bazarnews

کد خبر: ۹۷۲۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۵
کارشناس بازار سرمایه گفت: اختلاف نرخ دلار نیمایی و بازار آزاد یکی از دلایل عدم واکنش بازار سهام به افزایش نرخ دلار است.

محمد خبری زاد کارشناس بازار سرمایه در رابطه با این پرسش که بورس ایران تا چه میزان به نرخ دلار وابسته است؟ اظهار کرد: برخی از صنایع بورسی ما به صورت کامل به نرخ دلار از نظر درآمد و هزینه  وابسته هستند. صنایع بزرگی مانند پتروشیمی‌ها، پالایشی‌ها، فلزات اساسی و همچنین صنعت هلدینگ ها و شرکت سرمایه گذاری به نرخ دلار وابسته هستند. در کل حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد صنایع بورسی ما با نرخ دلار ارتباط مستقیم دارند.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با این پرسش که، چرا بورس به افزایش چند وقت اخیر نرخ دلار واکنشی نشان نمی‌دهد؟ بیان کرد: شاخص بورس از خرداد ماه یک رشد ۲۵ تا ۳۰ درصدی را تجربه کرد و می توان گفت شرکت های بزرگ و بنیادی بعد از آن ریزش شدید، رشد کردند اما  چرا این میزان رشد با نرخ دلار هم خوانی نداشته و بازار کمتر به آن واکنش نشان داده است؟ چند دلیل دارد.

 

او در ادامه تصریح کرد: اول این که شرکت ها با نرخ دلار نیمایی خرید و فروش دارند و دلار نیمایی هم اکنون حدود ۲۳ هزار تومان و دلار آزاد ۲۸ هزار تومان است. این میزان بیانگر اختلاف تقریبا ۲۲ درصدی بین این دو نرخ است که این اختلاف بالاترین میزان در حدود یک ساله گذشته است. این اختلاف سبب می شود یک درآمدی از شرکت های بورسی و سهامداران آن گرفته شود و به صورت رانت بین افرادی که دریافت کننده دلار نیمایی  در این سیستم  هستند، توزیع شود. بنابراین عدم رشد دلار نیمایی یکی از موارد عدم واکنش بازار بوده است. البته زمزمه هایی از حذف دلار نیمایی به گوش می رسد که اگر این اتفاق رخ دهد به طور قطع به یقین شرکت های بورسی حداقل بین ۲۰ تا ۳۰ درصد رشد ادامه دار خواهند داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: مورد بعد، موضوع تغییرات نرخ بهره در معاملات اوراق بهادار با درآمد ثابت است. اوراق بهادار درآمد ثابت نسبت به اوراق خزانه نرخ های بالای ۲۴ درصد دارد  که نرخ های واقعی  و ساده آن ها  به حدود ۲۹ درصد رسیده است. این نیز یکی دیگر از دلیل هایی بود که سبب عقب نشینی خریداران شد.

او در ادامه اظهار کرد: مورد بعد که البته نقش آن نسبت به سایر موارد کمتر است، موضوع اعتماد سهامداران به بازار است. یعنی اگر  افزایش نرخ دلار قبل از ریزش بزرگ بازار در مرداد ماه بود، قطعا روند رو به رشدی را شاهد بودیم. اما حالا اعتماد سرمایه‌گذاران خدشه دار شده است. اگر بازار به ثبات بیشتری برسد و اعتماد به شکل کامل تری به بازار بازگردد، می‌تواند این اختلاف بین بازار و نرخ دلار نیز کاهش پیدا کند.

برچسب ها: دلار ، بورس ، سرمایه ، سهام
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: