ابتدا با ۱۱۱ رأی موافق، ۹۱ رأی مخالف و بدون رأی ممتنع از مجموع ۲۳۶ نماینده حاضر در صحن، با گزارش اصلاحی کمسیون اقتصادی در خصوص این لایحه مخالفت کردند و سپس، براساس آیین نامه داخلی مجلس پیشنهادات جایگزین نمایندگان مورد بررسی قرار گرفت که در این رابطه، احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم، پیشنهاد جایگزینی عبارت «مدیریت مستقل» به جای «مدیریت واحد» را مطرح کرد و در تشریح آن گفت: سرخس و دوغارون هر دو وابسته و تحت مدیریت آستان قدس رضوی هستند و از زیرساخت‌های مناسبی برخوردار هستند. پیشنهاد ما تغییر عبارت «مدیریت واحد» به عبارت «مدیریت مستقل» است و با این موضوع ابهام شورای نگهبان رفع می‌شود.

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده مردم تربت حیدریه نیز در مخالفت با پیشنهاد امیرآبادی گفت: در این موضوع دو ابهام وجود دارد، اولا اینکه برای هر کدام از این مناطق باید به صورت جداگانه رأی گیری شود و دوم اینکه مشکل این مناطق با تغییر عبارت «مدیریت واحد» یا «مدیریت مستقل» حل نمی‌شود. مشکلات و مسائل کشور با تشکیل مناطق آزاد اصلاح نمی‌شود، خواهشمندیم این موضوع به کمیسیون بازگردانده شود.

در ادامه، علی نیکزاد نایب رئیس مجلس با بیان اینکه طبق آیین نامه نمی‌توان این گزارش را به کمیسیون بازگرداند، پیشنهاد امیرآبادی را به رأی گذاشت که نمایندگان با ۱۰۱ رأی موافق، ۱۰۴ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر در صحن با این پیشنهاد نیز مخالفت کردند وو به این ترتیب، تشکیل این سه منطقه آزاد تجاری به سرانجام نرسید.

در جریان بررسی این لایحه، محمدرضا پورابراهیمی داورانی رئیس کمیسیون اقتصادیی اعلام کرد: اصلاح قانون مناطق آزاد از مجلس دهم تاکنون در دستور کار کمیسیون اقتصادی وجود داشته و دغدغه اعضای کمیسیون اقتصادی است

 گفتنی است که منطقه آزاد مازندران در اولین مرحله، پس از ارائه به «اسحاق جهانگیری» معاون اول دولت دوازدهم، مورد موافقت او قرار گرفت و به دبیرخانه مناطق آزاد کشور رفت و در این نهاد به تصویب رسید. در نهایت پس از هفته‌ها تلاش و پیگیری مصوبه، ایجاد منطقه آزاد تجاری مازندران با سه لکه منفصل شامل بندر امیرآباد در شرق، بندر فریدونکنار در مرکز و بندر نوشهر در غرب به صورت همزمان به تصویب هیئت دولت رسید. پس از تصویب طرح منطقه آزاد مازندران در مجلس، این طرح برای تایید نهایی به شورای نگهبان رفت که در آنجا با ابهاماتی روبرو شد.

اخیرا هم «محمد باقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان نظارت میدانی از بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد شهرستان بهشهر خاطرنشان کرده بود که لایحه منطقه آزاد مازندران در کمیسیون تخصصی نهایی شده و در انتظار طرح در صحن علنی قوه مقننه است.

درحال حاضر این لایحه پس از عودت از سوی شورای نگهبان، توسط وکلای ملت در مجلس یازدهم رد شد.
 
پایان پیام//

 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: